Sv: MME - Når vi snakker om tradisjonell tankegang om kosthold
Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.
Ja, men som jeg beskriver i første innlegg har jeg vel ikke en klippefast tiltro til nasjonale og internasjonale ernæringsmyndigheter/-råd.
Dette har bl.a bakgrunn i at det messes og messes om at diabetikere må kutte ned fettinntaket, samtidig som det er blodsukkerbalansen det er noe i veien med. De i familien min som hadde diabetes 2 (de er døde nå) fikk kostholdsråd (og servering på sykehjem) som førte til at de spiste masse mat som inneholdt med karbohydrater som raskt omgjøres til sukker i blodet.
Hva?!!? Den messingen har ikke jeg hørt.
Man har med tiden blitt litt mindre nazi i forhold til karbohydrater og lar diabetikerne til en viss grad ta insulin ut ifra karbohydratinntak, men det vil ikke derfor si at det store fokuset på karbohydrater er borte.
Og mange diabetikere, spesielt de med type 2, er kostholdsregulrete, hviket vil si at de er forsiktige med karbohdrater og følger med på om blodsukkeret holder seg stabilt og lavt nok.
Har jobbet både på sykehjem og i hjemmesykepleien og kjenner ikke igjen det scenariet du beskriver.