Sv: Foreldre må slutte å svikte ungene sine
Mange barn blir vel litt vel mye dullet med og ordnet opp for mens de vokser opp, og er ikke utrustet til å takle det ansvaret som følger frihet. Jeg synes det er mildt sagt underlig da jeg ser og hører om sekstenåringer som får lov til å reise på heisatur til syden, men ikke greier å holde oversikt over leksene sine eller å lage middag. Jeg ser det i barnehagen også, noen foreldre synes det er så fælt at femåringen skal på skolen til høsten, og tviholder på "babyen" sin så lenge som mulig. Noen av barna på førskolegruppen er så lite selvhjulpne at det er en gru. Nå roter jeg meg helt bort her, og aner ikke om noen greier å følge tankegangen min i det hele tatt.
Jeg håper og tror at vi kommer til å følge opp barna våre også da de er 16-17-18 år, men jeg håper også at de er såpass selvstendige at de greier å komme seg på skolen, lese til prøver og ta ansvar for egen skolegang. Slik jeg ser det er ikke ansvar og frihet noe man kan få over natten, men noe man gradvis læres opp til helt fra småbarnsstadiet.
|