Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julenisser eller engler?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Julenisser,engler eller ingen av delene?
Julenisser 37 35,24%
Engler 72 68,57%
Ingen av delene 10 9,52%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 105. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-07, 15:37   #41
kiki
Bør lage seg en tittel selv

kiki sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Julenisser eller engler?

Engler.

Gammel 21-12-07, 15:53   #42
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen av delene egentlig.

Her pynter vi med røde sløyfer og hjerter, rød amaryllis, appelsin med nellikspiker i vinduene, og stjerner. Har hverken nisser eller engler.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 15:53   #43
Manga

Manga sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Her i huset er det bare nisser.

Gammel 21-12-07, 16:58   #44
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

HAr mest nisser av ulike typer, men liker engler også. Og har en plan om å kjøpe flere engler etterhvert.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 17:41   #45
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg liker best engler, har begge deler.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 21:16   #46
kiki

kiki sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Glemte å si at selv om jeg liker best engler, så har jeg et nissehus jeg er utrolig glad i. Jeg har overtatt det etter mormor, og hun har brukt det siden min mor var liten og oppover i hele min oppvekst. Et rødt nissehus med lys i, med bomull rundt og masse nisser på taket som står på ski og masse nisser rundt huset. Synes det er så koselig.

Gammel 21-12-07, 22:13   #47
Skytte

Skytte sin avatar

Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Julenisser

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 22:16   #48
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julenisser eller engler??

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Jeg likte godt julenisser tidligere, men har etterhvert begynt å like engler bedre.
Nå har jeg mest engler

:enig:

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 23:20   #49
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke spesielt glad i hverken engler eller nisser, selv om de finnes i huset. Levende lys, blomster (amaryllis og tulipaner) og juletre er den viktigste julepynten for meg!

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-07, 00:09   #50
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner prinsippene det snakkes om i tråden, men jeg er ikke så prinsippfast. Tipper at de som pynter med nisser tror ikke noe særlig på han heller.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-07, 00:22   #51
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker engler best.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Estetisk sett foretrekker jeg engler, men prinsipielt sett foretrekker jeg nisser.

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg skjønner prinsippene det snakkes om i tråden,

De prinsippene skjønner ikke jeg.

Aner noe religiøst, men nisser i stedet liksom...

Gammel 22-12-07, 00:22   #52
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Nisser.

Jeg er ikke religiøs, men bruker likevel en del pynt i advents- og juletida som i utgangspunktet er kristne symboler fordi de ikke bærer den typen symbolikk for meg personlig. Men akkurat englene kan liksom ikke bli annet enn et kristent symbol, så de avstår jeg fra. (Kommer ungene hjem med engler de har laga sjøl kommer jeg nok til å revurdere. )

Du tar litt feil da. Englelignende vesner er ikke noe særegent for kristendommen. Det finnes vel i de fleste religioner.

Fant et greit avsnitt

Sitat:

GUDS HOFF
Troen på engler er ikke noe spesielt kristent fenomen. Englene finnes i Buddhisme, Hinduisme, i Jødedommen og Islam - og på Jesu tid var de kjent fra gammel egyptisk religion. Fra grekerne hadde man en vingekledd gud i budbringeren Hermes. Ingen trosretning har imidlertid vært så opptatt av å systematisere troen på engler som den kristne. Troen på skytsengler lever videre også i dag. De kristne overtok jødenes engletro, der man hadde forestilt seg Jahve som en monark, omgitt av et hoff av engler, med ulik rang og oppgave. Ondskapens inntog i verden ble forklart som et opprør ved dette hoffet: Engelen Lucifer hadde trosset Gud, og ble styrtet ned i underverdenen. Englene er ofte skildret som fryktinngytende vesener, med opptil tre par vinger, og med stemmer som løvebrøl.
GABRIEL

herfra :http://www.schulze.no/juletradisjoner/engler.htm

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-07, 00:26   #53
Nynne
Erfaren

Nynne sin avatar

Hvor: Oslo
Nynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Du tar litt feil da. Englelignende vesner er ikke noe særegent for kristendommen. Det finnes vel i de fleste religioner.

Enig! Engler er ikke oppfunnet av kristendommen, de finnes i omtrent alle trosretninger.

Jeg har en del engler. Har samlet noen år og fått mange i gave. I år har jeg samlet en del engler på et stort sølvfat med litt hvite lys, ble veldig fint!

Gammel 22-12-07, 11:55   #54
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ingen av delene. Vi pynter ikke til jul med nisser eller engler eller snøkrystaller eller annet julerelatert, bortsett fra juletreet (og adventsstjerna, som selvsagt blir slukket julaften).

Vi har pepperkakehus, og røde og hvite dekorasjoner. Det holder i massevis.

Svar med sitat
Gammel 22-12-07, 12:46   #55
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

De prinsippene skjønner ikke jeg.

Aner noe religiøst, men nisser i stedet liksom...

Nei, du kan så si. Det er ikke akkurat klart formulerte prinsipper, bare en slags preferanse for gammel norsk mytologi (med huldre og underjordiske, eller Snekker Andersen, for den del) fremfor nyreligiøsiteten som jeg veldig lett forbinder med engler nå for tiden. "Klassisk" kristne engler har jeg ikke problemer med - for meg er det opplagt at julen er en kristen høytid, og det plager meg ikke.

Gammel 30-12-07, 16:41   #56
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Ingen av delene. Snøkrystaller, derimot!

Jeg må moderere meg. Vi har selvfølgelig plass til en liten glassengel med et blått hjerte i hendene som symboliserer en vakker liten gutt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:44.