Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har dere tørketrommel?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har dere tørketrommel?
Ja 242 79,34%
Nei 63 20,66%
Deltakere: 305. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-07, 22:07   #101
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har dere tørketrommel?

Med pollenallergi om sommeren og vestlandsvær resten av året er tørketrommel en fin ting. Etterhvert har jeg planer om å gjøre om kjølerommet til tørkerom, slik at man kan henge klær til tørk. Tørkestativ i andre rom er ikke aktuelt, det er en altfor stor fristelse for ungene

Gammel 10-11-07, 22:08   #102
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Står den på hele tiden??

Nei, det må den ikke. Det spørs jo hvor fuktig dere har det. Hvis det er bare fuktig pga. klærne så setter du den ved siden av klesstativet (eller i samme rom) og venter til du har fått fuktigheten ned på ønsket prosent. Så er det jo ferdig. Hvis det generelt er fuktig i leiligheten så bør den jo stå på mere.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-07, 22:08   #103
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan blir det "generelt fuktig" i en leilighet? Trodde egentlig at tørr luft var et større inneklimaproblem? Og dersom man har for høy luftfuktighet inne risikerer man...... ?

*samler argumenter for eventuell tilføyning til julegaveønskeliste*

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-07, 22:09   #104
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Prisene avhenger vel av kapasitet (den jeg linket til hadde kapasitet for 45 kvm - mens de som er dyrere ofte har større kapasitet - jeg så en som hadde kapasitet til 150 kvm). Den til 999,- har et støynivå på 40 dB - det tilsvarer omtrent et kjøleskap.

Den trekker jo litt strøm en slik avfukter også...

Gammel 10-11-07, 22:09   #105
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Prisene avhenger vel av kapasitet (den jeg linket til hadde kapasitet for 45 kvm - mens de som er dyrere ofte har større kapasitet - jeg så en som hadde kapasitet til 150 kvm). Den til 999,- har et støynivå på 40 dB - det tilsvarer omtrent et kjøleskap.

Vår har en kapasitet på rundt 200 kvadrat. Synes det er best, da slipper man å frakte den rundt så mye. Den tar to liter vann i tanken sin, etter det må man tømme kondenstanken.

Gammel 10-11-07, 22:10   #106
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Barn, ikke tørketrommel, aldri hatt, ikke vokst opp med, ikke et sterkt behov for, men kommer vel etterhvert rundt ankomsttiden for barn nr. 2.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-07, 22:11   #107
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Hvordan blir det "generelt fuktig" i en leilighet? Trodde egentlig at tørr luft var et større inneklimaproblem? Og dersom man har for høy luftfuktighet inne risikerer man...... ?

*samler argumenter for eventuell tilføyning til julegaveønskeliste*

Vi bor i kjeller/sokkelleilighet. Jeg antar at det ikke er så mye problem i vanlige leiligheter. Men jeg vet om noen som har det fuktig i vanlige hus også, aner ikke hva det kommer av. Luftfuktighet over 60% inne øker faren for sopp og mugg betraktelig, og er den over 65 kan du nærmest være sikker på at det er stor trivsel for alsken ulumskheter. Og 65 merker du nesten ikke, vinduene dogger ikke før du er oppe i 75. :erfart:

Du merker kanskje at jeg er litt forelsket i den.

Gammel 10-11-07, 22:12   #108
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Den trekker jo litt strøm en slik avfukter også...

Noen 100 W trekker de vel, ja. Hva tenker du på? Strøm vs. fukt? Eller avfukter vs. tørketrommel?

Gammel 10-11-07, 22:12   #109
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er oppvokst uten, men med god plass til å tørke, så jeg mente veldig lenge at rene klær = stive klær, og at det ikke var nødvendig. Så fikk vi trommel av svigers for en 6 års tid siden, og jeg må innrømme at det er veldig deilig. Bruker den ikke til alt, men særlig til sengetøy, håndklær og om jeg vasker veldig mye om gangen. Kjekt å ha...

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-07, 22:13   #110
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har ikke tørketrommel for øyeblikket, men har slitt ut flere. Må kjøpe ny vaskemaskin nå og da blir det ny tørketrommel i samme slengen.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-07, 22:13   #111
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Vi har den: http://www.clasohlson.no/Product/Pro...px?id=20830257

Den som koster rundt 3000 er betraktelig større.

Gammel 10-11-07, 22:14   #112
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Åh ja sokkelleilighet ja. Jeg leide en slik for noen år siden - kom rett fra en studenthybel i murblokk hvor lufta var knusktørr. Trodde jeg var skikkelig flink som fylte vannbeholderen i oljeovnen til stadighet for å holde lufta fuktig. Det viste seg etterhvert at det var helt vanvittig fuktig fra før der nede - vi fant insekter med gjeller og sopp bak sofaen.

Bodde ikke der lenge

Gammel 10-11-07, 22:15   #113
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Jeg synes et bra inneklima der muggsporer ikke har sjans å formere seg er absolutt å foretrekke over en lavere strømregning. Sopp og mugg gjør stor skade, og ikke minst for lommeboken.

Herregud: Jeg avfukter-spammer. :stikker:

Gammel 10-11-07, 22:16   #114
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Har lest noko om at tørketromling av klær var bra for allergikarar og astmatikarar ettersom små partiklar som sitter i klær havnar i filteret på tørketrommelen, og såleis reduserer støvmengda i heimen. Finner ingenting om det på NAAF sine sider, men eg har vitterlig lest det ein gong

Gammel 10-11-07, 22:16   #115
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Finnes det målere for å sjekke hvor høy luftfuktighet man har?

Jeg er enig i at fukt er dritt, men jeg liker ikke designet og størrelsen på disse dingsene

Gammel 10-11-07, 22:19   #116
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Ja, vi har tørketrommel. Kjøpte det samtidig som vi kjøpte vår første vaskemaskin.

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-07, 22:20   #117
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Zol: Hygrometer. Clas Ohlson har sikkert.

Gammel 10-11-07, 22:21   #118
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Ein normal samtale ligger på omlag 60dBHL dersom personane (to stk) står omlag 1 meter i frå kvarandre. Synes kanskje 40dB var litt i overkant, eg. Koplar det inn og ut som eit kjøleskap da? Tvilar sterkt på at vårt kjøleskap er 40dB-bråkete.

Eller er det ikkje i dBHL det er snakk om?

Eh, etter å ha tenkt meg om:
Sjølvsagt avhengig av kvar i huset du har plassert avfuktaren! Tenkte umiddelbart at det skulle stå i stova, eg. Me har kjøleskapet vårt i kombinert stove og kjøkken. Da er dette med støy enormt viktig. Ikkje like viktig på vaskerommet i kjellaren, der me strengt tatt brude hatt eitt eller anna mot fukt.

Gammel 10-11-07, 22:24   #119
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Bergensis: De fleste kjøleskap jeg sjekket nå hadde rundt 40 dB lydnivå. Det er jo målingen i den mest bråkete perioden. Aner ikke om avfuktere kobler inn & ut.

Hva er dBHL?

Gammel 10-11-07, 22:24   #120
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Zol: Hygrometer. Clas Ohlson har sikkert.

Vil et slik som dette gi en god indikasjon? Det virker så..puslete?

Vi bruker alle rom - støy vil definitivt ha noe å si for oss.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:12.