|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendereJeg liker å lage pakkekalender jeg. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendereVi har tatt konsekvensen av at førjulstida ikke skal være ett pakkeinferno og har aktivitets/opplevelseskalender. Det er en lavterskelkalender der f. eks en av gavene er helgefrokost med rundstykker, egg og kakao på en hverdag. Eller kveldstur med lommelykt. Vi har også puttet inn alle de tingene vi likevel gjør (kakebaking, juleverksted etc), og ungene (6, 9 og 11 år) synes det er gøy og savner ikke pakkekalenderen i det hele tatt. De har faktisk ikke spurt etter den de to årene vi ikke har hatt den. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Textrovert
|
Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendere
Samme her. Om det er fordi jeg er gammel som fjella eller fordi det ikke var vanlig der jeg bodde, det vet jeg ikke, men pakkekalender var et totalt ukjent fenomen for meg til jeg var langt oppi tjueårene. Jeg har ingen intensjoner om å la barna få det, heller. Det blir rett og slett for dyrt hvis man skal unngå ræl. Så femåringen min får ikke kalender.
|
|
|
#65 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
' |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Borte
|
Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendereJeg vokste opp med pakkekalender og den er hele førjulstiden for meg. Det er utenkelig å la være å lage den til Vesla. Vi har pakket inn ting hun ville fått uansett, og mesteparten er småting fra Nille og Biltema, men som jeg vet hun setter pris på og som hun antakelig ville fått utenom jul og bursdag uansett. Det er bare i dag og på julaften hun får litt større kalenderpakker. Jeg ville aldri gitt henne post-it og tape i julegave, men jeg vet at hun elsker sånt og da kan hun like greit få det i kalenderen. Hvis hun hadde vist misnøye med gavene så tror jeg ikke jeg hadde giddet å lage kalender, men de foregående årene har hun gitt uttrykk for at spenningen er halve gleden og brukt kalenderen til nedtelling til jul som den skal. De små gavene er bare bonus.
|
|
|
#67 |
|
Textrovert
|
Ja, det er klart at egne barndomsminner påvirker de valg man tar og de tradisjonene man fører videre. Det er mange ting JEG forbinder med jul som jeg MÅ gjøre for at det skal bli jul. Men jeg er egentlig glad for at pakkekalender ikke er en av dem. For jeg er både lat og blakk.
|
|
|
#68 |
|
intro
|
Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendereEttersom Liv er bare 1 år, får hun ingen kalender nå, men jeg er helt på linje med Kasia her. Jeg elsker å lage kalendere og gleder meg stort til å gjøre det for Liv. Etter min mening er det også fullt mulig å gjøre det relativt rimelig uten å ende opp med unyttig ræl (skjønt jeg hører til dem som elsker ræl også, jeg da
|
|
|
|
#69 |
|
I mål
|
Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendereJeg må si jeg er litt fascinert over hvor viktig det er hva ungene skal lære akkurat i førjulstiden, samtidig som det er helt ok for mange at de får noe hver gang de er på butikken. Jeg tenker at det er helheten som teller her jeg. Vi har vel alle våre tanker rundt hvordan vi vil prioritere både penger og hvor man "skjemmer bort" barna, og jeg ser vel for meg at alle har et eller annet punkt de velger å være mer "løssluppen" enn andre. Det viktige synes jeg er at man har en tanke rundt dette, og det vil i mitt hode si at barna ikke får i hytt og pine hele tiden, dvs hele sommerferien, fullt opp i desember, enorme mengder til jul og ellers hver gang de er på butikken. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalenderePakke-kalendre er massevis av bryderi for hodet, har vi funnet ut. Men vi har den likevel. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
One of These Days
|
Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendereHer får ungene pakkekalender. Synes det er en koselig tradisjon. Svigers og foreldrene mine handler inn gavene. Pakket inn gavene fra svigermor og gjemte nesten all sjokoladen til julaften. Delte nemlig noen pakker med plastelina utover på fire dager, ellers gikk det i julepynt, ting å lage, nisseluer, litt godteri og perler. Jeg er enig i at det blir mye, men synes at de er flinke til å finne ting som kan deles opp eller som er koselig å gjøre sammen med barna i førjulstida. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Peppy!
|
Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendereJeg ser at jeg ikke er alene om å føle at pakkekalenderen tar litt av. Jeg føler imidlertid for å presisere at det ikke er fordi jeg skal oppdra ham så mye mer i førjulstiden enn resten av året. Det jeg er redd for er at gaver skal miste litt glansen før julaften. At han har fått gaver hver dag i tre uker gjør kanskje at det å få gave på julaften ikke er noen stor begivenhet. Og det synes jeg er så trist. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Ringskrømt
|
|
|
|
#75 |
|
Erfaren nok
|
Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendereJeg elsker jo å gi bort gaver, så jeg kunne gjerne ha laget pakkekalender både til mann og barn
|
|
|
#76 |
|
Bare sær
Ikke veldig mange, tror jeg. Og sannsynligheten for at det er de samme som er opptatt av holdninger til forbruk i adventstiden, er vel enda mindre.
|
|
|
#77 |
|
Ringskrømt
|
Nemlig.
|
|
|
#79 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendereJeg er helt enig i at det kan bli mye. Vi har brukt puslespillbrikker fordelt på alle pakkene, og i tillegg noen hobbyting som vi likevel skal ha til å lage noen julegaver. Men når jeg ser snuppa mi hente den bittelille barnestolen sin på rommet, drar med ut på kjøkkenet og sitter og kikker på pakkekalenderen med store øyne så tenker jeg at det er veldig gøy for hun mor også. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Øyboer
Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendereHar en søster som veldig ofte kjøper en pølse eller en is osv. Tror ikke jeg har vert med når hun ikke har fått noe men det er jo ikke vanlige mat handleturer. |
|
|
|
![]() |
|
|