Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Vasker du hender hver gang du skal spise noe?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-07, 11:43   #61
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vasker du hender hver gang du skal spise noe?

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Det har jeg aldri gjort.. bør man gjøre det altså?
(det er ikke sånn at hun står og drikker sølevann hele tiden altså )

Ikke la deg skremme av Skremmern. Barn spiser sand og drikker sølevann, noen ganger blir de syke, oftest ikke. Friske barn tåler litt bakterier. (Og innvollsorm hvis det var et viktig poeng).

-Har glad og skitten unge.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 11:44   #62
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste et sted at bakterier og virus har ganske lang levetid på flater. Stafylokokker, streptokokker, E-coli og tuberkulosebakterien kan leve i 4-6 måneder. Rotavirus, polio og hepatitt A et par måneder, forkjølelsesvirus, herpes, HIV og Hepatitt B omtrent en uke.

Jeg vasker hender før jeg spiser, spesielt når jeg har vært utenfor husets fire vegger.

Gammel 13-11-07, 11:46   #63
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg leste et sted at bakterier og virus har ganske lang levetid på flater. Stafylokokker, streptokokker, E-coli og tuberkulosebakterien kan leve i 4-6 måneder. Rotavirus, polio og hepatitt A et par måneder, forkjølelsesvirus, herpes, HIV og Hepatitt B omtrent en uke.

Jeg vasker hender før jeg spiser, spesielt når jeg har vært utenfor husets fire vegger.

Eg vil gjerne understreke at eg ikkje let han slikke sjukehusgolvet (sjølv om han faktisk gjorde det ved eitt tilfelle )

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 11:47   #64
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Ikke la deg skremme av Skremmern. Barn spiser sand og drikker sølevann, noen ganger blir de syke, oftest ikke. Friske barn tåler litt bakterier. (Og innvollsorm hvis det var et viktig poeng).

-Har glad og skitten unge.

Sier hun med bendelorm.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 11:47   #65
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg vil gjerne understreke at eg ikkje let han slikke sjukehusgolvet (sjølv om han faktisk gjorde det ved eitt tilfelle )

Jeg vil heller anbefale en sølevanncoctail fremfor et sykehusgulv.

Gammel 13-11-07, 11:48   #66
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg vil heller anbefale en sølevanncoctail fremfor et sykehusgulv.

Jepp, det var det med å velge sine kampar med omhu

Gammel 13-11-07, 11:55   #67
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Men eg trur absolutt det er noko i det at litt kvardags-bakteriar er bra for kroppen.

Gammel 13-11-07, 11:57   #68
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men eg trur absolutt det er noko i det at litt kvardags-bakteriar er bra for kroppen.

Den nye hypotesen støtter seg til forskningsrapporter som viser at barn på landsbygda er mer beskyttet mot astma og allergi enn barn som bor i byer. Barn som lever på bondegårder med dyr, har dessuten halvert risiko for astma og allergi sammenlignet med barn som bor i den samme bygda, men ikke på en gård.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 12:06   #69
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvis du mener hver eneste gang jeg putter noe spiselig i munnen, så er svaret nei. Jeg vasker meg før hvert måltid, når jeg har vært på do og når jeg har vært ute å handlet.

Så en mann på butikken for litt siden som nøys skikkelig i begge hender og plantet hendene på handlekurven etterpå.

Dere med "godt immunforsvar" som slurver med håndvask (og annen hygiene?) er skyld i at vi ikke blir kvitt alle epidimier som oppstår.

Tror forresten ikke de lykkelig, møkkete, sølevanndrikkende barna er like lykkelige når de ikke kan sitte i ro fordi de klør så i baken. Og bare så det er sagt, jeg er ikke fanatisk når det gjelder dette,men litt bør man ta ibruk all kunnskapen vi har fått oppgjennom årene. Det er mange ekle sykdommer som kan komme igjen hvis alle skulle slurve med hygienen.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 12:09   #70
pippimamma

pippimamma sin avatar

pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er jo forskjell på litt bakterier og å gi blaffen i normal, sunn hygiene. Det trenger ikke være sterilt rundt oss selv om vi er nøye med håndvasken.

Gammel 13-11-07, 12:18   #71
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Det er jo forskjell på litt bakterier og å gi blaffen i normal, sunn hygiene. Det trenger ikke være sterilt rundt oss selv om vi er nøye med håndvasken.

Kvar meiner du grensa går då? Eg meiner nemleg at eg har ei normal, sunn hygiene. Eg synes det er fanatisk å fotfølge ein treåring for å passe på at han ikkje puttar noko i munnen ute.

Gammel 13-11-07, 12:27   #72
pippimamma

pippimamma sin avatar

Standard

Kvar meiner du grensa går då? Eg meiner nemleg at eg har ei normal, sunn hygiene. Eg synes det er fanatisk å fotfølge ein treåring for å passe på at han ikkje puttar noko i munnen ute.

Det er jo forskjell på barn, noen putter konstant alt de finner i munnen. En treåring kan fint lære å ikke putte sølevann og annet urent i munnen. Å si at det er mark i snøen funker bra.

Fra barnehagejobben vet jeg at det er mange barn som får mark. Det snakkes ikke gjerne om, men det er mange. Vi hører kun om de det gikk bra for.

Gammel 13-11-07, 12:31   #73
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere med "godt immunforsvar" som slurver med håndvask (og annen hygiene?) er skyld i at vi ikke blir kvitt alle epidimier som oppstår.

Ja, sånn må det være. Vaksineprogram og slikt er ganske unødvendig, man burde heller lansert en skikkelig håndvaskkampanje!

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 12:34   #74
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Fra barnehagejobben vet jeg at det er mange barn som får mark. Det snakkes ikke gjerne om, men det er mange. Vi hører kun om de det gikk bra for.

Kva meiner du med dei det gjekk bra for? Det høyres ut som om dette er noko ein dør av. Det er ubehageleg og ekkelt, ja, men farleg er det ikkje.

Det er jo forskjell på barn, noen putter konstant alt de finner i munnen. En treåring kan fint lære å ikke putte sølevann og annet urent i munnen. Å si at det er mark i snøen funker bra.

Som du sjølv seier: det er forskjell på born. Min treåring smakar av og til litt sand og sølevatn. Han veit at han ikkje har lov, men han gjer det likevel. Han har også lært i barnehagen at han kan få mark i magen av å ete snø, men han synes det smakar altfor godt med snø til å slutte heilt.

Eg synest heilt ærleg ikkje at det er noko problem å ete rein, ny snø. Det gjorde eg sjølv til eg var 15 eller noko, og eg drikk endå smelta snø når eg er på toppturar på fjellet eller på hytta.

Gammel 13-11-07, 12:35   #75
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Ja, sånn må det være. Vaksineprogram og slikt er ganske unødvendig, man burde heller lansert en skikkelig håndvaskkampanje!

Pokker at eg prikka deg i stad.
*prikk*

Gammel 13-11-07, 12:36   #76
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Nei jeg er en skittgris.
Vasker hendene før jeg lager mat, og etter at jeg har vært på do.

Min 2 åring suger på tommelen og får nok i seg masse basselusker hele dagen, jeg kan ikke springe etter henne å følge med. Men hun er ikke mer syk enn andre for det.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 12:37   #77
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror nok ikke det finnes noe fasit på dette.
Hannah ble forløst med ks, hun fikk morsmelk i kun 2 mnd og hun har spist på "alt" hun har kommet over. Det har avtatt litt nå da

Men syk det har hun nesten aldri vært. På noen måte.

Jeg synes også det er viktig med håndvask, og at barna lærer dette.
Men jeg personlig synes ikke det er nødvendig å gå med våtservietter i lomma, som man bruker før man kjøper seg en bolle. Men for noen er det nok det.

Gammel 13-11-07, 12:39   #78
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er fryktelig enig med Guniss i dag.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 12:39   #79
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Jeg er fryktelig enig med Guniss i dag.

Gammel 13-11-07, 12:46   #80
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vasker ikke hendene hver gang jeg skal spise nei. Føler meg ikke sluskete av den grunn, vasker hendene etter dobesøk, når de er skitne/klissete og når jeg lager mat og føler det er god nok håndhygiene.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:32.