|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvor lenge har et firma rett til å komme med krav om betaling?Jeg bare lurer på hvor lenge etterpå et firma kan komme med purring på en faktura? Jeg har nemlig fått en purring på en faktura fra september 2005. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
aldrende
![]() Sv: Hvor lenge har et firma rett til å komme med krav om betaling?Jeg tror det må gå minst 14 dager fra betalingsfristen til de kan true med inkasso.
![]() |
![]() |
#3 |
Fjott
|
![]() Sv: Hvor lenge har et firma rett til å komme med krav om betaling?
Så det ser vel ut at det kan hende at du må betale.
![]() |
#4 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hvor lenge har et firma rett til å komme med krav om betaling?En slekning, som kan dette ganske godt, fortalte meg en gang at dersom et firma ikke hadde stilt noen krav om betaling i løpet av et år, hadde de ikke noe å fare med. Hvis hun har rett i det du sier, og du altså ikke har fått andre purringer i mellomtiden, trenger du ikke å betale regningen. Det sitatet til Tammen tror jeg i så fall bare gjelder hvis firmaet har sendt deg purring tidligere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hvor lenge har et firma rett til å komme med krav om betaling?Det ser ut som om jeg er feilinformert likevel, så da stemmer det trolig som Tammen sier at du kanskje må betale. Mitt råd er likevel at du kontakter Forbrukerrådet og sjekker med dem før du betaler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Etylbarbital
![]() Sv: Hvor lenge har et firma rett til å komme med krav om betaling?I foreldelsesloven står det også noe om uvitenhet (§10) som går på "minst 1 år", men jeg sliter litt med å tolke loven.
![]() |
#8 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Hvor lenge har et firma rett til å komme med krav om betaling?Det er 3 år som er riktig.
![]() |
#9 |
Står på egne ben
![]() Sv: Hvor lenge har et firma rett til å komme med krav om betaling?Da tror jeg ikke at jeg gidder å sende inn noen klage. Kan ikke finne ut på noen av våre bankkonto at den regningen er betalt. Det synes jeg er merkelig, men med den faktura kopien som fulgte med kravet så kan det være at jeg ikke har trodd det var faktura men bare pakkseddel om den kom sammen med varene. Den så litt rar ut. Det stemmer at jeg har kjøpt tingen, så da gidder jeg ikke å risikere å få innkassokrav på "rullebladet" for bare 400 kroner (nå har jeg bare fått innkassovarsel). |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Einsam
|
![]() Sv: Hvor lenge har et firma rett til å komme med krav om betaling?Er også ganske sikker på at det er 3 år som gjelder. Noen vi kjenner via bedrift, sender nemlig ikke ut faktura hvert år, bl.a. til oss. Det er snakk om noen hundrelapper per år vi betaler, så vi fikk faktura sist for to år siden, med utgifter for tre år tilbake da. Sjekket det med regnskapsfører, og mener han sa de måtte fakturere innen tre år ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Bedreviter
|
Inkassokrav kommer ikke på rullebladet. Selv ikke purringer på inkassokrav gjør det. (De er bare styggelig dyre.) Det er først når inkassobyrået tar saken til forliksrådet og man fortsatt ikke betaler at man får betalingsanmerkning på "rullebladet". |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Står på egne ben
Jeg sitter i et firma som tar kredittvurdering av alle kundene våre (med tillatelse fra kunden selvsagt). Der har vi tilgang på et helt spesielt kredittvurderingsystem hos Brønnøysund. Der får vi opp den minste lille betalingsanmerkning. Og det skal ikke mye til før kunder ikke får kreditt hos oss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Tar en fot av gangen
Hvor: Havørnbyen
![]() Sv: Hvor lenge har et firma rett til å komme med krav om betaling?Jeg jobbet tidligere i en statlig låneistitusjon. Der sendte vi 4 purringer med 1 måneds avstand før vi sendte inkassokrav.
![]() |
#14 |
Står på egne ben
Staten er noe for seg selv da. Sist redigert av Elisabet : 26-12-07 kl 22:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Peppy!
|
Man får vel ikke betalingsanmerkning av inkassovarsler. Lindorff og gjengen registrerer jo ikke alle fordringene sine hos Brønnøysund. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Står på egne ben
Ikke av inkassovarsel, men av inkassokrav, så det var det jeg ville unngå her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Peppy!
|
Det kan da ikke være vanlig. Det er jo dyrt å registrere den slags. Jeg trodde det var kun store krav man gadd registrere betalingsanmerkning på før forliksrådet. Jeg vet ikke jeg altså. Mener å ha hørt noe om krav større enn 40.000, eller noe slik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Nybegynner
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestlandet
![]() |
![]() Sv: Hvor lenge har et firma rett til å komme med krav om betaling?Firmaet har lov til å komme med krav i 3 år, som nevnt over her. Men kan du ikke ringe til firmaet og forklare situasjonen og at du skal få ryddet opp så fort som mulig. Slik at de ikke sender deg inkassovarsel. Firma vil jo som regel bare ha pengene sine og ikke lage krøll for deg..
![]() |
|
|