Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Pynter du til advent?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-07, 11:02   #21
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pynter du til advent?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg er forrresten litt usikker på dette med advent og førjulstid. Jeg er jo ikke kristen, og har dermed ikke noe forhold til advent. Jeg synes det er koselig, tenner lys hver søndag osv, men jeg bruker aldri ordet advent. Jeg sier julekalender, julelys, førjulstid. For meg handler det kun om jul, ikke noen ventetid på Jesus eller noe sånt.

For meg handler det om å vente på jul, og ikke Jesus.

Mange av juletradisjonene mine er knyttet opp mot den tradisjonelle, kristne julefeiringen. For meg er det uproblematisk. Jeg tenker at det er den måten jeg er "opplært" til å feire jul på, og at det er en del av den kulturen og det samfunnet jeg er vokst opp i og som jeg lever i. Jeg ønsker å videreføre tradisjonen "julefeiring" selv om jeg ikke feirer jul på grunnlag av religiøs overbevisning. Vi toner ned hele den biten som handler om tro på Gud og snakker ikke om at Jesus skal komme. Men jeg kan godt lese juleevangeliet fordi det er en fortelling som hører med til julen. Og det er en fin fortelling selv om jeg ikke tror på det den forteller. Litt som Tre nøtter til askepott og Snekker Andersen og julenissen.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 11:04   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

For meg handler det om å vente på jul, og ikke Jesus.

Mange av juletradisjonene mine er knyttet opp mot den tradisjonelle, kristne julefeiringen. For meg er det uproblematisk. Jeg tenker at det er den måten jeg er "opplært" til å feire jul på, og at det er en del av den kulturen og det samfunnet jeg er vokst opp i og som jeg lever i. Jeg ønsker å videreføre tradisjonen "julefeiring" selv om jeg ikke feirer jul på grunnlag av religiøs overbevisning. Vi toner ned hele den biten som handler om tro på Gud og snakker ikke om at Jesus skal komme. Men jeg kan godt lese juleevangeliet fordi det er en fortelling som hører med til julen. Og det er en fin fortelling selv om jeg ikke tror på det den forteller. Litt som Tre nøtter til askepott og Snekker Andersen og julenissen.

Sånn er det her også. Det er derfor jeg ikke gidder å henge meg opp i symboler og slikt, jeg bruker det som føles tradisjonsrikt og riktig for meg og min familie, samme hva det står for, og jeg bruker som regel heller ikke ordet advent siden jeg ikke er religiøs.

Gammel 22-11-07, 11:07   #23
syllan
Viking F.K !!

syllan sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Enig i alt Iset skriver..

Gammel 22-11-07, 11:09   #24
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn er det her også. Det er derfor jeg ikke gidder å henge meg opp i symboler og slikt, jeg bruker det som føles tradisjonsrikt og riktig for meg og min familie, samme hva det står for, og jeg bruker som regel heller ikke ordet advent siden jeg ikke er religiøs.

Hmpf!

Jeg har lært at advent betyr ventetid, og da forbeholder jeg meg retten å vente på jul. Selv om alle andre nå måtte gå rundt å vente på Jesus.

Gammel 22-11-07, 11:13   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg venter også på julen, men advent betyr vel egentlig å vente på Jesus? Folk får jo bruke hvilket ord de vil hehe, men når folk sier "det heter ikke julekalender, det heter adventskalender" osv, så sier jeg at jeg ikke vil kalle det det siden jeg føler det blir for religiøst. For meg handler det jo om JUL, og da er det mer naturlig å bruke feks. julekalender og julepynt. Jeg kaller det førjulstid i stedet for advent, men jeg sier jo ikke "1. søndag i førjulstid" altså.

Gammel 22-11-07, 11:22   #26
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

men jeg sier jo ikke "1. søndag i førjulstid" altså.

Hvis du ikke er mer konsekvent enn som så, så kan du bare holde kjeft.

Gammel 22-11-07, 11:23   #27
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi lager jul i huset 1.desember, nyter det hele desember. Juletreet blir pyntet lille julaften.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 11:24   #28
Hippie
Energisk

Hippie sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hippie er litt kulHippie er litt kul
Standard

Jeg pynter med adventstake på bordet, stjerne og 7-armet lysestake i vinduet.

SKal kjøpe inn et par amyrillis også. Det er liksom advents- og juleblomsten for meg.

Hippie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 11:36   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Hvis du ikke er mer konsekvent enn som så, så kan du bare holde kjeft.

:kaldkvele:

Gammel 22-11-07, 12:30   #30
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg julepynter 1. desember jeg. Lilla passer ikke inn i fargene hos oss, særlig ikke i stua. Advent og juletida hos oss går i gull og hvitt.

Gammel 22-11-07, 16:21   #31
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg skrev adventsliste mens jeg satt tentamensvakt i dag. Hvite kubbelys i bøtter og spann, rosa og hvite svibler, grønn mose og ei kurv full av utstyr til å lage julegaver. Vi venter på Jesus og selvsagt på en lang friperiode for hele familien.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 17:07   #32
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Pynter 1.desember med julekrybbe, adventsstjerne, adventsstake, noen nisser, noen duker o.l. Også skal selvfølgelig julekalenderen henges opp.

Nyyter hele desember!

Gammel 22-11-07, 18:29   #33
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Adventstaker, nisser og snømennlys i barna sine rom også nissefamilen mamma har strikker til oss. Har også litt lys på huset (tearassen) en sånn lenke. Også lys i en busk.

Gammel 22-11-07, 18:54   #34
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av syllan, her.

Jeg kjører Rødt fra 1 desember Ikke noe lilla her i huset..
Adventsstaken har hvite lys

Signerer. Jeg liker ikke lilla.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 20:16   #35
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Tenk, det er bare litt over en uke igjen til 1. desember. Jeg gleder meg som en liten unge!

Gammel 22-11-07, 22:00   #36
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er ikke så veldig glad i lilla, så jeg bruker hvite kubbelys i adventsstaken, dvs adventsstaken er et lysbrett med kubbelys og litt pynt. I fjor overtalte ungene meg til å kjøpe to lilla blomsterpotter. Oppi de har jeg hvite amaryllis. Ellers så har vi et stort lysende Ikea-hjerte i stuevinduet og masse telys/kubbelys.

På kjøkkene tar jeg fram litt av det røde allerede til advent. Julegardinene kommer fram og jeg har planer om å kjøpe med frokostservise med julemotiv (dette bør jeg kanskje bekjenne i harry-tråden??). Nisser og annen julepynt tas ikke fram før lillejulaften

Gammel 23-11-07, 00:36   #37
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei. Jeg er ikke kristen. Mulig jeg kansje kjøper en sånn rød blomst, hvem vet. Men det er "julete" ikke kristent.

Ekorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-07, 02:37   #38
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Pynter litt i adventstiden ja. Henger opp julestjernene og et julelys, og adventstaken. Jeg setter også frem nisseparet mitt 1. desember, for jeg synes det er altfor kort tid å ha dem fremme bare i selve jula.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-07, 08:29   #39
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fjalleballe, her.

Nei. Jeg er ikke kristen. Mulig jeg kansje kjøper en sånn rød blomst, hvem vet. Men det er "julete" ikke kristent.

Jeg pynter i huset mitt hele året, jeg, uavhengig av tro og religion. Også i adventstiden.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-07, 10:51   #40
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, vi har ingen adventspynt. Men poden får adventskalender, da.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:16.