|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
I could be violet sky
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Harry Potter og dødstalismaneneSkal du lese den norske Harry Potter-utgåva som kom på laurdag, da?
![]() |
#2 |
Audacious
|
![]() Sv: Harry Potter og dødstalismaneneNei, jeg har lest alle på engelsk og blir kjempeforvirret av å lese dem på norsk. Jeg har bare lest den første, for den har jeg lest høyt for Storesøster.
![]() |
#3 |
I could be violet sky
![]() Sv: Harry Potter og dødstalismaneneDet er ikkje forvirrande, ein kjenner jo handlinga og skjønar kven/kva det er snakk om for det meste. Meir problem at eg aldri veit kva for uttrykk eg skal nytte sjølv for å nemne noko frå bøkene, Snape eller Slur, Hogwarts eller Galtvort, der går eg gjerne i surr, og blandar. Reine kodevekslinga
![]() |
#4 |
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Harry Potter og dødstalismaneneJeg har lest den på engelsk, men du skal ikke se bort fra at jeg låner den norske av niesen min når hun blir ferdig med den.
![]() |
#5 |
I could be violet sky
![]() Sv: Harry Potter og dødstalismaneneEg har sjølvsagt lese ho på engelsk
![]() |
#6 |
kamerat
|
![]() Sv: Harry Potter og dødstalismaneneVar det ikke du som skulle droppe å lese den siste helt og holdent? Du har jo ikke sagt til meg hva du syntes engang!
![]() |
#7 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Harry Potter og dødstalismaneneJeg fikk den i bursdagsgave av mannen min, men den som kastet seg over boka først var selvfølgelig mannen. Vi leste den på engelsk i sommer, men må jo få med oss den norske også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
I could be violet sky
![]() Sv: Harry Potter og dødstalismanene
![]() |
#9 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Harry Potter og dødstalismaneneJeg liker ikke de norske navnene, så svaret er nei.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
I could be violet sky
Det er ikkje mogleg å ikkje elske uttrykket "smørterøl" for butterbeer, altså! Det er jo berre SÅ bra funne på!
![]() |
#11 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Harry Potter og dødstalismaneneSikkert bra funnet på, men nei, det går ikke hjem hos meg. For meg vil HP alltid ha en tilknytning til England og Skottland, og da blir det helt galt med de norske navnene.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
superbruker
|
Selvsagt må den leses på norsk også.
![]() |
#13 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() Re: Sv: Harry Potter og dødstalismaneneAldri i verden
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: Harry Potter og dødstalismaneneJeg holder på å lese Harry Potterbøkene på norsk for ungene, og føler at de er så utrolig mye mer barnslig på norsk. Hadde det ikke vært for ungene, hadde jeg kun lest de på engelsk.
![]() |
#15 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Harry Potter og dødstalismaneneJeg har dem på engelsk, og syns at det holder i massevis. (Er i gang med å lese den for tredje gang, faktisk.
![]() |
![]() |
#16 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Re: Sv: Harry Potter og dødstalismanene
Noe blir selvsagt annerledes og borte med en oversettelse, men jeg synes man får litt også av å lese på norsk. For min del er det i hvert fall lettere å la tankene flyte fritt rundt teksten når jeg leser på mitt eget språk, noe som gjør leseropplevelsen rikere enn da jeg leste boka første gang på originalspråket. -Og jeg har ikke store problemer med å lese engelsk, altså. Men det blir bare at jeg fokuserer på teksten på en annen måte. Sist redigert av Kaija : 07-12-07 kl 23:12. Årsak: Skrivefeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() Re: Sv: Re: Sv: Harry Potter og dødstalismanene
Men det blir jo veldig individuelt, jeg er tospråklig, så engelsk for meg er akkurat like greit som norsk, kanskje greiere.
![]() |
#19 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Harry Potter og dødstalismaneneJeg har lest den på engelsk og har ikke tenkt til å lese den på norsk for min egen del egentlig, men jeg har tenkt til å kjøpe den og alle de andre på norsk etterhvert (regner med at alle gis ut sammen i en eller annen samlepakke en gang) for å kunne lese dem for barna mine når de blir store nok (det er en stund til, foreløpig er det avansert nok med Bø og Bæ ... )
![]() |
|
|