Sv: Det å betale barn for gode karakterer?
Jeg kjenner at jeg er grunnleggende uenig i et par ting her: Det ene er å bruke veldig "kunstige" ytre motivasjoner, som kie snakker for. Det finnes ytre motivasjoner for læring, karakterer er en av dem. Konsekvenser for videre liv og utdannig er en helt logisk konsekvens. Status i noen vennegjenger (motsatt i andre...). At foreldrene blir glade og stolte. Men penger eller klistremerker eller hva har du er så kunstig. Dette tror jeg er en prinsippiell uenighet. Jeg synes heller ikke noe om klistremerkebelønninger og den slags i barneoppdragelse for øvrig, muligens med unntak av mestringsprosjekter som bleieslutt, for ganske små barn. Å bruke det for barn over 3-årsalderen blir ydmykende og nesten krenkende i mitt hode.
Hva var det andre? Jaja, jeg kommer kanskje på det i morgen.
Uansett, en annen ting: Er det ikke umulig å gjøre dette rettferdig eller rimelig i forhold til søsken? Er det ikke urettferdig eller urimelig når to søsken med ulike forutsetninger skal belønnes? Det blir jo feil nesten uansett hvordan man gjør det, både om den flinkeste ikke skulle få belønning for gode karakterer, og om h*n får det.