Sv: Trenger bistand med oversettelse til engelsk!
Her er det norske utgangspunktet:
Skeie utnevnt til Ridder
H.M. Kongen har utnevnt Bjarne Egill Skeie til Ridder 1. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden for hans innsats i norsk næringsliv.
KRISTIANSAND: - Jeg ble veldig forbauset. Jeg hadde ikke tenkt noe sånt i det hele tatt, men samtidig er jeg veldig glad, sier Bjarne Egill Skeie om utnevnelsen til fvn.no.
Utnevnelsen har varmet den innovative ingeniøren som startet sin karriere i 1968 da han ble ansatt som den første konstruktøren hos Hydralift i Kristiansand.
Nå, nærmere 40 år etter, er han utnevnt til Ridder 1.klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs orden for sin innsats i norsk næringsliv, og Skeie gleder seg over at det er industrien som nå får en utmerkelse.
- Det er veldig gøy at det er industrien som får en slik utnevnelse, det er nokså spesielt, bemerker Skeie.
Brøt det amerikanske monopolet
Skeie hadde ideen til å utvikle Hydralifts skipskran og startet Maritime Hydraulics AS i 1971. Selskapet utviklet og leverte offshoreutstyr og klarte å bryte det amerikanske monopolet på boreutstyr. En av bragdene han har sett mest pris på.
- Det at jeg brøt det amerikanske monopolet og utviklet to systemer som er konkurrenter og som sørget for at Kristiansand ble et senter i verden er nok noe av det jeg er mest fornøyd med, sier Skeie og legger til:
Kristiansand har kompetansen
- Og det at man har det mest avanserte utstyret, og at kundene må komme til Kristiansand, for det er der kompetansen er. Kompetansen er i hodene til folk. Det er der teknologien sitter, sier Skeie og legger til at det har vært mange spennende bragder innimellom.
Etter at Skeie brøt det amerikanske monopolet har han vært en drivende kraft bak ny teknologi og industriutvikling på Sørlandet. Hans mange selskaper har vært ledende innen konstruksjon og levering av utstyr til borerigger og spesialutstyr for vedlikehold av oljebrønner og som leverandør av undervannssystemer.
I dag er selskapene solgt videre, men det er Skeie som har bygget dem opp til det de er i dag og han mener det skal mye til for internasjonale selskaper å ta igjen det forspranget selskapene har i dag.
- En fremtredende industribygger
I utnevnelsen fra kongehuset heter det at "Ordensrådet har i sin vurdering lagt særlig vekt på at han gjennom lang tid har vært en fremtredende industribygger og har maktet å skape et internasjonalt kompetansemiljø i Kristiansand."
Det er også tillagt stor betydning at hans arbeid som gründer og pådriver i utvikling og produksjon av boreutstyr i verdensklasse har gitt store ringvirkninger både lokalt, nasjonalt og internasjonalt.
Dekorasjonen vil bli overrakt på Hotell Caledonien i Kristiansand tirsdag 20. november og vil bli foretatt av Fylkesmannen i Vest-Agder, Ann-Kristin Olsen.