Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Begrepet «Syden»

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Se resultatene: Bruker du begrepet «Syden», og vet du hvor det er?
Jeg snakker om «Syden», og har en klar forestilling om hvor det er 51 43,22%
Jeg snakker om «Syden», men har en nokså uklar formening om hvor det er 18 15,25%
Jeg snakker ikke om «Syden», men jeg har en klar forestilling om hvor det er 26 22,03%
Jeg snakker ikke om «Syden», og har en nokså uklar formening om hvor det er 11 9,32%
Jeg bruker det kun negativt 12 10,17%
Deltakere: 118. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-07, 19:31   #21
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Begrepet «Syden»

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Jeg snakker gjerne om en chartertur, eller om å dra til et varmt sted. Syden er varme steder sør for Norge (åpenbart) der man drar på charterturer og ikke bryr seg om hvilket land man er i. Det inkluderer dermed México, den Dominikanske republikk, Thailand, Egypt osv, ikke bare Middelhavslandene.

Signerer.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 19:41   #22
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker begrepet Syden og mener med det Kanariøyene, sør-Spania, Malta, de greske øyene, deler av eks-Jugoslavia, Kypros, Bulgaria og Tyrkia. Det tror jeg dekker Syden for meg.

Frankrike, Italia, fastlands-Hellas, Nord-Afrika, Thailand, Mexico med mange flere er ikke en del av Syden etter mine begreper.

Syden er egentlig sånne charterplasser med masseturisme, så deler av Italia og Frankrike eller i hvert fall øyer tilhørende disse landene hører kanskje også med.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 19:44   #23
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier sjelden syden selv, men er ikke så vanskelig at jeg ikke forstår hva folk mener når de sier syden.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 19:52   #24
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg sier sjelden syden selv, men er ikke så vanskelig at jeg ikke forstår hva folk mener når de sier syden.

Nei, du er aldri vanskelig.

Det er jo litt vanskelig å forstå da, selv uten å gjøre seg vanskelig. Noen mener Kanariøyene, noen mener sydspissen av Spania, noen mener Kreta og noen mener hele suppa.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 20:01   #25
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg bruker det kun negativt. "Sydentur" tolker jeg som charterreise på den verste måten, dvs. de som kun reiser for sol og varme, og ikke bryr seg nevneverdig om hvilket land/område de besøker. :eks reiseleder for charterturister:

Gammel 18-11-07, 20:05   #26
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Nei, du er aldri vanskelig.

Det er jo litt vanskelig å forstå da, selv uten å gjøre seg vanskelig. Noen mener Kanariøyene, noen mener sydspissen av Spania, noen mener Kreta og noen mener hele suppa.

Nope, jeg er innvikla!

Samtalen stopper jo ikke med syden:

Skremmern: Jeg skal til syden.

alfaCharlie: OK.

Den fortsetter:

Skremmern: Jeg skal til syden.

alfaCharlie: Å, kult! Hvor skal dere da?

Skremmern: Til Puerto Rico, vel.

Gammel 18-11-07, 20:06   #27
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lest Are Kalvø sin bok og jeg bruker begrepet "Syden", for meg er "Syden" når du kan være i et annet land og ikke få med deg hviket land det er fordi at alle rundt deg snakker svensk, norsk, tysk og engelsk og lokalbefolkningen sier ting som: "Hvorfor talar ni inta norska til meg? Jag har bodd i Sverige i to år." De blir skikkelig sure hvis man prøver seg på engelsk eller spansk. Man kan drikke billig champanje, hvitvin eller rødvin til frokost. Det er bamseklubb opp og ned i mente. Det er fullt av basseng der selv om havet er 20 meter unna. Joda, jeg vet godt hvor det er.

Gammel 18-11-07, 20:07   #28
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neinei.

Samtalen forløper seg sånn:

Skremmern: Jeg skal til syden!

alfaCharlie: Syden? Det æ'kke noe sted det vel?

Skremmern: Nå gjør du deg bare vanskelig.

alfaCharlie: Nei, det er du som uttaler deg upresist!

*noen mentale rødprikker utveksles*

Den KUNNE ha blitt sånn:

Skremmern: Jeg skal til Puerto Rico!

alfaCharlie: Åh, kult! God tur og alt det der!

:kozogklemz:

See?

Gammel 18-11-07, 20:09   #29
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Sukk, nei.

alfaCharlie: Skal du til Puerto Rico?

Skremmern: Nei, syden!

Gammel 18-11-07, 20:09   #30
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bekjent: "Jeg skal til syden."
Jeg: "Hvilket land skal du til?"
Bekjent: "Land? Tenerife eller noe sånt."

(Gjengitt etter hukommelsen)

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 20:10   #31
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Sukk, nei.

alfaCharlie: Skal du til Puerto Rico?

Skremmern: Nei, syden!

Nå er det du som gjør deg vanskelig.

Gammel 18-11-07, 20:11   #32
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Gammel 18-11-07, 20:11   #33
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

aC, Skremmern og Hattifnatten:

Gammel 18-11-07, 20:11   #34
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Bekjent: Jeg skal til syden.

Hattifnatten: God tur. Kjøp med røyk. Og snus.

Bekjent: Greit.

Gammel 18-11-07, 20:13   #35
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men til dere som synes det er så viktig hvilket land man er i: Det er jo akkurat det som er cluet med sydenferier, det er ikke viktig hvilket land man er i for det er umulig å se forskjell på Spaina og Tyrkia, det er kliss likt. Bamseklubb, basseng, fin temperatur og guider som snakker svorsk. Og da spiller det jo liten rolle i hvilket land man er i, samme med SPA-turer. Det er ett fett om man er i Sverige eller i Norge.

Gammel 18-11-07, 20:15   #36
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Skremmern: Jeg skal til syden

alfaCharlie: Å? Hvilket land skal du til?

Skremmern: Slutt å dra ut samtalen.

Gammel 18-11-07, 20:16   #37
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg både sier syden og har vært i syden, og kan ikke egentlig tro at ikke de aller, aller fleste har en formening om hvor DET er.

Det er der det er sol, varme, charterfly og mange andre fra nord-Europa.

Vi var på sydenferie i april. Da var vi på Kreta. Av og til synes jeg det nesten virker som om folk er "redde" for å bruke uttrykket "sydenferie" fordi det liksom er en litt for mainstream. Jeg gidder ikke bruke krefter på å finne et riktigere uttrykk for vår årlige ferie i land med sol og varme fra april til oktober, vi reiser til syden vi, og trives godt med det

Gammel 18-11-07, 20:18   #38
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Syden er for meg et sted hvor det er varmt og godt. Ikke noe nærmere bestemt sted.

Gammel 18-11-07, 20:18   #39
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Skremmern: Jeg skal til syden

alfaCharlie: Å? Hvilket land skal du til?

Skremmern: Slutt å dra ut samtalen.

Gammel 18-11-07, 20:19   #40
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bekjent: Jeg skal til syden.

Hattifnatten: God tur. Kjøp med røyk. Og snus.

Bekjent: Greit.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:38.