Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

En kjevle, et kjevle, ei kjevle?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Hva sier du?
Ei kjevle 66 44,30%
En kjevle 41 27,52%
Et kjevle 42 28,19%
Kjevle hvaforno`? Her klemmes ting flatt med bare nevene 0 0%
Deltakere: 149. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-07, 23:08   #81
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En kjevle, et kjevle, ei kjevle?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Da er det jo ikke så rart at du tror alle sier det.

Jeg er ellers fra Tromsø og sier "et kjevle".

Herregud, noe så flaut!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 00:26   #82
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg sier ei kjevla jeg. Men det var jo ikke noe alternativ, så da ble det ei kjevle.

Gammel 12-12-07, 22:07   #83
annej
Nybegynner

annej sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Gjøvik
annej har et hav av muligheter foran seg
Standard

et kjevle her igården

Gammel 12-12-07, 22:57   #84
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Hvor: Oslo
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Ei kjevle, i den grad jeg sier ei. I bestemt form sier jeg i hvert fall kjevla. Finnes det virkelig noen som sier et kjevle, kjevlet, sånn som man liksom skal skrive?

Klart du får svar fort i et så spennende og sesongaktuelt spørsmål!

Tullar du????? Ei kjevle????? Er det mogleg?
Eg seier sjølvsagt "et kjevle" (og skriv eit kjevle). Det trur eg eg alltid har gjort. Truleg kjem det av at det ordet er det, av brukskontekstmessige grunnar, mamma som har lært meg. Og mamma seier aldri noko gale

Sist redigert av Møøse : 13-12-07 kl 13:19.
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 23:02   #85
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Så kakene jeg bakte i går er ikke ordentlige?

Ta det roleg. Ho prøver berre å ro seg vekk frå det faktumet at ho seier noko som er FEIL

Gammel 13-12-07, 07:16   #86
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Standard

Frå spøk til alvor, så er det jo slik at tostava ord som endar på trykklett -e typisk sett er hokjønn i norsk, og dette veit kompetente norskbrukarar, så at infrekvente ord som t.d. "kjevle" vert hokjønn er forventa. Nokre få som har lært seg at kjevle kjem frå kefli, som var inkjekjønnsord i norrønt, veit at det eigentleg heiter eit kjevle. Andre har høyrt det frå mor (slik som eg) og veit at dette er eit unnatak, og for atter andre som bruker ordet mykje i inkjekjønn, vil det kjennast naturleg at det er inkjekjønn.
No som dei fleste kjøper julekakene sine i butikken (som dei sa på Dagsrevyen i går), og dimed slepp å bruke både sjølve kjevlet og ordet i nokon særleg grad, vil nok "kjevle" etter kvart verte eit hokjønnsord (og det kjem mamma til å bli sur for, haha.)

Eit like interessant spørsmål: Kva for kjønn er "kondom" hos dykk, da?

Sist redigert av Møøse : 13-12-07 kl 11:46.
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 10:16   #87
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Møøse, her.

Eit like interessant spørsmål: Kva for kjønn er "kondom" hos dykk, da?

Her er det hankjønn: En kondom, kondomen.
Jeg vet at det sannsynligvis er feil det også...

Gammel 13-12-07, 11:44   #88
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Her er det hankjønn: En kondom, kondomen.
Jeg vet at det sannsynligvis er feil det også...

Vel, om det er feil eller ikkje er det språkbrukarane som avgjer Du, til dømes.
Eg trur det "skal heite" eit kondom, men eg trur ikkje dei som bruker kondom(ar) mest seier "eit". Eg trur dei fleste seier "ein"...

Gammel 13-12-07, 12:01   #89
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sier ET kjevle så klart.... (men det var tydeligvis ikke så klart)

En kondom, en album, ei epla, en smekke, en smokk,

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 12:14   #90
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

En kjevle, selvfølgelig. (I Bergen har vi ikke hunkjønn i skriftspåket)

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 12:18   #91
Mitzya
Siste nytt!

Mitzya sin avatar

Mitzya har et hav av muligheter foran seg
Standard

sier "ei kjevel", ikke "ei kjevle".
og "kjevla" i bestemt form

Gammel 13-12-07, 12:24   #92
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Eit kjevle - kjevlet. At det fanst andre alternativ var eg faktisk ikkje klar over ein gong (men kor ofte diskuterar eg vel kjevle med andre, eigentleg?... ).

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 12:36   #93
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier et kondom. (Vet ikke om det er et bra eller dårlig tegn at jeg mye lettere kan forestille meg å si det?)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 12:49   #94
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Ei kjevle, men dialekten min er vist litt utvannet for jeg kunne finne på å si en kjevle også.

Gammel 13-12-07, 13:20   #95
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av perper, her.

En kjevle, selvfølgelig. (I Bergen har vi ikke hunkjønn i skriftspåket)

Nei, men eg trur de har inkjekjønn, har de ikkje?

Gammel 13-12-07, 14:19   #96
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

"Ei kjævle"

Gammel 13-12-07, 14:42   #97
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En kjevle, kjevla. En kondom, kondomen. Jeg sier aldri ei.

Sier noen andre børsta (bestemt form, entall for hårbørste) forresten? Jeg husker foreldrene mine alltid lo av meg da jeg alltid sa "hvor er børsta mi", men for meg var det helt naturlig.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 09:40   #98
lille my
Erfaren

lille my sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
lille my er populærlille my er populærlille my er populærlille my er populær
Standard

Et kjevle sier jeg.

Gammel 14-12-07, 10:01   #99
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg klikket for "ei kjevle" og tenkte ei kevle, kjevla, flere kjevler alle kjevlene. Og så leste jeg tråden og ble . Nå klarer jeg ikke å finne ut om jeg sier ei eller et kjevle og om jeg sier kjevla eller kjevlet. Jeg er flinkere til å bruke kjevla (hmm, jeg skriver hunkjønn). Jeg er vokst opp på Østlandet mens slekta består av 100 % nordlendinger, det kan ha hjulpet godt på forvirringen.

... Nokre få som har lært seg at kjevle kjem frå kefli, som var inkjekjønnsord i norrønt, veit at det eigentleg heiter eit kjevle...

Takk for opplæring, jeg elsker å få vite mer om ord.

... Eit like interessant spørsmål: Kva for kjønn er "kondom" hos dykk, da?

Slike ord tar jeg ikke i min munn, så det vet jeg ikke.

Opprinnelig lagt inn av Mitzya, her.

sier "ei kjevel", ikke "ei kjevle".
og "kjevla" i bestemt form

Kjevel har jeg ikke hørt før, den må jo være enklere for barna enn kjevle?

Opprinnelig lagt inn av Olvina, her.

Eit kjevle - kjevlet. At det fanst andre alternativ var eg faktisk ikkje klar over ein gong (men kor ofte diskuterar eg vel kjevle med andre, eigentleg?... ).

I følge god, gammel vitsetradisjon diskuterer man oftere med enn om kjevler.
Det viktigste med kjevlet er at den ikke blir vasket i såpevann (gjelder trekjevler, da).

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 10:25   #100
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er helt utrolig at kun 1/4 sier dette riktig. Helt utrolig. Og på FP, da gitt. Lurer på hvordan det er på DB eller NM.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:36.