Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Drikker du alkohol når barna er til stede?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-07, 23:10   #61
Maya80
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2006
Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Sv: Drikker du alkohol når barna er tilstede?

Nei jeg drikker aldri alkohol med barna hjemme våkne eller ikke. Jeg har selv oppvokst med fosterforeldre i mange år dem drakk heller ikke, å jeg har aldri følt noen stor trang for å ta igjen for det.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 23:18   #62
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

[quote=Heiko;727805]Jeg har ingen problemer med å drikke hverken når barna er våkne eller når de sover. Jeg har aldri helt forstått hvorfor en av foreldrene til normalt friske barn alltid må være edru eller kjørbar. Skulle det skje noe ringer jeg ambulanse eller taxi.
[quote]

Følger deg på den. Men vi bor ganske sentralt, og har mange naboer rundt oss. Hadde jeg bodd mer usentral, så kan det være jeg hadde tenkt annerledes. Det er jo nok av steder der det ikke er spesielt god tilgang på hverken taxi eller ambulanse.

Gammel 21-12-07, 23:18   #63
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg kan godt drikke alkohol med barn tilstede.

Gammel 21-12-07, 23:28   #64
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sansa, her.

Nesten ingen som vil begrunne valget sitt altså?

Jeg tar meg et glass vin fordi jeg synes det er godt. Så enkelt er det.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 23:34   #65
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi drikker ikke når barna er våkne.

Skal jeg ha jentekveld her, så starter vi drikkingen etter ungene har sovnet.
Gubben drikker ikke så det er han som har ansvaret for ungene når jeg drikker med mine venner her hjemme.

Hadde han drukket så hadde det vært en selvfølge at ungene sov og at en av oss ikke rørte alkohol, slik at en er helt klar hvis det skulle skje noe og vi må bruke bil eller hodet

Jeg er oppvokst med en far som "bare" koser seg med et glass og et glass ble ofte til mer.
Som sagt så er han periodedranker, han drikker ikke når han er på jobb i nordsjøen, men starter samme ettermiddagen han kommer hjem. Og hver ettermiddag/kveld til han skal på jobb igjen.

Nå hører alkohol til fest her i huset og det skjer kanskje 4-6 ganger i året.
Og 90% av gangene så er festene hos andre enn meg selv.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 23:36   #66
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Ja, vi drikker alkohol både når hun er våken og etter leggetid. Har ikke et hysterisk forhold til det.

Gammel 21-12-07, 23:40   #67
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, kan drikke både før og etter leggetid, men noen storfest, det blir det jo ikke. Det finnes taxi, og før i tiden da jeg bodde langt utpå landet, så fantes det faktisk naboer (ihverfall en kilometer bortafor oss), om noe skulle skje og man trengte transport.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-07, 03:38   #68
syllan
Viking F.K !!

syllan sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Har absolutt ingen problem med å ta meg en øl eller to med barna tilstedet,men det er svært skjelden vi drikker(liker ikke øl/vin til mat..)
Er vel helst på ferie vi tar oss et par øl mens barna er tilstede, er aldri beruset med barna i nærheten.

Gammel 22-12-07, 07:52   #69
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nå er det sjeldent jeg drikker, men har ingen problem med å ta et rødvinsglass eller 2 med barn tilstedet. Barnedåper, konfirmasjoner, bursdager ol er alkoholfrie.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-07, 08:23   #70
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Nå er jeg alene med barna(men har ny samboer) derfor er det naturlig at jeg ikke drikker når jeg har de, om noe skulle skje. Nå får jeg ikke drukket uansett da...
Jeg har ingen problemer med at man tar seg ett par glass, men ikke mer enn det. Det er så sjelden vi drikker at vi kan ta det når ungene er hos pappaen sin.

Jeg har desverre sett for mye av foreldre som drikker for mye når de har barn, og derfor vil jeg ha det sånn.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-07, 08:55   #71
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Jeg kan ta et glass til middagen, synes det er greit at de ser at det går an å drikke ett glass, og at det ikke bare må drikkes for å bli full. Etter leggetid kan jeg ta et til. Blir det krise en gang, så har jeg telefonnummeret til drosjesentralen. De har en tendens til å prioritere syke barn (har kjørt drosje her selv, så det vet jeg). Men jeg drikker meg ikke overstadig, nei.

Gammel 22-12-07, 11:03   #72
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

En øl til maten på fredagskvelden hender det jeg gjør ja. I går ble det et glass til tacoen.

Gammel 22-12-07, 11:25   #73
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg kan godt drikke eit glas vin til maten medan lille A er våken (sjølv om det i praksis ikkje skjer så ofte), men noko meir enn det er det sjeldan eg drikk før han søv. Eg trur ikkje born tek skade av å sjå at foreldra tek seg eitt glas vin eller ei øl, men skal eg drikke noko særleg meir enn det så ventar eg til han er i seng. Det er sjeldan tid til å kose seg med vin når han er våken, og er kosen borte ser eg ingen grunn til å drikke vin. Eg drikk ikkje berre for å drikke, lizzm.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-07, 11:29   #74
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Nei, det gjør jeg ikke.
Har aldri gjort det, og kommer ikke til å gjøre det heller.
Vi har også en regel som sier at om mannen og jeg har drikket litt, så sover barnevakten over så vi har en som kan kjøre, eller i det hele tatt våkne om noe skal skje.
Brent barn skyr ilden..

Jeg drikker ikke etter at barna har lagt seg heller, ser at noen har svart på det.

Gammel 22-12-07, 11:33   #75
Sonar

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Jeg har ingen problemer med å drikke hverken når barna er våkne eller når de sover. Jeg har aldri helt forstått hvorfor en av foreldrene til normalt friske barn alltid må være edru eller kjørbar. Skulle det skje noe ringer jeg ambulanse eller taxi.
Når det er sagt drikker jeg skjeldent mye, og jeg er ikke beruset når ungene er oppe, men det er nok meget mulig jeg kan bli lett fnisete etter at de er i seng. Vi har skjeldent barnevakt og mye av vårt sosiale liv består i å innvitere venner hjem til oss på god mat og drikke. Alkohol er ikke veldig viktig for meg, men jeg setter heller ikke absolutt hele livet mitt på vent fordi vi har fått barn. Med andre ord så har jeg tenkt å nyte et glass rødvin eller fire, jeg skal ikke være tørrlagt til de flytter hjemmefra om 15 år.

Sier meg enig med Heiko.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-07, 11:44   #76
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Greit nok at man ønsker å drikke når man har normalt friske barn, men alkohol gjør at man tar snarveier, andre løsninger, reaksjonstiden er helt anderledes. Det skal ikke mye til før man lukter alkohol, og vil man da ønske å bli holdt vekk fra barnet? Hvis det skulle skje noe? Tåler man den tanken i etterkant at " om jeg bare ikke hadde drukket, så ville jeg gjort slik og slik"

For meg virker det som at foreldre med sine egne foraldre som har hatt et begrenset bruk av alholhol, kanskje t.o.m. normalt forhold til alkohol, setter rammene for andre.
Å si at kjøre argumentet er teit, synes jeg virket lite reflektert.
Jeg har opplevd mange ubehageligheter, i seinere tid ser at jeg at det var store sikkerhetssvikt i deler av oppveksten min pga alkohol.
Jeg vil dermed vise mine barn med min holdning at alkohol er noe man skal drikke når man er klar for det, gjøre det av de riktige grunnene og i de riktige sammenhengene.
Jeg har all tro på at jeg skal klare det, og det er dette som gir meg trygghet.
Å vite at omtrent alt er tenkt på, og dermed kan jeg slappe av.

Og den reklamen på tven der pappan gir sønnen øl er veldig bra. Det gir mye ettertanke..
Store oppslag om at foreldre drikker store deler av en sydenferie med barn, er skremmende. At holdningen er at det er helt greit å drikke til man blir i godt humør, når man er sammen med barn synes jeg er feil.

Mine erfaringer preger mine holdninger, sånn erre bare.

Gammel 22-12-07, 11:50   #77
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har hatt en liten baileys, et glass hvitvin, eller en liten øl med Malin til stede noen ganger, men ikke mer enn tre-fire. Jeg drikker i grunnen svært sjelden, og liker egentlig best brus/vann til maten uansett, så da lar jeg bare være å drikke. Jeg har ikke lappen, så det er ikke noe kjørbar-argument her. Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg ikke drikker med henne til stede, jeg føler meg bare ikke komfortabel med det. Men har ingen problemer med at andre gjør det. På f.eks nyttårsaften har jeg ingen problemer med at mannen drikker en øl eller tre, men jeg gjør det ikke selv.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-07, 12:23   #78
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi tar forholdsvis ofte en øl hver til middagen, både hjemme og når vi er på restaurant alle tre (og det kan like gjerne være en onsdag som en fredag), og jeg oppfatter ikke det som noe jeg må forsvare eller begrunne. Poden synes åpenbart ikke det spiller noen rolle om det er øl, vin eller eplejuice i glasset mitt; han vet at det er bare voksne som får øl eller vin, men ellers har han ingen spesiell mening om temaet. Noen ganger deler vi en flaske vin etter at poden har lagt seg, og noen ganger har vi gjester på besøk (eller er på besøk, f.eks. hos Heiko og Juste) og drikker vin eller øl etter leggetid.

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Jeg er oppvokst med at det er helt normalt å ta seg en øl eller et glass vin av og til. God drikke har alltid vært en naturlig del av en bedre middag. Jeg har ingen traumatiske opplevelser med berusede foreldre eller andre voksne.

Samme her. Og ikke har vi bil heller, så det er ingen spesiell grunn til å sørge for at en av oss er kjørbar. (Vi drikker selvsagt ikke så mye at vi ikke får med oss hva som skjer eller vil være i stand til å ringe ambulanse eller drosje, men så mye drikker jeg i grunnen ikke når det ikke er barn i huset heller.)

Gammel 22-12-07, 12:24   #79
Sansa

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Superior, her.

For meg virker det som at foreldre med sine egne foraldre som har hatt et begrenset bruk av alholhol, kanskje t.o.m. normalt forhold til alkohol, setter rammene for andre.

Hva mener du med dette?

Gammel 22-12-07, 12:29   #80
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Superior, her.

Å si at kjøre argumentet er teit, synes jeg virket lite reflektert.

Hvis man sier "Det er teit å velge å holde seg kjørbar når man har barn", er jeg enig i at det er en ganske tåpelig uttalelse - alle må selvsagt kunne velge selv å ikke drikke! Men hvis man sier "Alle som har barn, må holde seg kjørbare hele tiden", så synes jeg det er et teit argument - da uttaler man seg om hva andre bør gjøre, og for mange andre er dette et meningsløst argument; kanskje fordi de slett ikke har bil, kanskje fordi de har andre og like gode måter å komme seg raskt til lege.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:26.