Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Når er det "lov" å pynte treet?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-07, 09:18   #101
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det "lov" å pynte treet?

Selv om denne tråden fortsatt er hysterisk morsom med Alfabriller, kan jeg prøve å ta de av og skrive litt om årets nye tradisjon. Treet.

"Tre eller ikke tre" tenkte alfaCharlie, og sukket egentlig tungt ved tanken på å plukke ned et friskt og fint tre for å drepe det i stua.

Aha. Plastic fantastic. Tror jeg. Mannen må få ha litt å si der, det kan jo hende han har sterke synspunkter.

Anyway, poden på fire ønsker seg et stæsja tre, altså skal han få det. Det kommer nok sikkert opp sånn rundt 21. desember, tenker jeg. Det fine med vinterhappeninger er at man ikke er bundet av noen datoer, men tar det etter når familien har fridager!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 09:26   #102
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Nei og nei. Her var det mye trist lesning. Om det ikke finnes regler for julefeiring, så burde noen snarest innføre det!

Åpner dere julegavene også i adventa så dere skal slippe å holde på med det på julaften? Og julemiddagen? I kveld, kanskje, så er det unnagjort det også? Er det et mål i seg selv å bli ferdig med jula fortest mulig så bør man kanskje vurdere å droppe hele julefeiringen.

Hva er argumentet for å spare julegavene til julaften, hvis man kan slenge opp juletreet nå?

Jeg mener at normalt sett skal ikke juletreet (i private hjem) opp før 23. desember. Men det kan være praktiske årsaker til at man tar det f.eks. helga før, hvis lille julaften er midt i uka eller noe. Altså noen dager før. F.eks. hvis man skal reise bort eller jobbe akkurat rundt lille julaften og julaften.

Jula er ikke nå. Det er akkurat like teit med juletre nå som med påskekyllinger i februar.

Så selv om det ikke er forbudt (noe det altså burde vært) med juletre midt i desember, så er det latterlig.

Jada, vi pakker opp alle pakkene i løpet av første helga i advent og så er det ikke jul mer. Ferdig med dritten.
Du kan synes det jeg har vokst opp med er så latterlig du bare vil, men for meg er det tradisjoner jeg synes det er verdt å holde på og som jeg liker. Pakkene åpnes selvsagt på julaften, og de legges heller ikke under treet før natt til julaften. Du har misforstått kraftig om du tror jeg vil "ha det unnagjort fortest mulig", det er jo ikke det det handler om? Det handler om at jeg elsker førjulstiden og at det er det som er jul for meg. Jeg synes det er rart at jeg er så alene om dette her i tråden når jeg i RL gjør det omtrent alle jeg kjenner gjør, men det er kanskje mer vanlig her, ikke vet jeg.

Kjenner jeg blir litt ufrivillig lei meg av denne tråden, får bare skylde på svangerskapshormoner.

Gammel 06-12-07, 09:29   #103
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Iset og "Iset-motstandere": Jeg tror at dette er et generasjonsskille. Jo yngre man er jo mer naturlig er det å legge julefeiringen i advent fremfor i romjulen. Jeg synes det er helt tydelig at romjulsfeiringen er på vei "ut". Juletrefester, anyone? Julebukk? Og at mer og mer av feiringen legges til adventen. Jeg synes det er mye større fokus på adventskalendre og tenning av lys i adventen. Adventsfrokoster etc Noe av dette kan kanskje skyldes at skilsmissefrekvensen øker? Folk som ikke kan ha barna i romjulen velger å fokusere på adventen? Eller kanskje det er handelsstandens påvirkning? Bina må nok skynde seg hvis hun vil ha innført lover mot å få opp juletreet for tidlig.

Juletre ute synes jeg er nydelig i hele desember. Juletre inne synes jeg ca. 20 desember.

Gammel 06-12-07, 09:35   #104
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er forøvrig med på å arrangere juletrefest for barnehagen 12. januar.

:julheleåret:

Gammel 06-12-07, 09:41   #105
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Juletrefester er en stor greie for mine unger i hvert fall og jeg har vært med å arrangere i barnehagen flere ganger. De arrangeres jo som regel mellom 3. og 12. januar.

Julebukker dukker av og til opp hos oss, de kommer i romjula, akkurat slik de skal gjøre.

Adventsfrokost har jeg aldri hørt om.

Jeg tror ikke det handler om aldersforskjeller, venner og familie som er mye yngre enn meg, gjør det likedann som det vi og alle rundt oss gjør.

Jeg har ennå til gode å se noen som har juletre allerede nå. Her i distriktet har til og med handelsstanden tatt tegninga og utsatt pynting av vinduer og julegater til en god del seinere enn de siste årene.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 09:42   #106
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannens jobb har også juletrefest.

Jeg tror den utvidede julefeiringen henger sammen med vår økte velstand. Jul er bra, fint og moro og det vil vi ha mere av. :enkel: Klart vi vil ha mere av slikt som er hyggelig når vi kan få det. Og selv om jeg personlig ikke pynter til jul før det er jul, så gjør jeg mange andre julete ting. Jeg drar i førjulsselskaper som er nøyaktig like juleselskaper, drikker gløgg og spiser julemat, julemiddag ute med diverse venninner, ekstra god førjulsfrokost i helgene, spiser klementiner til det tyter, hører på julemusikk osv. Fordi det får meg i fin julestemning og da føler jeg meg bra. Lenge før det egentlig er jul. Og jeg gjør det fordi jeg har råd til å gjøre det. Jeg trenger ikke spare på sånt, sant å si så går jeg ut og spiser og har ekstra god helgefrokost hele året. Fordi jeg kan.

Var det til trøst Iset?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 09:43   #107
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er få som har juletre (inne) oppe NÅ, det skal jo ikke vi heller ha. Jeg pleier å ta det opp rundt 15-17 desember (legger det som regel til en helg), så det er jo bare en uke før "normalt" ...

Gammel 06-12-07, 09:45   #108
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Mannens jobb har også juletrefest.

Jeg tror den utvidede julefeiringen henger sammen med vår økte velstand. Jul er bra, fint og moro og det vil vi ha mere av. :enkel: Klart vi vil ha mere av slikt som er hyggelig når vi kan få det. Og selv om jeg personlig ikke pynter til jul før det er jul, så gjør jeg mange andre julete ting. Jeg drar i førjulsselskaper som er nøyaktig like juleselskaper, drikker gløgg og spiser julemat, julemiddag ute med diverse venninner, ekstra god førjulsfrokost i helgene, spiser klementiner til det tyter, hører på julemusikk osv. Fordi det får meg i fin julestemning og da føler jeg meg bra. Lenge før det egentlig er jul.

Var det til trøst Iset?

Det er akkurat sånn det er her også, selv om jeg også pynter til jul 1. desember. Jeg setter ikke ALT frem da heller, men legger rød duk på bordet, tar frem lysestaker, nisser osv. Det mangler fremdeles endel julepynt her før jeg er ferdig, jeg tar det litt og litt ... Jeg tror ikke det er vanlig at man ikke gjør NOE som hører julen til før 23. desember, det nekter jeg å tro. Noen venter kanskje med absolutt alt og spiser ikke engang en pepperkake før julen ringes inn, men det tror jeg ikke er vanlig. Og som sagt, treet vårt kommer ikke opp før tidligst 15. desember, helst noen dager etter.

Gammel 06-12-07, 09:56   #109
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jada, vi pakker opp alle pakkene i løpet av første helga i advent og så er det ikke jul mer. Ferdig med dritten.
Du kan synes det jeg har vokst opp med er så latterlig du bare vil, men for meg er det tradisjoner jeg synes det er verdt å holde på og som jeg liker. Pakkene åpnes selvsagt på julaften, og de legges heller ikke under treet før natt til julaften. Du har misforstått kraftig om du tror jeg vil "ha det unnagjort fortest mulig", det er jo ikke det det handler om? Det handler om at jeg elsker førjulstiden og at det er det som er jul for meg. Jeg synes det er rart at jeg er så alene om dette her i tråden når jeg i RL gjør det omtrent alle jeg kjenner gjør, men det er kanskje mer vanlig her, ikke vet jeg.

Kjenner jeg blir litt ufrivillig lei meg av denne tråden, får bare skylde på svangerskapshormoner.

Men jula er nå en gang definert til noen faste datoer. Julaften er 24. desember, 1. juledag er 25. desember... Sånn er det bare! Skal man feire jul, er det de dagene som gjelder. Nyttårsaften likeså. Det er 31. desember. Ikke i morgen. Ikke på lørdag. 17. mai er også en fast dato. Du kan ikke begynne å feire 17. mai et par uker på forskudd, og forvente at folk syns det er "helt normalt".

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 10:05   #110
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg synes ikke sammenligningene dine henger på greip. Det er stor forskjell på å feire 17. mai i april og å begynne med juleforberedelser 1. desember?? Jeg har jo aldri sagt at vi feirer julaften første søndag i advent? Det er ikke snakk om feiring, men om forberedelser.

Gammel 06-12-07, 10:12   #111
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Iset, jeg skjønner at gravidhormonene kicker inn, men det må jo være greit at andre har like sterke meninger om julefeiring som det du har om både julefeiring og mye annet? Som fargede julelys, dobbeltnavn og røyking? Uten at du tar det som angrep på deg og dine tradisjoner av den grunn.

Gammel 06-12-07, 10:12   #112
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Iset, jeg skjønner at gravidhormonene kicker inn, men det må jo være greit at andre har like sterke meninger om julefeiring som det du har om både julefeiring og mye annet? Som fargede julelys, dobbeltnavn og røyking? Uten at du tar det som angrep på deg og dine tradisjoner av den grunn.

Gammel 06-12-07, 10:16   #113
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Selvsagt er det det, jeg blir bare litt irritert når folk misforstår og misforstår (som Bina som tror vi sitter her og feirer julaften midt i desember) og tror jeg ikke kan datoer. Men man kommer kanskje bare litt naturlig i forsvar når noen "angriper" tradisjoner man har sett på som det ultimate siden man var en neve stor, jeg er nok bare teit. Bør heller bare holde meg unna denne tråden, kjenner jeg.

Gammel 06-12-07, 10:22   #114
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Det er nok ikke snakk om å misforstå eller å tro at du ikke kan datoer, heller at andre synes at det er en litt sær måte å feire julen på. Og hvorfor gjør det noe? Du synes at andre feirer på en sær måte. Jeg synes at alle som feirer jul tradisjonelt er litt sære, og det er betyr igjen at alle som feirer jultradisjonelt synes at jeg er sær.

Det gjø'kke no!

Gammel 06-12-07, 10:23   #115
bina
Ustabil

Standard

Selvsagt er det det, jeg blir bare litt irritert når folk misforstår og misforstår (som Bina som tror vi sitter her og feirer julaften midt i desember) og tror jeg ikke kan datoer. Men man kommer kanskje bare litt naturlig i forsvar når noen "angriper" tradisjoner man har sett på som det ultimate siden man var en neve stor, jeg er nok bare teit. Bør heller bare holde meg unna denne tråden, kjenner jeg.

Iset, la meg minne om hva du selv har skrevet i tråden:

Sitat:

Jeg synes rett og slett julen er over etter 2. juledag, da tenker jeg ikke jul lenger. Det er tiden NÅ som er "jul" for meg, og heldigvis er samfunnet også lagt opp slik at det er jul i hele desember (takket være handelsstanden og psyke folk som meg, som pynter fra 1. desember, fysj).

Sitat:

Hele desember er forresten jul for meg. Jeg er ikke kristen så jeg tenker ikke avdent, jeg tenker førjulstid. Og herunder hører all pynten til, også juletreet. Det er førjulstiden som er jul for meg, ikke bare de 2-3 dagene etterpå (etter 2. desember er jeg jo drittlei).

Sitat:

Jeg pynter treet midt i desember, for jeg HATER å ha julepynt oppe etter 2. juledag (pleier å la det stå til 1. januar, motvillig). Så for å kunne nyte det lengst mulig vil jeg ikke vente til lille julaften, det blir latterlig få dager å ha tre, stakkars vesla (og stakkars meg). Skal ta opp treet om halvannen uke, ca. Vi gleder oss!!

Hva andre mener driter jeg i, selvsagt. De som pynter treet lille julaften har det som regel stående til januar, det har ikke vi.

Sitat:

Fordi noen av oss ser på hele desember som jul? Jeg kaller det førjulstid, ikke advent, og for meg innebærer førjulstiden både nisser, juletre, julelysestaker og annen pynt, gløgg, pepperkaker og alt som hører med. Etter 2. juledag er det ikke lenger jul for meg, da er det over og jeg bare gleder meg til sommeren. Jeg orker ikke å ha hele huset fullt av julepynt i januar, da er det ikke koselig lenger.

Du har gjentatt og gjentatt: for DEG er det jul fra 1. desember til 24. desember.

Og nå syns du det er rart at noen av oss oppfatter at du feirer jul på forskudd? Det er jo akkurat det du gjør - siden julen altså rent faktisk starter 24. desember.

Gammel 06-12-07, 10:24   #116
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner mange MANGE som gjør som meg, derfor synes jeg det er overraskende når jeg leser tråder som dette, for det virker jo som om det bare er jeg som pynter før 23. desember. Men når jeg er ute ser jeg jo at det er utrolig mange andre som gjør det (ser julelysene i vinduene til folk, og om jeg har innsyn i vinduene deres kan jeg ofte se både nisser og juletrær lenge før lille julaften).
Jeg synes ikke det er trist å være 5 år og hyper nesten hele desember nei, jeg synes det er koselig å være så glad i julen at jeg tar helt av fra og med 1. desember og gleder meg over hele julemåneden i stedet for å vente lengst mulig med alt. Men som sagt, dette er MINE og min families tradisjoner, andre har sine tradisjoner. Tradisjoner er ikke regler, det er hva man er vant til og liker.

*melder meg*

Jeg pynter også tre og hus lenge før lillejulaften. Jeg bruker plastikk av naturvennlige hensyn og jeg blir ikke lei julen verken i adventstida eller romjula.

Kaster ut julen 13. dag jul.

Gammel 06-12-07, 10:24   #117
bina
Ustabil

Standard

Det er nok ikke snakk om å misforstå eller å tro at du ikke kan datoer, heller at andre synes at det er en litt sær måte å feire julen på. Og hvorfor gjør det noe? Du synes at andre feirer på en sær måte. Jeg synes at alle som feirer jul tradisjonelt er litt sære, og det er betyr igjen at alle som feirer jultradisjonelt synes at jeg er sær.

Det gjø'kke no!

Ble bare nysgjerrig - hvordan feirer du jul?

Gammel 06-12-07, 10:26   #118
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Du har gjentatt og gjentatt: for DEG er det jul fra 1. desember til 24. desember.

Og nå syns du det er rart at noen av oss oppfatter at du feirer jul på forskudd? Det er jo akkurat det du gjør - siden julen altså rent faktisk starter 24. desember.

Ja, for meg varer julen fra 1- 26 desember, det er da julefølelsene mine er på det sterkeste og det er den tiden jeg liker aller best. Jeg er sikkert psyk, men førjulstiden gjør noe med meg, det er den tiden jeg gleder meg til hele året. Og jeg FEIRER ikke julaften midt i desember, jeg feirer julaften 24. desember! Alt før det er forberedelser opp til 24. desember. For meg og mine. Julekalenderen til vesla teller ned til 24. desember, jeg er vel en slags menneskelig julekalender.
Når jeg leser den siste setningen din betyr vel det at du også mener de som pynter treet 23. desember feirer julen på forskudd?

Sist redigert av Dixie Diner : 06-12-07 kl 10:34.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 10:31   #119
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Ble bare nysgjerrig - hvordan feirer du jul?

Det er fortsatt under construction, med arbeidstittel "skape våre egne tradisjoner"

For meg selv hadde jeg valgt å droppe alt "julete", men mannen har vokst opp med disse tradisjonene, og barna skal få skjønne både hans og min bakgrunn. Ergo blir det en slags vinterhappening, hvor vi plukker litt det vi liker her og der. Stikkord: Kos med barna, god tid og gode opplevelser.

Så langt ser det ut til at det blir et lite tre, men nisser og engler er uaktuelt. Ikke noe Jesusbarn i krybben, men heller en slags oppsummering og "grand finale" på året, vinterstemning og lys i mørket.

Altså, fortsatt på tenkestadiet.

Gammel 06-12-07, 10:34   #120
bina
Ustabil

Standard

Det er fortsatt under construction, med arbeidstittel "skape våre egne tradisjoner"

For meg selv hadde jeg valgt å droppe alt "julete", men mannen har vokst opp med disse tradisjonene, og barna skal få skjønne både hans og min bakgrunn. Ergo blir det en slags vinterhappening, hvor vi plukker litt det vi liker her og der. Stikkord: Kos med barna, god tid og gode opplevelser.

Så langt ser det ut til at det blir et lite tre, men nisser og engler er uaktuelt. Ikke noe Jesusbarn i krybben, men heller en slags oppsummering og "grand finale" på året, vinterstemning og lys i mørket.

Altså, fortsatt på tenkestadiet.

Spennende! Kan jeg spørre hvorfor? Fått nok av tradisjonell jul? Men dere beholder gaver og sånt?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:03.