|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Live and let live
|
Sv: Det er ingen menneskerett å få barnVoksne menn og kvinner har rett til å gifte seg og stifte familie uten noen begrensning som skyldes rase, nasjonalitet eller religion.
|
|
|
#2 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Det er ingen menneskerett å få barnMen kan det ikke diskuteres om nasjonaliteten er en begrensning når det er avhengig av nasjonalitet, dvs. hvilket land man bor i, om man får assistert hjelp til familieanskaffelse eller ikke?
|
|
|
#3 |
|
Bedreviter
|
Sv: Det er ingen menneskerett å få barnDet står at man ikke skal hindres i å gifte seg eller å lage barn med noen av årsaker som skyldes "rase, nasjonalitet eller religion". Det står ingen ting om at man ikke skal hindres av manglende evner til å lage barn. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() |
Sv: Det er ingen menneskerett å få barnJeg ser på denne paragrafen som særdelses viktig for de som øsnker å gifte seg på tvers av kulturer eller som homofile. Paragrafen skal forebygge diskrimeinering av disse gruppene. Det er mulig jeg har misforstått den men leser den ikke slik at den handler om retten til å få barn eller ei. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
flisespikker
|
Sv: Det er ingen menneskerett å få barn
|
|
|
#6 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
flisespikker
|
Det er interessant. For meg (som selvsagt absolutt ikke er jurist) høres det ganske innlysende ut at "menn og kvinner har rett til å gifte seg" bare er ment å dekke tilfeller der én mann og én kvinne gifter seg med hverandre (og at det artikkelen beskytter mot, er det å nekte ekteskap på grunn av etnisitet eller religion), men det er klart det går an å tolke ordene annerledes. (Jeg vil jo for eksempel tro at ordene er valgt for å presisere at det er heterofilt ekteskap som er ment - ellers kunne det jo bare stått "voksne mennesker".)
|
|
|
#8 |
|
Live and let live
|
Det står jo voksne menn og kvinner. Det står ingenting om at det må være med hverandre. Så det er ikke utelukket heller. (Uten at jeg er direkte uenig i det du skriver.)
|
|
|
#9 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det leser jeg også. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Introvert optimist
|
Nå har jeg ikke lest de andre svarene. Jeg tenker umiddelbart at det å få barn sammen for de fleste er en naturlig konsekvens av at man har valgt hverandre som livspartnere og dermed stiftet en familie på to. Slik jeg toler denne artikkelen er det en menneskerett å få velge hvem man vil tilbringe livet sitt sammen med og evnt. få barn sammen med, altså at dette er en rettighet mot tvangsgifte eller mot å bli nektet å gifte seg med den man ønsker, men etter min mening er det ikke noe i den artikkelen som sier at man har rett til å få barn.
|
|
|
#11 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Det er ingen menneskerett å få barnSå med andre ord er menneskerettane så diffuse og tvetydige i seg sjølv (og dei den omtalar) at dei meir skisserer eit godt verdisett enn å formidle konkrete rettigheiter? |
|
|
|
|
|
#12 |
|
flisespikker
|
Til en viss grad, selv om det var litt i overkant negativt, synes jeg. Det står mange konkrete rettigheter der - man skal ikke tvangsgiftes, for eksempel, man skal ikke vilkårlig fratas statsborgerskap, man har rett til å reise til et annet land og til å komme tilbake igjen, man har rett til å utøve og å skifte religion, til å organisere seg og til å ha fritid og ferie, slaveri er forbudt, tortur er forbudt, man skal være uskyldig inntil det motsatte er bevist, barn født utenfor ekteskap skal ha samme sosiale beskyttelse som barn født innenfor ekteskap, alle har krav på gratis, elementær undervisning, og mange andre fine ting.
|
|
|
#13 |
|
Ustabil
|
Sv: Det er ingen menneskerett å få barnKanskje burde jeg slengt dette innlegget på flisespikker-forumet. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
flisespikker
|
Sv: Det er ingen menneskerett å få barnHvem er det du mener blander disse begrepene, bina? Jeg synes de fleste ser ut til å ha skjønt dette ganske greit. Hvem er disse "dere" som "utelukkende" snakker om hva man har krav på?
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Ser ikke bort fra at "tøffere-enn-toget-Sitron" kunne ha prøvd seg på det om hun så at det kunne være en mulighet? |
|
|
|
#18 |
|
Tåler regn
|
Sv: Det er ingen menneskerett å få barnMå bare si at da jeg var ufrivillig barnløs i 8 år, så var noe av det verste noen kunne si til meg: Det er ingen menneskerett å få barn! Kjenner ennå at det ordet HATER jeg så intenst at jeg faktisk ikke orker å utdype det. Hvem pokker skal vel bestemme om hva som er menneskerett |
|
|
|
![]() |
|
|