|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?Er det noen grunn til å tro at å deaktivere airbagen med nøkkel ikke er sikkert nok for å sette bakovervendt barnesete fremme?
|
|
|
#23 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?
Det har vel vært tilfeller der airbag har slått ut likevel. Men å slå den av permanent hos forhandler/verksted, vil jo da være en løsning. Det er jo igjen ikke så greit når voksne skal sitte der. Men da må man vel bare vurdere. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?Ja, er det det? Forhandleren min sier at det bare er en myte, og at det er nøyaktig samme sak.
|
|
|
#26 |
|
...
Medlem siden: Sep 2006
Dette er en myte så langt jeg har funnet. Har man slått av/koblet ut airbagen så løser den ikke ut. Det skjedde en ulykke i Tyskland hvor airbagen koblet ut, men der var det teknisk feil og en hel serie biler ble trekt tilbake og feilen fikset.
|
|
|
#27 |
|
Frøken
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?Det som er farlig ved deaktivering av airbag med knapp eller nøkkel er menneskelig svikt. Ellers skal det være helt trygt.
|
|
|
#28 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Tænkjus, Stikka og *HH*. Det er nesten umulig å kjøre alene med barn over fjellet uten å ha en i forsetet.
|
|
|
#29 |
|
saftig
|
Fordi jeg har lest det på en side om sånt.
|
|
|
#30 |
|
Yes, we can!!
|
Hvorfor?
|
|
|
#31 |
|
Leser
|
Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?Polyanna, fra Trygg Trafikk med akkurat det spørsmålet: http://www.tryggtrafikk.no/?module=A...icShow;ID=2949
|
|
|
#32 |
|
Bedreviter
|
Trygg Trafikk fraråder at barn under 12 år og under 140 cm sitter foran. Han er jo veldig langt fra begge de anbefalingene da. Trygg Trafikks lengdeanvisning forutsetter jo i utgangspunktet at barnet sitter på pute eller i sete, siden barn under 150 cm skal sitte på pute uansett. :streng:
Airbag er jo ikke akkurat a walk in the park for voksne heller da, men det er veldig stor forskjell på hvor stor trøkk en femåring og en 30-åring tåler. Farten bremses ikke før puten treffer, men luften går ut av den umiddelbart etter sammenstøtet. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?Takk him! Jeg lurer på om vi rett og slett skal koble fra airbagen sånn "til hverdags", og så koble den inn når vi skal på langturer.
|
|
|
#34 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?Og takk Teofelia (leste det etterpå). Det høres jo logisk ut, ja. Godt å få luftet det og testet teorier.
|
|
|
#35 |
|
Bedreviter
|
Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?Jeg personlig hadde aldri gått for en av-på-løsning med airbag. Påstanden om at airbagen kan løses ut selv om den er frakoblet, er en myte, men påstanden om at svime-Teofelia plutselig en dag vil glemme å koble ut airbagen etter bruk, er høyst korrekt. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Bedreviter
|
Nemlig. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?Men det ville jo vært unntaksvis at vi skulle brukt forsetet til å frakte barn i. Og da er det en del ståhei rundt det, og jeg tror det ville trigget at vi husket det. Tror jeg. Hm.
|
|
|
#38 |
|
Bedreviter
|
Ja, jeg mente ikke at det var galt å gjøre det slik du skisserer. Det vil sikkert fungere for de fleste, men jeg tør ikke, for jeg kjenner meg selv for godt. Jeg må rett og slett ta konsekvensene av min egen svimethet. (Og derfor har jeg kjøpt meg 7-seter, og slipper ta stilling til problemet. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
søt
Min kjæres søster satt på i en utforkjørsel nylig. Ingen stor hastighet og det gikk bra, men airbag på passasjersiden løste ut. Hun knakk derfor nesa og mistet to tenner. Det er krefter ja...
|
|
|
#40 |
|
I could be violet sky
Hvor: Oslo
Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?Ein må vege over 30 kg har eg høyrt. (Frå pappa. Han er kjend for å seie ting ut av eige hovud og presentere det som nyare forsking.)
|
|
![]() |
|
|