Sv: Nytt abortregister fra i dag (Adressa)
Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.
Kan noen fortelle meg hvorfor et sånt register trengs?
Jeg kan tenke meg mange grunner til at det kan være greit å ha et slikt register. Norge er veldig gjennomregulert, og diverse register gjør at ting blir letter å holde oversikt over. En grunn til å ha et slik register kunne feks vært brukt til innformasjon for legen som følger svangerskapet. Per i dag blir man jo spurt om man har hatt abort, det skal registreres (jeg lurer på om det har noe med om man er resus minus å gjøre? )
Her i Norge er vi jo superglade i alle slags registre, husker dere hundeskatten? Da var folk som var registrert med hund i et eget register. Det tar litt overhånd. Men vanskelig å si akkurat hvor man skal sette grensen. Den andre ytterligheten, hvor man har barn som ikke er registrert i noen register og som bare kan "forsvinne" etc er heller ikke heldig. Det var nettopp en organisasjon som drev å registrerte barn for å sikre at de ikke ble hindret i å få skolegang etc, men jeg husker ikke hvilken organisasjon det var.