Sv: Hvor lovlydig er du?
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Og nå lurer jeg på om enkelte her ikke vet hva "lovlydig" egentlig betyr. Det betyr å følge loven. Og meg bekjent er ikke skiltene på do-dørene egentlig verken forbuds- eller påbudsskilt. Det er ikke ulovlig å gå på herretoalettet. Om politiet hadde sett deg hadde de ikke brydd seg det grann - annet enn kanskje å koste på seg en latter å lure på om du hadde gått feil.
"Regellydig", da? Norsk lov sier neppe noe om aldersgrense for barnebillett på bussen heller, men jeg synes det er et uakseptabelt regelbrudd å lure inn fireåringen uten billett (barn under fire går gratis på bussen i Oslo). Jeg er enig med deg i at det å gå på "feil" toalett knapt kan regnes som noe "ordentlig" regelbrudd, i alle fall så lenge man gjør sitt beste for å ikke sette de andre gjestene i forlegenhet, og det å ta med seg syv år gamle gutter inn i damegarderoben er også noe jeg ikke helt klarer å se på som umoralsk og galt (igjen, hvis man ikke sjenerer de andre). Jeg synes det går et skille mellom lov- og regelbrudd som skader noen (eller fellesskapet) eller setter noen i fare, og mer "tilfeldige" regler.