Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om holdninger

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-07, 11:14   #21
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om holdninger

Åh, jeg kjenner at jeg blir provosert over at man skal kunne "velge" å ikke bli såret. Det er ikke alltid mulig.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 11:15   #22
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Jeg har behov for å ikke være superhappy hele tiden. Jeg synes det er nyttig å se både de lyse og mørke sidene i livet. Jeg kan ikke alltid være sprudlende, positiv og glad. I perioder er det godt å trekke seg mer inn i seg selv, reflektere og kjenne etter hvordan en egentlig har det, og da må en også kjenne etter hva som er negativt. Jeg kommer meg opp gjennom å bearbeide vonde ting, ikke ignorere, vri og vende dem til noe positivt. Jeg tror en kontrollert tur ned i kjelleren, av og til, kan spare en for noen skikkelige smell, som sender en på trynet i grøfta.

Mannen i historien fikk meg forresten til å tenke på presten i filmen "Adams Epler".

Poenget er jo at man faktisk kan velge.

Gammel 03-12-07, 11:15   #23
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Åh, jeg kjenner at jeg blir provosert over at man skal kunne "velge" å ikke bli såret. Det er ikke alltid mulig.

Man kan velge hvordan man vil takle at man blir såret.

Gammel 03-12-07, 11:16   #24
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, Line*. Man kan ikke alltid velge.

Gammel 03-12-07, 11:16   #25
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg mener heller ikke at det alltid er mulig. Og om man aldri skulle blitt såret hadde man hatt et fattig følelsesliv vil jeg tro.

Men om du har personer i livet ditt som bare sårer deg hele tiden, så vet du gjerne at du ikke kan forandre den personen. Det er bare måten du reagerer på du kan få gjort noe med.

Gammel 03-12-07, 11:18   #26
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Poenget er jo at man faktisk kan velge.

Han blir jo beskrevet som en mann som alltid er positiv og tar de positive valgene på et par sekund, til og med når det står om livet. Det kaller ikke jeg bearbeiding av følelser. Det krever ofte mer enn et par minutt.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 11:18   #27
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Nei, jeg mener heller ikke at det alltid er mulig. Og om man aldri skulle blitt såret hadde man hatt et fattig følelsesliv vil jeg tro.

Men om du har personer i livet ditt som bare sårer deg hele tiden, så vet du gjerne at du ikke kan forandre den personen. Det er bare måten du reagerer på du kan få gjort noe med.

Aha. Der er vi enige.

...men man kan ikke alltid velge å bare riste det av seg og tenke "det gjø'kke noe" før man trasker videre gjennom livet uten bekymringer med et valiumsglis klistret på.

Gammel 03-12-07, 11:20   #28
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aha. Der er vi enige.

...men man kan ikke alltid velge å bare riste det av seg og tenke "det gjø'kke noe" før man trasker videre gjennom livet uten bekymringer med et valiumsglis klistret på.

Det går jo an det også. Min kjære, elskelige svigermor trasker videre med valiumsglis hver gang det skjer noe som skulle treffe følelsesregisteret hennes på noen som helst måte.

Gammel 03-12-07, 11:21   #29
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Uff. Høres ut som en skummel dame.

Gammel 03-12-07, 11:23   #30
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Uff. Høres ut som en skummel dame.

Kjempeskummel. Så når pappan døde knasket hun valium, når jeg ble gravid knasket hun valium, når mamman ble 75 knasket hun valium, og når datteren skulle ha med seg sin nye kjæreste hjem for første gang knasket hun valium.
Følelser er noe tull, vet du. De gjør deg så urolig.

Gammel 03-12-07, 11:32   #31
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh himmel, det er den historien. (Sist jeg leste den, het han forresten Jørgen.) Den postet noen på Usenet for en del år siden, og du store, for en underholdende diskusjon det ble ut av det. Hovedinnleggeren ble noe snurt, mener jeg å huske. Og jeg oppfatter historien omtrent som jeg gjorde da.

Jeg er enig i at man har masse eget ansvar for hvordan man velger å forholde seg til livets viderverdigheter og tingenes begredelige tilstand. Dessuten mener jeg også ganske sterkt, samme hvor kynisk og pessimistisk jeg også kan være, at livet faktisk er fullt av ting man kan og bør glede seg over, og at det er viktig å få med seg disse. Det er faktisk omtrent det viktigste som finnes, for ellers kan man like godt gå og hoppe utfor autovernet med det samme.

Men jeg synes denne historien er irriterende; full av klisjeer og ondskapsfulle antydninger om at det er folks egen skyld hvis de ikke stråler av lykke hvert sekund på dagen. For ikke å snakke om at det er deres egen skyld hvis de skulle være dumme og negative nok til å dø hvis de brekker ryggen. Og så syns jeg "Thomas" (evt. forfatteren) virker utrolig selvgod og nedlatende i sin holdning om at han har skjønt den eneste måten å være lykkelig på, og at alle som ikke har nøyaktig den samme innstillingen til livet, eller nøyaktig den samme måten å skryte av hvor flinke de er til å takle motgang, er dumme og/eller uopplyste, og bare egnet til å vekke medlidenhet.

Gammel 03-12-07, 11:36   #32
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men jeg synes denne historien er irriterende; full av klisjeer og ondskapsfulle antydninger om at det er folks egen skyld hvis de ikke stråler av lykke hvert sekund på dagen. For ikke å snakke om at det er deres egen skyld hvis de skulle være dumme og negative nok til å dø hvis de brekker ryggen. Og så syns jeg "Thomas" (evt. forfatteren) virker utrolig selvgod og nedlatende i sin holdning om at han har skjønt den eneste måten å være lykkelig på, og at alle som ikke har nøyaktig den samme innstillingen til livet, eller nøyaktig den samme måten å skryte av hvor flinke de er til å takle motgang, er dumme og/eller uopplyste, og bare egnet til å vekke medlidenhet.

Just presis.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 11:38   #33
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Om holdninger

på Skilpadda jeg, kjenner jeg.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 12:02   #34
Line*
Expired

Standard

Jeg klarer ikke å se dømmingen i den.
Men jeg er muligens naiv, og suger kun til meg det positive i den.

Men jeg ser hva du sier, Skilpadda.
Nå fikk du meg til å være mer kritisk, og til å se at den faktisk kan være fordømmende, om ikke annet, oppleves som det.

Men nå har jeg jo egentlig to valg:

1. Jeg kan velge å se naivt på den, og ta budskapet positivt, bruke det til noe positivt i mitt liv.
2. Jeg kan se kritisk på det, bli provosert av at den kan virke fordømmende på folk, irritere meg over slike ting.

Jeg velger alternativ 1.

Gammel 03-12-07, 12:04   #35
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Det går an å være klar over det positive budskapet og bruke det, og samtidig se at sammenhengen det ble satt i ikke var helt ideell, uten å hverken bli provosert eller irritert.

Det som provoserer er om noen mener at dette er den eneste riktige måten å bearbeide ting på.

Gammel 03-12-07, 12:05   #36
Line*
Expired

Standard

Nei, Line*. Man kan ikke alltid velge.

Jeg skjønner hva du mener. Men synes egentlig Kirsebær forklarte det godt.
Har ikke vi diskutert dette før?

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Han blir jo beskrevet som en mann som alltid er positiv og tar de positive valgene på et par sekund, til og med når det står om livet. Det kaller ikke jeg bearbeiding av følelser. Det krever ofte mer enn et par minutt.

Jeg tror ikke jeg leser den fullt så bokstavelig, egentlig...

Gammel 03-12-07, 12:06   #37
Line*
Expired

Standard

Det går an å være klar over det positive budskapet og bruke det, og samtidig se at sammenhengen det ble satt i ikke var helt ideell, uten å hverken bli provosert eller irritert.

Det som provoserer er om noen mener at dette er den eneste riktige måten å bearbeide ting på.

Ja, det er jeg med på.

Gammel 03-12-07, 12:08   #38
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Har ikke vi diskutert dette før?

Jo. Det var du som begynte da også.

Gammel 03-12-07, 12:12   #39
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skilpadda sa det så fint.

Og jeg liker ikke sånne historier og jeg syns Thomas virker følelsmessig avstumpet som velger bort negative følelser. :sint forumbruker:

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 12:19   #40
Line*
Expired

Standard

Jo. Det var du som begynte da også.

Det var det jeg plutselig kjente. Dè ja vu.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:34.