|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
|
![]() Sv: Når er det "lov" å pynte treet?Selv om denne tråden fortsatt er hysterisk morsom med Alfabriller, kan jeg prøve å ta de av og skrive litt om årets nye tradisjon. Treet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når er det "lov" å pynte treet?
Jada, vi pakker opp alle pakkene i løpet av første helga i advent og så er det ikke jul mer. Ferdig med dritten.
![]() |
#103 |
Leser
|
![]() Sv: Når er det "lov" å pynte treet?Iset og "Iset-motstandere": Jeg tror at dette er et generasjonsskille. Jo yngre man er jo mer naturlig er det å legge julefeiringen i advent fremfor i romjulen. Jeg synes det er helt tydelig at romjulsfeiringen er på vei "ut". Juletrefester, anyone? Julebukk? Og at mer og mer av feiringen legges til adventen. Jeg synes det er mye større fokus på adventskalendre og tenning av lys i adventen. Adventsfrokoster etc Noe av dette kan kanskje skyldes at skilsmissefrekvensen øker? Folk som ikke kan ha barna i romjulen velger å fokusere på adventen? Eller kanskje det er handelsstandens påvirkning? Bina må nok skynde seg hvis hun vil ha innført lover mot å få opp juletreet for tidlig.
![]() |
#105 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Når er det "lov" å pynte treet?Juletrefester er en stor greie for mine unger i hvert fall og jeg har vært med å arrangere i barnehagen flere ganger. De arrangeres jo som regel mellom 3. og 12. januar.
![]() |
#106 |
Borte
|
![]() Sv: Når er det "lov" å pynte treet?Mannens jobb har også juletrefest.
![]() |
#107 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Når er det "lov" å pynte treet?Ja, det er få som har juletre (inne) oppe NÅ, det skal jo ikke vi heller ha. Jeg pleier å ta det opp rundt 15-17 desember (legger det som regel til en helg), så det er jo bare en uke før "normalt" ...
![]() |
#108 |
Nymotens gammeldags
Det er akkurat sånn det er her også, selv om jeg også pynter til jul 1. desember. Jeg setter ikke ALT frem da heller, men legger rød duk på bordet, tar frem lysestaker, nisser osv. Det mangler fremdeles endel julepynt her før jeg er ferdig, jeg tar det litt og litt ... Jeg tror ikke det er vanlig at man ikke gjør NOE som hører julen til før 23. desember, det nekter jeg å tro. Noen venter kanskje med absolutt alt og spiser ikke engang en pepperkake før julen ringes inn, men det tror jeg ikke er vanlig. Og som sagt, treet vårt kommer ikke opp før tidligst 15. desember, helst noen dager etter.
![]() |
#109 |
Ustabil
|
Men jula er nå en gang definert til noen faste datoer. Julaften er 24. desember, 1. juledag er 25. desember... Sånn er det bare! Skal man feire jul, er det de dagene som gjelder. Nyttårsaften likeså. Det er 31. desember. Ikke i morgen. Ikke på lørdag. 17. mai er også en fast dato. Du kan ikke begynne å feire 17. mai et par uker på forskudd, og forvente at folk syns det er "helt normalt". |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Når er det "lov" å pynte treet?Jeg synes ikke sammenligningene dine henger på greip. Det er stor forskjell på å feire 17. mai i april og å begynne med juleforberedelser 1. desember?? Jeg har jo aldri sagt at vi feirer julaften første søndag i advent? Det er ikke snakk om feiring, men om forberedelser.
![]() |
#111 |
|
![]() Sv: Når er det "lov" å pynte treet?Iset, jeg skjønner at gravidhormonene kicker inn, men det må jo være greit at andre har like sterke meninger om julefeiring som det du har om både julefeiring og mye annet? Som fargede julelys, dobbeltnavn og røyking? Uten at du tar det som angrep på deg og dine tradisjoner av den grunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Ustabil
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Nymotens gammeldags
Selvsagt er det det, jeg blir bare litt irritert når folk misforstår og misforstår (som Bina som tror vi sitter her og feirer julaften midt i desember) og tror jeg ikke kan datoer. Men man kommer kanskje bare litt naturlig i forsvar når noen "angriper" tradisjoner man har sett på som det ultimate siden man var en neve stor, jeg er nok bare teit. Bør heller bare holde meg unna denne tråden, kjenner jeg.
![]() |
#114 |
|
![]() Sv: Når er det "lov" å pynte treet?Det er nok ikke snakk om å misforstå eller å tro at du ikke kan datoer, heller at andre synes at det er en litt sær måte å feire julen på. Og hvorfor gjør det noe? Du synes at andre feirer på en sær måte. Jeg synes at alle som feirer jul tradisjonelt er litt sære, og det er betyr igjen at alle som feirer jultradisjonelt synes at jeg er sær. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Ustabil
|
Iset, la meg minne om hva du selv har skrevet i tråden:
Du har gjentatt og gjentatt: for DEG er det jul fra 1. desember til 24. desember. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Ringskrømt
|
*melder meg*
![]() |
#117 |
Ustabil
|
Ble bare nysgjerrig - hvordan feirer du jul? |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Nymotens gammeldags
Ja, for meg varer julen fra 1- 26 desember, det er da julefølelsene mine er på det sterkeste og det er den tiden jeg liker aller best. Jeg er sikkert psyk, men førjulstiden gjør noe med meg, det er den tiden jeg gleder meg til hele året. Og jeg FEIRER ikke julaften midt i desember, jeg feirer julaften 24. desember! Alt før det er forberedelser opp til 24. desember. For meg og mine. Julekalenderen til vesla teller ned til 24. desember, jeg er vel en slags menneskelig julekalender.
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer. Sist redigert av Dixie Diner : 06-12-07 kl 10:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
|
Det er fortsatt under construction, med arbeidstittel "skape våre egne tradisjoner" |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Ustabil
|
Spennende! Kan jeg spørre hvorfor? Fått nok av tradisjonell jul? Men dere beholder gaver og sånt? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|