|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
*_*
|
![]() Sv: Noveller fra videregående - noen som kan hjelpe meg å huske?Den er helt nydelig!
![]() |
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Noveller fra videregående - noen som kan hjelpe meg å huske?
Ja! Den husker jeg også!
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: Noveller fra videregående - noen som kan hjelpe meg å huske?Att döda et barn husker jeg godt nå - den var veldig "god" i sin beskrivelse av hvor fort livet kan endre seg. På mange måter minner det meg litt om stemningen i et av mine absolutte favoritt-dikt, Birches av Robert Frost. |
![]() |
![]() |
#4 |
Textrovert
|
![]() Sv: Noveller fra videregående - noen som kan hjelpe meg å huske?Jeg har ei gammel lesebok stående, Egners lesebok for femte- eller sjetteklasse, tror jeg, og "At döda et barn" står i denne. Jeg tror ikke vi leste denne novellen på skolen, men jeg husker jeg leste den på egen hånd og jeg syntes den var skummel.
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
Oj, vi leste den på videregående vi! I forbindelse med at vi lærte om oppbygging av noveller og romaner tror jeg, og forskjellige grep man kan ta uten at noe mister "spenningen". Som f. eks. å "avsløre" slutten først.
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noveller fra videregående - noen som kan hjelpe meg å huske?Å drepe ett barn brukes fremdeles på videregående. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Fola Blakken
|
Den gjorde inntrykk på meg også. Jeg tenker på den nesten hver gang jeg kjører tunnelen inn til byen, for det var den jeg så for meg da vi leste novellen på ungdomsskolen.
![]() |
![]() |
#8 |
kan tilsettes alkohol
|
Den gjorde sterkt inntrykk på meg også. Var det ikke slik at den tunnelen var på vei til stranden?
![]() |
#9 |
flisespikker
|
![]() Sv: Noveller fra videregående - noen som kan hjelpe meg å huske?"Att döda ett barn" er en veldig godt skrevet og sterk novelle, ja. Det er laget en film av den, jeg lurer på om det var et studentprosjekt? Vi så den for et par år siden, husker jeg.
![]() |
#10 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og vi bruker den i 9.klasse allerede. Viser kortfilmen som er laget til den også, både adaptasjon og nabospråk har vi kompetansemål om.
![]() |
|
|