Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Tilgodelapp - ikkje lov å bruke på salgsvarer?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-08, 12:24   #21
tiril
Passiv

Standard

Sv: Tilgodelapp - ikkje lov å bruke på salgsvarer?

Opprinnelig lagt inn av Sannemor, her.

Jeg hadde også blitt skikkelig irritert! En ting er at man ikke kan bruke det på salgsvarer, men du burde fått pengene igjen. Og så en dag å bytte den på!? Det er jo helt idiotisk! Var det sjefen du snakket med? Hvis ikke, krev å få snakke med sjefen. Kan jo hende de endrer holdning da.

Aner ikkje kven eg snakka med, men har bestemt meg for å argumentere om eg finn noko eg vil ha på salget.

Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 12:36   #22
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Men gavekort. Det må da være lov ?
Hørte nemlig om ei som var blitt nektet å bruke dette på Vero Moda.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 12:49   #23
Pastill
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Helt enig...dårlig service. Men dette bør man sjekke nøye før man handler.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 14:56   #24
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hm, det har jeg aldri opplevd.
Gjorde det her om dagen, byttet noe jeg fikk av ungene som ikke passet, men fant ingenting akkuratt da som jeg ville ha i stedet.

Dagen etter dro jeg ned alene og fikk mye fint på salgt istedet for den summen som var lagt inn på til gode kortet.

Har ikke opplevd det tidligere heller.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 14:57   #25
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Men gavekort. Det må da være lov ?
Hørte nemlig om ei som var blitt nektet å bruke dette på Vero Moda.

Merkelig, gavekort er jo det samme som penger, er det ikke?

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 15:47   #26
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Legger butikken på minnen sammen med stratos og appelsinsjokolade :boikotter:

Gammel 06-01-08, 15:50   #27
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her tror jeg at jeg hadde undersøkt mine muligheter til og få igjen pengene som er lagt i denne gaven. Kontakt forbrukerombudet el lign. og hør hvilke rettigheter du har. Videre hadde jeg selvsagt ikke satt mine ben igjen i denne butikken etter først og ha sørget for at sjefen fikk høre hva jeg mente om deres kundeservice.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 16:13   #28
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiril, her.

Aner ikkje kven eg snakka med, men har bestemt meg for å argumentere om eg finn noko eg vil ha på salget.

Ja - go, go, go, Tiril!!!
Dette er virkelig dårlig service! Vil de virkelig ha det ryktet på seg!?
La oss få høre hvordan det gikk!

Jeg hadde en liten case på Noa Noa, som jeg "vant", fordi de var opptatt av å beholde en god kunde...

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 17:24   #29
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde satset på at dama hadde en dårlig dag og at du neste gang møter en helt annen.
Så lenge man har med kvitteringen burde man fått pengene tilbake, det har i allefall jeg stort sett alltid fåt, med et unntak.
Derimot har jeg ALDRI opplevd at jeg ikke kan kjøpe salgsvarer med en tilgodelapp.

Gammel 06-01-08, 17:28   #30
Pastill
Pauset

Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Her tror jeg at jeg hadde undersøkt mine muligheter til og få igjen pengene som er lagt i denne gaven. Kontakt forbrukerombudet el lign. og hør hvilke rettigheter du har.

Hun har ingen rettigheter. Dette må sjekkes FØR man evt handler.
Butikken er i sin fulle rett til å ha "sine regler" for tilgodelapper ol.

Gammel 06-01-08, 17:41   #31
tiril
Passiv

Standard

Hentet fra sp.mål/svar-forbrukerombudet.

Har jeg krav på å bytte varen og få pengene tilbake?
Svar :
Det er ingen lovebestemt bytterett. Den enkelte forretning kan selv tilby en bytteordning, og selv sette betingelsene for innbytteretten.Dersom du har kjøpt varen via fjernsalg (dvs på postordre, Internett, ved telefonsalg eller fjernsynssalg) ved dørsalg eller messesalg har du 14 dagers angrerett. Dersom du angrer kjøpet skal du ha pengene tilbake.
Dersom du har handlet via fjernsalg må du imidlertid selv betale returomkostningene, bortsett fra de tilfellene hvor du har handlet via telefonsalg.

Altså,om du tropper opp i en butikk er det opp til den enkelte butikk å bestemme om en får pengar att.
Men kjøper du derimot noko på postordre så har du automatisk 14 d bytterett og får pengane tilbake!

Forstår ikkje logikken her eg altså. Burde jo strengt tatt vert samme reglane om en er så uheldig å møte personlig fram for å handle.
Eller kanskje julas lærdom må være å handle ALT på nett, i tilfelle en angrer...

Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 17:44   #32
Pastill
Pauset

Standard

På postordre kjøper man jo ting usett. Så det er en logikk.

Gammel 06-01-08, 17:47   #33
tiril
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

På postordre kjøper man jo ting usett. Så det er en logikk.

Men ved dørsalg og messesalg ser man jo og det man kjøper. Og der er det og 14 d angre rett og penger tilbake. Så eg synes ikkje det er så logisk.

Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 18:10   #34
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiril, her.

Men ved dørsalg og messesalg ser man jo og det man kjøper. Og der er det og 14 d angre rett og penger tilbake. Så eg synes ikkje det er så logisk.

Ved dørsalg er det en selger som aktivt har oppsøkt kjøper, og det er forskjell på det og når kjøper aktivt oppsøker en butikk som selger noe kjøper er interessert i. Akkurat dette syns jeg er logisk.

Jeg syns dette med at man ikke har krav på å få bytte er litt forståelig også jeg, butikkene har behov for en viss form for forutsigbarhet regner jeg med. Men jeg synes også at de bør strekke seg for å gjøre kunden fornøyd.

Gammel 06-01-08, 18:11   #35
petra
Superaktiv

petra sin avatar

Hvor: Buskerud
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Søstern min vant en selskapskjole til 1400 kr, den passet ikke og ho fikk beskjed at det var bare å komme innom å bytte den....men varen ho byttet den inn i var på 350 kr, ho fikk beskjed om legge tilbake resten av varene og fikk beholde det rimligste plagget! De nektet henne tilgodelapp! Så de kan vel gjøre som de vil de fleste butikker har jeg en følelse av! Dårlig gjort spørr du meg!

Er jo litt snålt at du ikke får benyttet den på salgsvarer kan vel hende du ikke kommer til å handle så mye der i fremtiden! Det ville ikke jeg gjort!

Gammel 06-01-08, 18:25   #36
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Hun har ingen rettigheter. Dette må sjekkes FØR man evt handler.
Butikken er i sin fulle rett til å ha "sine regler" for tilgodelapper ol.

Jeg tenkte på da hun gikk for og bytte vesken 27/12. Og jeg trodde butikken hadde "opplysningsplikt" hvis det ikke var bytterett på varen som var kjøpt. Enten muntlig, eller ved oppslag i butikken.

Sist redigert av m|nken : 06-01-08 kl 18:36.
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 21:43   #37
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Det i alle fall ikke vanlig å kunne kreve penger tilbake, med mindre det er en reklamasjonssak. Og da blir spørsmålet hvorvidt det at mannen din ble lurt opp i stry, kan kalles en vesentlig mangel ved varen...? Men det er jo hårreisende at byttefristen ble satt til 3. juledag... (som om de var redde for at det ikke ville dukke opp nok bytteglade fol i romjula?), selv om de sikkert har loven på sin side aldri så mye.

Og at man ikke skal kunne bruke tilgodelapp på salgsvarer, det kan jeg ikke uttale meg direkte om, har aldri opplevd å bli nektet det. Men hvis butikken virkelig mener at det er et tegn på god service, så ser jeg ingen grunn til at de ikke kan selge folk varene til full pris, i det minste!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 00:26   #38
Pastill
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Jeg tenkte på da hun gikk for og bytte vesken 27/12. Og jeg trodde butikken hadde "opplysningsplikt" hvis det ikke var bytterett på varen som var kjøpt. Enten muntlig, eller ved oppslag i butikken.

De har ikke opplysningsplikt. Man er selv ansvarlig for å sjekke hva slags rettigheter man har i hvilken butikk.

Jeg syntes det er dårlig service hele poesien til butikken, ikke misforstå, men jeg mener også at dette ikke er butikken sin feil egentlig.
Den som kjøper gaver kan velge mellom mange butikker og er ansvarlig for å få tilfredstillende bytterettigheter selv.
Om man handler en gave som man er veldig usikker på så bør man forsikre seg om at man faktisk får returnert den, byttet, tilgodelapp.. eller noe. Som butikkansatt så må man forholde seg til gitte regler og man kan ikke opplyse hver eneste kunde om disse.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:06.