Sv: Snobbete eller harry
Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.
Det er jo svært vanlig å oppfatte folk som har veldig peiling som snobber.
Det er synd at du har opplevd det. Ekle folkene! Selv har jeg aldri opplevd noe slik, i min bransje regnes ikke de som er spesielt flike som snobbete, heller nerdete. Og nerd er jo i ferd med å bli et hedersbegrep. :nøgd: Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg aldri har opplevd å bli behandlet nedsettende fordi jeg innehar kunnskap eller peiling som snobbete.
Jeg er vant til at begrepet snobb brukes om noen som ser ned på andre slik som Lille*My beskriver det. Eksempelvis er ikke en vinsnobb (<- tilfeldig snobbe-eksempel) da en som har spesielt stor kunnskap om vin, men en som mener at det alle andre drikker er batterisyre. Nå må jeg også legge til at "i virkeligheten" - hvor nå det er - så er det jo ingen motsetning mellom det å inneha stor kunnskap og det å mene at andre er idioter. Og likedan med de som betegnes som harry, det er jo heller ingen motsetning mellom å være total smaksløs og mene at andre er idioter. Det er bare det at i mine ører er en snobb en som ser ned på andre, og en som er harry er en som totalt utafor på hva som er hippt, kult og in.
Og så noe jeg kom til å tenke på i denne diskusjonen. Hvis man kan si at det som karakteriserer en snobb er at vedkommende har mer kunnskap enn det som vanlig om et spesifikt emne, hva betyr det da at noen "snobber nedover"? (Jeg er vant til at det er noen tullinger som glorifiserer det å være blakk og digge DDE. )