Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Begrepet «Syden»

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Se resultatene: Bruker du begrepet «Syden», og vet du hvor det er?
Jeg snakker om «Syden», og har en klar forestilling om hvor det er 51 43,22%
Jeg snakker om «Syden», men har en nokså uklar formening om hvor det er 18 15,25%
Jeg snakker ikke om «Syden», men jeg har en klar forestilling om hvor det er 26 22,03%
Jeg snakker ikke om «Syden», og har en nokså uklar formening om hvor det er 11 9,32%
Jeg bruker det kun negativt 12 10,17%
Deltakere: 118. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-07, 21:58   #81
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Begrepet «Syden»

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg er tolerant, og med aversjoner mot begrepet "syden". Skjønner ikke problemet?

...for å presisere. Folk må få bruke uttrykket så mye de vil, men jeg må få lov til å synes at det er teit.

Mulig jeg har misforstått begrepet tolerant...

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 21:59   #82
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Men dere som sier at dere har fordommer mot bruk av begrepet "Syden" og diverse andre ting som vi stadig diskuterer her inne. Er det ikke dere som også er de første til å hevde at dere er usedvanlig tolerante... eller tar jeg feil her?

Det er jo ingen motsetning det, det å være tolerant betyr jo ikke at man ikke skal ha meninger selv, men heller det å godta at andre har andre meninger enn en selv.

Gammel 18-11-07, 22:02   #83
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mulig jeg har misforstått begrepet tolerant...

Slett ikke umulig.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 22:02   #84
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg prøver vanligvis å unngå begrepet syden, men man har liksom en felles forståelse av det når man sier det. For meg er syden middelhavslandene og chartertur.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 22:05   #85
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er jo ingen motsetning det, det å være tolerant betyr jo ikke at man ikke skal ha meninger selv, men heller det å godta at andre har andre meninger enn en selv.

Tror noen må definere toleranse for meg... hva er å være tolerant til forskjell fra ikke være tolerant, om man kan sette merkelapper på folk som "teit" (det å si at det er teit å si "syden" er vel ikke langt unna) fordi de feks bruker et bestemt begrep, og likevel kan betegnes som tolerant.

Mulig jeg er veldig tett i pappen...

Gammel 18-11-07, 22:06   #86
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Standard

Men det er ikke det enste jeg er... jeg er også særdeles allergisk mot åndssnobberi (ikke særlig tolerant jeg heller kanskje ).

Gammel 18-11-07, 22:07   #87
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror noen må definere toleranse for meg... hva er å være tolerant til forskjell fra ikke være tolerant, om man kan sette merkelapper på folk som "teit" (det å si at det er teit å si "syden" er vel ikke langt unna) fordi de feks bruker et begrep og likevel kan betegnes som tolerant.

Poenget er at det er stor forskjell på å enten si at det er teit å si syden, eller å si at de som sier syden er teite.

Gammel 18-11-07, 22:11   #88
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Standard

Poenget er at det er stor forskjell på å enten si at det er teit å si syden, eller å si at de som sier syden er teite.

Jeg følger det et stykke på vei der, men denne tråden (som i mange andre på dette forumet) oser det uansett mangel på toleranse for den kulturen "folk flest" er en del av. Jeg skal ikke påstå at jeg er helt skyldfri altså.... men likevel.

Gammel 18-11-07, 22:11   #89
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har inntrykk av at syden er et godt etablert uttrykk man gjerne bruker helt til man har tilbragt litt tid på nettfora, hvor man får vite nøyaktig hvor teit, fjernt og harry det man alltid har sagt er.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 22:15   #90
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg har inntrykk av at syden er et godt etablert uttrykk man gjerne bruker helt til man har tilbragt litt tid på nettfora, hvor man får vite nøyaktig hvor teit, fjernt og harry det man alltid har sagt er.

Er det det som kalles dannelse? Jeg ville eeelske å kunne kalle min tid brukt på nett en dannelsesreise

Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 22:17   #91
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg følger det et stykke på vei der, men denne tråden (som i mange andre på dette forumet) oser det uansett mangel på toleranse for den kulturen "folk flest" er en del av. Jeg skal ikke påstå at jeg er helt skyldfri altså.... men likevel.

Men atter en gang er det forskjell på å ikke like den kulturen selv, og å si at de som liker den er teite.

Av alle ting jeg sier som sikkert kan karakteriseres som åndssnobberi, så synes jeg ikke min motvilje mot syden-begrepet er en av de.

Gammel 18-11-07, 22:18   #92
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mammatuss, her.

Er det det som kalles dannelse? Jeg ville eeelske å kunne kalle min tid brukt på nett en dannelsesreise

Det synes jeg absolutt vi skal kunne gjøre.

"Ssshhh barn, mor er på dannelsesreise igjen!"

Gammel 18-11-07, 22:21   #93
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Den synes jeg er litt tynn. Jeg tror nok de fleste godtar at andre har andre meninger enn dem selv. For hva skal man gjøre hvis man ikke godtar at andre har andre meninger? Kjøpe seg maskingevær? Det jeg mener er at det ikke eksisterer noen alternativer til å godta at andre har andre meninger.

Det jeg legger i å være tolerant er at man faktisk anerkjenner at andre meninger har samme verdi som ens egne: "Jeg synes det er hyggelig å reise til Syden, ungene koser seg i bamseklubben. Jeg skjønner at du synes det er mer spennende å feriere utenfor allfarsvei og det er OK." Det er derimot ikke noe særlig tolerant i mine øyne å si: "Jeg synes det er hyggelig å reise til Syden, ungene koser seg i bamseklubben. Du synes det er det er mer spennede å drasse med deg ungene utti huttiheita med malariefare og allslags styggedom. Det er jo helt idiotisk!!" <- Legg spesielt merke til at vedkommene som likte å reise utenfor allfarsvei, ikke ble betegnet som idiot, det er handlingene som er omtalt som idiotiske. :glorie: Ergo, tolerant i følge enkelte i diskusjonen. Jeg synes derimot dette er ganske lite tolerant.

Gammel 18-11-07, 22:24   #94
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Den synes jeg er litt tynn. Jeg tror nok de fleste godtar at andre har andre meninger enn dem selv. For hva skal man gjøre hvis man ikke godtar at andre har andre meninger? Kjøpe seg maskingevær? Det jeg mener er at det ikke eksisterer noen alternativer til å godta at andre har andre meninger.

Det jeg legger i å være tolerant er at man faktisk anerkjenner at andre meninger har samme verdi som ens egne: "Jeg synes det er hyggelig å reise til Syden, ungene koser seg i bamseklubben. Jeg skjønner at du synes det er mer spennende å feriere utenfor allfarsvei og det er OK." Det er derimot ikke noe særlig tolerant i mine øyne å si: "Jeg synes det er hyggelig å reise til Syden, ungene koser seg i bamseklubben. Du synes det er det er mer spennede å drasse med deg ungene utti huttiheita med malariefare og allslags styggedom. Det er jo helt idiotisk!!" <- Legg spesielt merke til at vedkommene som likte å reise utenfor allfarsvei, ikke ble betegnet som idiot, det er handlingene som er omtalt som idiotiske. :glorie: Ergo, tolerant i følge enkelte i diskusjonen. Jeg synes derimot dette er ganske lite tolerant.

Hm. Jeg hadde tolket det siste som at det å synes det er mer spennende med huttiheita og malarie er idiotisk. Hadde det i stedetfor stått "Det synes jeg er helt idiotisk", hadde jeg faktisk ikke reagert. Bortsett fra at jeg hadde vært uenig.

(Uttaler meg på vegne av alle "enkelte" i diskusjonen som definerer toleranse på samme måte som meg.)

Gammel 18-11-07, 22:24   #95
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Og jeg kunne ikke vært mer enig!

Gammel 18-11-07, 22:25   #96
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Standard

Av alle ting jeg sier som sikkert kan karakteriseres som åndssnobberi, så synes jeg ikke min motvilje mot syden-begrepet er en av de.

Da er vi uenige.

Gammel 18-11-07, 22:40   #97
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det alfaCharlie sa. Alt sammen.

Gammel 18-11-07, 22:48   #98
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det begrepet "syden" eller et det "det å reise på charterferiekonseptet" som blir omfattet av toleransediskusjonen her?

Jeg synes begrepet syden er et negativt ladet begrep og på grunn av en del negative ting som er lagt inn i begrepet synes jeg det er nesten på grensen å omtale andre steder i verden med akkurat dette begrepet.

I forhold til toleranse synes jeg det er riktigere overfor landene og byene man reiser til å omtale dem med deres riktige navn, ikke som "syden".

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 22:53   #99
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er ikke det enste jeg er... jeg er også særdeles allergisk mot åndssnobberi (ikke særlig tolerant jeg heller kanskje ).

Siden du tydeligvis er allergisk mot åndssnobberi og klassifiserer det å ha motvilje mot begrepet "syden" som åndssnobberi lurer på på.

Betegner du all motvilje mot upresise og vanskelig kommuniserbare begreper som åndssnobberi eller gjelder det dette begrepet spesielt?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 22:53   #100
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

I forhold til toleranse synes jeg det er riktigere overfor landene og byene man reiser til å omtale dem med deres riktige navn, ikke som "syden".

Du mener altså at man ikke omtaler et sted med respekt om man omtaler det som Syden?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:35.