Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Påll - hvor proft er det når legen har snusleppe

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er det uproft at legen har snusleppe under pasientsamtalen
Ja, det er uproft 122 85,92%
Hallo - snus gjør da ikke noe 1 0,70%
Tja - han kunne jo ha røyka i stedet - slutt å syt 6 4,23%
I couldn't care less 13 9,15%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-07, 10:29   #61
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Påll - hvor proft er det når legen har snusleppe

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Man får i seg attskillig høyere konsentrasjon av nikotin når man snuser enn man gjør når man røyker.

Det er vel ikke nikotinen som er det stoffet man frykter mest når det gjelder tobakkrøyk.

Jeg har for øvrig full forståelse for at leger med lange vakter må snike seg til de "pausene" de kan. Jeg er enig med dem som sa at det ser uproft ut, uten at jeg oppfatter legen som uproff.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 11:30   #62
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så du ufarliggjør snus i forhold til sigaretter?

Og for sikkerhets skyld; om du ikke skjønner hva jeg mener med uttrykket "ufarliggjør", så mener jeg at det virker som om du enkeltgjør farene ved snusing når du skriver; "røyking er selvsagt ikke aktuelt, ingen unnskyldning for det".

Man får i seg attskillig høyere konsentrasjon av nikotin når man snuser enn man gjør når man røyker.

Snus er mye mindre farlig for brukeren enn røyk, dette er velkjent og veldokumentert.

Men legens egen helse er vel ikke det interessante her, det er jo om han eller hun har en vane som går utover noen andre. Derfor er røyk uakseptabelt i en arbeidssituasjon, mens jeg mener at snus bør være ok.

Folk får tåle at legen ser harry ut, akkurat som at man kan se sjuskete, ubørstet og mascaraen på halv tolv på natta. Om man har en time på poliklinikken på formiddagen synes jeg at man kan forvente en annen fremtreden, og da hadde jeg antagelig reagert på en snusleppe jeg også. Kl tolv på natten er det noe annet, da kan man ikke forvente at legene skal se pene ut.

Gammel 25-11-07, 11:42   #63
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det jeg synes er tragisk og det mener jeg, er at leger går 24 timer i strekk uten pauser for å kunne ta seg snusen sin når pasienter ikke er til stede.

Hvis det er slik at leger risikerer å gå i nikotinabstinens om de ikke må snuse mens de er hos pasienter synes jeg det virker som en sikkerhetsrisiko ved norske sykehus, noe som arbeidstilsynet bør ta fatt i umiddelbart.

Snus er et risky stoff indirekte også for pasienten hvis det viser seg at en eventuell abstinens kan gå ut over pasientbehandlingen.

Selvfølgelig går leger alt for lange og travle vakter. Det er da ikke noen hemmelighet det. Det står mye om det i avisene fra tid til annen, og en serie nå i høst senest.

Poenget er at i realiteten så er det sånn . Og om noen kommer inn på natta med et eller annet og legen har en snusleppe eller har stygg mascara eller er bustetet på håret så synes jeg personlig at man har et merkelig fokus på ting om man reagerer på det.

En snusleppe hadde ikke vært en faktor når jeg skulle hadde bedømt legens kompetanse, jeg hadde antagelig tolket det som at han eller hun hadde hatt en travel vakt.

Gammel 25-11-07, 11:49   #64
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Snus er mye mindre farlig for brukeren enn røyk, dette er velkjent og veldokumentert.

Men legens egen helse er vel ikke det interessante her, det er jo om han eller hun har en vane som går utover noen andre. Derfor er røyk uakseptabelt i en arbeidssituasjon, mens jeg mener at snus bør være ok.

Folk får tåle at legen ser harry ut, akkurat som at man kan se sjuskete, ubørstet og mascaraen på halv tolv på natta. Om man har en time på poliklinikken på formiddagen synes jeg at man kan forvente en annen fremtreden, og da hadde jeg antagelig reagert på en snusleppe jeg også. Kl tolv på natten er det noe annet, da kan man ikke forvente at legene skal se pene ut.

At snus er mindre farlig enn sigaretter er ikke så veldokumentert som du hevder. Forskerne er ikke enige om snusens skadevirkninger - på lik linje med at de for en del år siden var uenige om sigarettens skadevirkninger. Nå har det imidlertid kommet frem i lyset hvor skadelige sigaretter er, og det tror jeg at de kommer til å klare å dokumentere mht snus også.

Les bla denne linken om snus og nikotin.

Nei, snusere utsetter ikke andre med sin uvane, men det gir et uhyre useriøst inntrykk når en lege kommer med en enorm drittbleie under overleppa. Og majoriteten av dagens (oppegående) røykere utsetter heller ingen andre enn seg selv med røykingen sin - det har røykeloven heldigvis sørget for.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 11:50   #65
Føniks
padawan

Føniks sin avatar

Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er det bare jeg som synes snus lukter? Man kan kjapt kjenne at noen snuser i det rommet man er. Og det lukter ikke godt.

Gammel 25-11-07, 11:51   #66
Fruktflua
Sperret

Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Føniks, her.

Er det bare jeg som synes snus lukter? Man kan kjapt kjenne at noen snuser i det rommet man er. Og det lukter ikke godt.

Lukter?! Fy F for en elendig ånde snuserne har. Det er et annet aspekt mht snusing; det går jo ikke ann å føre en normal samtale med en som snuser uten å måtte holde pusten. Det lukter rett og slett hestemøkk.

Gammel 25-11-07, 11:52   #67
Frantzen
Passiv

Standard

Og om noen kommer inn på natta med et eller annet og legen har en snusleppe eller har stygg mascara eller er bustetet på håret så synes jeg personlig at man har et merkelig fokus på ting om man reagerer på det.

En snusleppe hadde ikke vært en faktor når jeg skulle hadde bedømt legens kompetanse, jeg hadde antagelig tolket det som at han eller hun hadde hatt en travel vakt.

Jeg syns det er forskjell på å se sjuskete ut og å bruke snus i møte med pasienter etter en lang vakt. Jeg ville likevel ikke ta legen for å være en dårlig lege, men ville definitivt reagert på det som dårlig skjønn. Sympati for at leger jobber altfor lange vakter og ikke får tid til pauser er nok desverre ikke det som hadde slått meg først i en sårbar situasjon.

Når jeg tenker på det nå, syns jeg jo at det høres umenneskelig ut og skjønner godt at behovet melder seg. Også er det klart at en diger snusleppe er verre enn en liten, nærmest usynlig en. Ekkelt syns jeg det er uansett, selv om jeg ikke skulle kline med vedkommende.

Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 12:05   #68
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

At snus er mindre farlig enn sigaretter er ikke så veldokumentert som du hevder.

Jo. Fruktflua. Det er det.

Det er lite eller ingenting som er så veldokumentert at sigaretter er farlige, det gir høy risikoøkning for svært mange tilstander.

Snus viser, i hittil en studie, økt risiko for bukspyttkjertelkreft. Den relative risikoøkningen er ikke i nærheten av riskoen man løper ved å røyke.

Jeg argumenterer ikke for at folk skal bruke snus, men å tro at det er hipp som happ å røyke og bruke snus er direkte feil.

Gammel 25-11-07, 12:07   #69
Fruktflua
Sperret

Standard

Jo. Fruktflua. Det er det. .

Så du påstår at forskerne er enige om at snus ikke er så farlig, og at det i verste fall kan gi kreft i bukspyttkjertelen?

Gammel 25-11-07, 12:31   #70
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Så du påstår at forskerne er enige om at snus ikke er så farlig, og at det i verste fall kan gi kreft i bukspyttkjertelen?

Jeg sier at det er en helt klar større helsemessig risiko ved å røyke enn å bruke snus.

Gammel 25-11-07, 12:33   #71
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke helt jeg. Jeg synes vel at Lillemann sitt tilfelle er litt spesielt, og det ser jo ikke pent ut med snusleppe. Men det plager jo ingen andre så det er jo ikke et aspekt.

Men sånn generelt ellers, så er det nå sånn at man går veldig lange, travle vakter og noen trenger omtrent snusen for å komme seg gjennom vakten. Man har ofte ingen pauser, det er ikke sånn at man kan spise et måltid, ta seg en kopp kaffe og kose seg med en snus etterpå for å si det sånn.

Noen ganger stikker man innom en pasient fordi man har 10 minutter etter en operasjon og før meldt traumealarm og da synes jeg vel at man må nesten få lov til å hente seg inn igjen så godt det lar seg gjøre.

Jeg snuser ikke, men har fått temmelig sure kommentarer fra pasienter som har ventet (på en helt annen lege i mottaket) når jeg har kommet gående med matpakke i hånden forbi dem, sånn type "vi har ventet i 2 timer og de tar seg matpause". Det er klart, de vet ikke at jeg har vært på jobb i 12 timer og det er første pause, og jeg må velge mellom mat eller å gå på do, men alle vet at leger har veldig lange vakter, så det går an å være litt grei også synes jeg.

Veldig enig med Esme her. Flere av mine kolleger brukte snus, porsjonssnus vel og merke, og det var ofte en nødvendighet da vi kunne gå en hel vakt (8 timer) uten pause.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 13:00   #72
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Påll - hvor proft er det når legen har snusleppe

Opprinnelig lagt inn av Føniks, her.

Det skrev jeg også.
Det stinker noe helt forferdelig.
Og jeg hadde ikke klart å ha en samtale med noen med en snusleppe uten å holde pusten, jeg blir kvalm av den lukten

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 13:11   #73
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snus lukter, men fra avstand går det helt greit. Jeg er ingen close talker.

Gammel 25-11-07, 13:18   #74
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo. Fruktflua. Det er det.

Det er lite eller ingenting som er så veldokumentert at sigaretter er farlige, det gir høy risikoøkning for svært mange tilstander.

Snus viser, i hittil en studie, økt risiko for bukspyttkjertelkreft. Den relative risikoøkningen er ikke i nærheten av riskoen man løper ved å røyke.

Jeg argumenterer ikke for at folk skal bruke snus, men å tro at det er hipp som happ å røyke og bruke snus er direkte feil.

Dersom dette ikkje stemmer så hadde vel ikkje fleire legar gått så langt som dei gjer i å antyde at ein røykar som verkeleg slit med å slutte heller bør gå over til snus, vel?

Eg trur på ingen måte at det er ufarleg å snuse, men det er heller ikkje ufarleg å ete pommes frites dagleg eller drikke cola gjennom kvar arbeidsdag.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 13:26   #75
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg jobber sammen med ca 25 forskjellige leger og mange av dem snuser, (noen røyker forøvring også) Noen har snusen under leppa også når de har pasienter.
Jeg synes ikke noe om det, rett og slett.

Gammel 25-11-07, 13:34   #76
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Påll - hvor proft er det når legen har snusleppe

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Snus lukter, men fra avstand går det helt greit.

Synes du.
Mens andre med litt mer følsomme neser lukter det også fra avstand. Jeg kan plukke ut en snuser i et stort rom uten problemer foreks.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 13:35   #77
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Sv: Re: Sv: Påll - hvor proft er det når legen har snusleppe

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Synes du.
Mens andre med litt mer følsomme neser lukter det også fra avstand. Jeg kan plukke ut en snuser i et stort rom uten problemer foreks.

Er det nå jeg skal snakke om parfyme?

Gammel 25-11-07, 13:38   #78
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Påll - hvor proft er det når legen har snusleppe

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Er det nå jeg skal snakke om parfyme?

Eller kvitløk og chilliånde...
Ein ting er at vi oppfattar nokre ting som lite tiltrekkande, men ein oppsøker vel legar for å få ekspertråd om sjukdom og skader - ikkje for å snuse lykkeleg på ein colgate-figur?

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 15:30   #79
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Leger bør kunne gå foran med et godt eksempel, og unngå å ty til snus o.l. under kontakt med pasienter, så snusleppe hos en lege hadde jeg reagert på.

Da jeg bodde i Sør-Europa en periode, måtte jeg til legen på grunn av kraftig bronkitt og han viste seg å være en overvektig, rullingsrøykende middelaldrende mann. Faktisk satt han og røykte under hele konsultasjonen, og rådet meg til å slutte å røyke.

cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 15:35   #80
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av cora, her.

Leger bør kunne gå foran med et godt eksempel, og unngå å ty til snus o.l. under kontakt med pasienter, så snusleppe hos en lege hadde jeg reagert på.

Da jeg bodde i Sør-Europa en periode, måtte jeg til legen på grunn av kraftig bronkitt og han viste seg å være en overvektig, rullingsrøykende middelaldrende mann. Faktisk satt han og røykte under hele konsultasjonen, og rådet meg til å slutte å røyke.

Er man nødt til å etterleve alle råd man gir for å kunne gi dem, mener du? Leger er da ikke ansatt for å gå foran med et godt eksempel, men for å ha fagkunnskap og erfaring nok til å gi råd og bestemme eventuell behandling. Om de selv velger (eller greier) å følge disse rådene selv, har da ingenting å si for hvor gode rådene er (eller for hvor gode leger de er).

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:29.