Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Når fikk barnet ditt navn?
Navnet var klart da barnet/barna ble født 127 72,99%
Før det var gått en uke 44 25,29%
Mellom 1 og 2 uker 13 7,47%
Mellom 2 og 3 uker 14 8,05%
Mellom 4 og 5 uker 5 2,87%
Over 5 uker 9 5,17%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 174. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-07, 19:48   #121
Ekorn
Studenten
 
Ekorn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.869
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Jeg synes det var en litt merkelig tolkning ut i fra det lille jeg skrev.



Her skjønner jeg desverre ikke helt hva du mener.


Jeg lagde navn får å forklare litt. Jeg har jo overhode ikke peiling på hva ungen heter.

Ekorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 19:53   #122
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.885
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Navnet var klart da barnet/barna ble født.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 19:59   #123
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Opprinnelig lagt inn av Fjalleballe, her.

Jeg lagde navn får å forklare litt. Jeg har jo overhode ikke peiling på hva ungen heter.



Det var ikke det jeg ikke forstod. Det er ikke så nøye heller.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 20:07   #124
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Begge mine fikk navn mens de lå i magen. Eldstemann visste vi ikke kjønnet på så der hadde vi et alternativ til hver, frøken Snupp visste vi var jente så hun kalte vi ved navn allerede før hun ble født.

Vi snakket om at det kanskje ikke var *barnets navn* som kom ut - at navnet ikke stemte på barnet når vi fikk det i armene våre og var forberedt på å ombestemme oss. Men begge kledde navnene sine fra første skrik

  Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 20:19   #125
Fara
Tenker fortsatt dobbelt
 
Fara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stjørdal
Innlegg: 2.463
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Med storebror så avgjorde vi det på fødestua. Vi hadde to alternativer og det ene passet ikke i det hele tatt.
Med lillesøster viste vi at det var jente så hennes navn var klart tre måneder før hun ble født.

__________________
Fara, Pottifar 03, Marihøna06 og Tuppen og Lillemor 11
Fara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 21:27   #126
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.348
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Jeg husker ikke, men mener at det gikk over 5 uker.

Vi hadde også mange kriterier, men morsomt nok er de ganske forskjellige fra Toffen sine.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 21:29   #127
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.899
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Jeg har lært på ped.-kurset mitt at det viktigste er å ha kriterier, det er helt underordnet hvilke det er.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 21:31   #128
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.348
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg har lært på ped.-kurset mitt at det viktigste er å ha kriterier, det er helt underordnet hvilke det er.

Nemlig.

Mine barns navn vil nok av store deler av forumet bli betegnet som pretensiøse og jålete. Det var ikke et av kriteriene.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 21:31   #129
Raggsokk
:egendefinert:
 
Raggsokk sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: On the otherside
Innlegg: 56
Raggsokk har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Jeg stemte feil.. Men jeg var vel ca 20 uker påvei, for det var etter UL det ble bestemt.

__________________
Raggsokk - med kunstig intelligens
Raggsokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 21:32   #130
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Da M og W ble født var navnene klare.
Jammen godt det ikke ble jenter, for vi hadde ikke jentenavn( ov vi visste ikke hvilket kjønn det ble).

Med lille E var det litt vanskeligere, far og jeg var ikke enige, men det gikk vel bare en dag før hun fikk navnet sitt, selv om jeg var litt i tvil en stund.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 22:31   #131
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.254
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?

På de to første var navnet klart da barnet kom. Med sistemann måtte vi tenke oss om en dag.

I alle tre tilfeller trodde svigermor (de to første) og mor (den siste) at navnevalget fortsatt var oppe til debatt da vi ringte og fortalte det.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-07, 01:12   #132
Bærekraftig
Gro
 
Bærekraftig sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 779
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Takk Toffen . Jeg sliter med norrøne jentenavn kjenner jeg. Synes ikke de er like fine som tilsvarende guttenavn, og de jeg liker får jeg ikke med mannen på. Jeg sliter med jentenavn generelt - godt vi har god tid.

Ellisiv skulle minstemann vår hete om han hadde blitt jente. Det er et veldig fint norrønt navn

Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-07, 07:31   #133
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.899
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Ellisiv er veldig fint, synes jeg. (Det falt for tostavelseskriteriet vårt, da. )

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-07, 10:11   #134
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Jeg synes det var en litt merkelig tolkning ut i fra det lille jeg skrev.



Her skjønner jeg desverre ikke helt hva du mener.

Jeg forsto godt hva hun mente. Hun trodde dere kalte barnet for et navn et halvt år før dere byttet. Det blir noe annet om man hele tiden har hatt en oppfatning om et annet navn, og at man endelig kom til en konklusjon og gjorde noe med det. "Å hete noe" kan innebære så mangt. Noen bruker navnet de heter. Noen bruker noe annet.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-07, 10:14   #135
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Opprinnelig lagt inn av Bærekraftig, her.

Ellisiv skulle minstemann vår hete om han hadde blitt jente. Det er et veldig fint norrønt navn

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Ellisiv er veldig fint, synes jeg. (Det falt for tostavelseskriteriet vårt, da. )

Min sønn skulle hete Ellisiv om han var jente også. Jeg synes det er kjempefint, og så har jeg alltid tenkt at om jeg fikk en jente så skulle hun bli oppkalt etter Elizabeth I.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-07, 11:54   #136
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Jeg forsto godt hva hun mente. Hun trodde dere kalte barnet for et navn et halvt år før dere byttet. Det blir noe annet om man hele tiden har hatt en oppfatning om et annet navn, og at man endelig kom til en konklusjon og gjorde noe med det. "Å hete noe" kan innebære så mangt. Noen bruker navnet de heter. Noen bruker noe annet.

Det var akkurat det vi gjorde. Han het, og ble kalt "Ola" til han var ca. seks mnd. Det nye navnet fikk han ganske tidlig som mellomnavn, men det ble ikke brukt.
Da han var ca seks mnd kuttet vi ut "Ola" og begynte å bruke mellomnavnet.
Det var en tilvenningsperiode, så klart, men det gikk ikke lange tiden før det falt oss helt naturlig å bruke det nye navnet, og storebror hadde heller ingen problemer med det.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-07, 12:19   #137
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Første fikk navn nesten 6 måneder gammel. Andre ca. 2 måneder gammel. Vi må bli kjent med ungene før de kan få navn.

  Svar med sitat
Gammel 15-11-07, 12:46   #138
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.254
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Vi har kalt opp alle tre. Første etter min farfar, andre etter mannens mormor (men lett omskrevet) og tredje etter min far.

Jeg liker oppkallinger og tiknytningen det gir til slekt og storfamilien. Min far er for eksempel igjen kalt opp etter sin onkel som forsvant på havet. Og min farfars navn har gått igjen i flere hundre år.

Og så trigger det endeløse "ja, jommen er han lik navnen sin! NN pleide også alltid å....." osv.

Det hender jeg tenker at mellomjenta burde vært oppkalt etter min manns farmor, Inger. Det er jo et pent navn også, syns jeg. Men hun var et rablende galt (om enn festlig) fruentimmer, og da ville vi ikke. Nå viser det seg at mellomjenta har ganske mye etter sin farmor i det ytre, og både festlig humør og kreativitet også. Men med navn i tillegg kunne det kanskje blitt litt i overkant.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-07, 14:04   #139
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Mens jeg har vanskelig for å begripe hvordan man kan kikke på et nyfødt barn og si - Nei, det var visst ingen Andreas likevel. Ei heller forstår jeg hvordan et navn skal tre frem i løpet av de første ukene hvor man blir kjent.

Et navn er jo noe foreldrene gir barnet, ikke en mystisk hemmelighet som skal avdekkes? Sånn er det i hvert fall for meg.

Vi har hatt navnet klart i årevis - i hvert fall hvis det blir en jente.

De må jo passe til navnet sitt. Jeg så med en gang at snuppa ikke var noen Andrea når hun ble født. Hun var en Emilie med en gang jeg så henne.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-07, 14:05   #140
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Første fikk navn nesten 6 måneder gammel. Andre ca. 2 måneder gammel. Vi må bli kjent med ungene før de kan få navn.

Hjelpes.. hva kalte dere knøttene i de 2 og 6 månedene?

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no