Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Når er det "lov" å pynte treet?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-07, 21:10   #1
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når er det "lov" å pynte treet?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg synes pynting før 21-22. desember er alt for tidlig. Da tar man jo hele jula på forskudd.

Jeg får inntrykk av at flere og flere pynter veldig tidlig og så er de drittlei allerede i romjula og begynner å hive ut julepynt og tre og alt 1. januar.

Jeg synes pyntingen skal vente til like oppi jula. Mesteparten skal gjøres 23. desember og så skal man heller holde godt på jula og ikke rydde den vekk før man må, d.v.s. 20 dag jul.

Jeg vil mye heller ha tre uker med juletre og pynt fra 23. desember til 13. januar enn å ha masse julepynt i hele desember som hives ut sammen med champagnekorkene etter nyttårsfeiringen.

Jeg er helt enig med Nenne. Hvorfor kalle det julepynt når den lempes ut før ribbefettet har størknet? Nisser, engler og tre får pent vente til etter 20, desember. (Synes JEG da ...)

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 21:12   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Jeg er helt enig med Nenne. Hvorfor kalle det julepynt når den lempes ut før ribbefettet har størknet? Nisser, engler og tre får pent vente til etter 20, desember. (Synes JEG da ...)

Fordi noen av oss ser på hele desember som jul? Jeg kaller det førjulstid, ikke advent, og for meg innebærer førjulstiden både nisser, juletre, julelysestaker og annen pynt, gløgg, pepperkaker og alt som hører med. Etter 2. juledag er det ikke lenger jul for meg, da er det over og jeg bare gleder meg til sommeren. Jeg orker ikke å ha hele huset fullt av julepynt i januar, da er det ikke koselig lenger.

Gammel 05-12-07, 21:15   #3
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Juletreet kommer inn stort sett 23. desember. I år vurderer jeg å pynte det lørdag 22. desember. Jeg er av typen som har jul i huset til langt uti januar. Hvorfor skal en stresse med å få ned all den koselige julepynten og lysene før en må, når en først har fått det opp?

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 21:16   #4
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Fordi noen av oss ser på hele desember som jul? Jeg kaller det førjulstid, ikke advent, og for meg innebærer førjulstiden både nisser, juletre, julelysestaker og annen pynt, gløgg, pepperkaker og alt som hører med. Etter 2. juledag er det ikke lenger jul for meg, da er det over og jeg bare gleder meg til sommeren. Jeg orker ikke å ha hele huset fullt av julepynt i januar, da er det ikke koselig lenger.

Du har egentlig bare flytta hele jula tre uker frem du, sånn at du er ferdig når vi andre begynner. Du mister på en måte romjulskosen da tenker jeg.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 21:18   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Du har egentlig bare flytta hele jula tre uker frem du, sånn at du er ferdig når vi andre begynner. Du mister på en måte romjulskosen da tenker jeg.

"Vi andre"? Skulle tro jeg var den eneste som begynte med pyntingen før lille julaften. Jeg ser sikkert bare syner når jeg går ute og ser alle julelysene og pynten hos andre.
Kan vi ikke bare være enige om at alle har SINE tradisjoner? Hvorfor skal jeg gjøre noe annet enn det jeg er vant med hjemmefra og trives med? Jeg liker førjulstiden, for meg begynner julen 1. desember og varer til 2. juledag, da er jeg likeglad med hele julen og ser bare frem til sol og sommer. Jeg lar som regel pynten stå til 1. januar for veslas skyld, men ikke lenger.

Gammel 05-12-07, 21:19   #6
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er jo derfor jeg blir så fasinert Iset; fordi jeg ikke kjenner noen som gjør som du. Jeg synes jo romjula med fred og ro, hyggelige besøk av familie og venner, late dager, god mat og kanskje en "romjulsfest" er "rosinen i pølsa" etter en hektisk førjulstid. Er det ikke trist å være lei jula 2. juledag når de aller fleste nyter jula for fullt?

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:07.