Sv: Hjælp! GOD pepperkakedeig, anyone?
Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.
Hm. Var deigen til Mim LETT sa dere? Vil det si at man ikke må kjøpe inn masse snåle ingedienser man aldri bruker ellers i året, og som tar opp plass i trange kjøkkenskap? Eller koke og måle og trådprøve og kuleprøver og sånne konditorfaglige greier er fraværende? Jeg liker jo liksom best å lage bakverk fra bunnen av, jeg gjør jo det.
Den er lett å lage, men du må veie/måle opp ingrediensene og koke opp melk og slikt. Og det er mulig du må kjøpe litt natron og slikt. Men har du en helt grei kjøkkenmaskin så gjør den halve jobben for deg, nemlig blande sammen alle ingrediensene.
Her er oppskriften, legg merke til at den er uten pepper. Hiv gjerne oppi litt pepper også (en teskje eller to):
Oldemor Hildurs pepperkaker (Kan halveres, det er fremdeles rikelig!)
(250) 500 g lys sirup
(250) 500 g sukker
(2,5) 5 dl fløte
(75) 150 g smør
(1,5) 3 ts kanel
(1,5) 3 ts kardemomme
(1,5) 3 ts ingefær
(1,5) 3 ts nellik
(1,5) 3 ts pepper
(1/2)1 ts natron
(825) 1650 g hvetemel.
Sirup, sukker og fløte kokes opp i en kjele og avkjøles i en diger bolle.Smøret smeltes og has i blandingen.Rør deretter inn alt det tørre.
La deigen stå kjølig over natten.
Pepperkakene kan kjevles ganske tynne, og stekes på 150-175 C (se an ovnen din) i 10-15 minutter.
Deigen kan fryses.
Og, ja, dette er en oppskrift egentlig uten pepper, fordi det egentlig er en sirupsnipp-oppskrift. Men bare ha i en teskje pepper. Det gjør jeg. Hvis du skal bruke den til sirupsnipper skal den kjevles løvtynt, skjæres i ruter, på midten av ruteren festes en skåldet mandel og stekes i 10 minutter
Sist redigert av Harriet Vane : 22-12-08 kl 08:41.
Årsak: advarsel om stor deig og halvering
|