Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når gir dere rød prikk, og hva skal til?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-07, 09:50   #1
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når gir dere rød prikk, og hva skal til?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

For noe tull!!

Det er da ikke noe "Kumbayah" over min trashing av ivrige rødprikkere og mennesker som er glade i å gi andre korreks!

Og jeg har da aldri hevdet at min holdning i denne tråden er spesielt raus.

Jeg snakker i livet generelt.
Men nå har jeg spesifisert og gjentatt og oppklart så mange ganger her i denne tråden, at det skulle være nok å ta i om man skulle ønske å finne fragmenter å kverulere rundt..

Jeg tenker nok at om man ønsker å forstå essensen i det jeg skriver, så skulle ikke det være så vanskelig.

Jeg setter ikke pris på en stadig pirking og korrigering av andre.
Jeg synes det er en kjip egenskap.

Mer er det ikke å si - og særlig vanskelig skulle det ikke være å forstå.

At an ikke er enig, er jo en halt annen sak - og rimelig uproblematisk, skulle jeg tro.

Det er faktisk veldig vanskelig å forstå, Zoë. Jeg ser at du forklarer og forklarer i det vide og brede, men jeg forstår ikke. Jeg tror at det du skriver har en mening for deg, men for meg er det bare svada og meningsløs babbel.

Jeg skriver ikke dette for å være stygg, men fordi jeg virkelig mener det. Når de aller fleste i tråden hevder at de rødprikker fordi de har fått nok av personangrep eller er sterkt uenig og bortimot provosert, og du fortsatt maser om pirking og korrigering, så skjønner jeg ingenting.

For meg virker du ganske selvhøytidelig og hårsår, og som du tar ting veldig alvorlig. Men du skriver jo at du er raus, og jeg mener at en person som er raus er tvert motsatt av selvhøytidelig og hårsår.

Antakelig tolker vi ting helt forskjellig, både innlegg og rødprikker, og derfor forstår vi hverandre ikke heller. Jeg tror nemlig heller ikke at du har fornærmet et eneste menneske i denne tråden. Vi diskuterer jo bare. Jeg har iallefall ikke vært i nærheten av å rødprikke deg en eneste gang.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 10:06   #2
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Zoë, jeg oppfatter din holdning som en ovenfra-og-nedholdning, akkurat det som du sier at du er imot. Din type korreksjoner er, for meg, mye mer irriterende enn om jeg får en rødprikk med en korreksjon på feil i argumenteringen, grammatikken eller hva-har-du.

En saklig rødprikk er ingen smekk på fingrene, det er en annen (og litt mer privat) måte å si meningen sin på i et diskusjonsforum, som er akkurat det dette er. Hvis vi skal begynne å snakke om oppførsel IRL, blir det noe helt annet, som poengtert flere ganger før.

At du synes jeg har en ovenfra-og-ned holdning fordi jeg forteller om en menneskelig egenskap jeg ikke setter pris på, synes jeg nesten bare blir litt trist.

Er ikke det lov å si hva man setter pris på/ikke setter pris på hos andre mennesker?

Hvis det på noen måte kan berolige deg, så kan jeg fortelle at jeg har mange egenskaper som andre sannsynligvis ikke setter pris på, altså.

Noen er jeg klar over - andre ikke.

Jeg har f.eks irritert deg kraftig i denne diskusjonen, og det har du nå gitt meg beskjed om.
Jeg trekker ikke automatisk den konklusjonen at du "setter deg på den høye hest" og tenker at du er så mye bedre enn meg for det.

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg skriver ikke dette for å være stygg, men fordi jeg virkelig mener det. Når de aller fleste i tråden hevder at de rødprikker fordi de har fått nok av personangrep eller er sterkt uenig og bortimot provosert, og du fortsatt maser om pirking og korrigering, så skjønner jeg ingenting.

For meg virker du ganske selvhøytidelig og hårsår, og som du tar ting veldig alvorlig. Men du skriver jo at du er raus, og jeg mener at en person som er raus er tvert motsatt av selvhøytidelig og hårsår.

.

Jeg skjønner hva du sier, Kasia.

Du ser på rødprikking som saklig og et nyttig verktøy, og da er det jo opplagt at min paralell til dette med gleden over å smekke andre på fingrene ikke har noe med saken å gjøre - for deg. Og også mange av de andre her inne.

Men synes du det er bare svada og babbel at det kan ha noe med saken å gjøre for noen? Har du ikke møtt på disse irriterende individene som koser seg når de kan rette på andre, som retter seg litt mer opp i ryggen når de kan fortelle andre at de tar feil? Tror du ikke at om man er slik, så kan man gå berserk på rødprikker, og synes det er storveies å ha en mulighet til å smekke andre litt?

Selvfølgelig drar jeg det langt med en slik sammenligning, sor det er klart at dere som bruker røde prikker kun når dere er ordentlig oppgitt eller rasende i en diskusjon, ikke faller i denne kategorien. Men det er såklart noen som bruker de røde på en helt annen måte enn deg også, Kasia.

Av og til er det gøy å sette noe på spissen, og det kan være et virkemiddel til å sette fingeren på noe viktig.

At du ikke kjenner deg igjen i minkarakteristikk betyr ikke at ikke andre kan gjøre det.
Og det er ingen grunn til å ta mine betraktninger til seg hvis du ikke kjenner deg igjen i det.

Og hvorfor er du så overbevist om at jeg er hårsår og selvhøytidelig?

Er man hårsår og selvhøytidelig om man ikke liker at folk pirker og retter på en i tide og utide? For meg er det ikke hårsårhet - det er å forvente en normal grad av høflighet.
Men du mente kanskje noe annet?

Gammel 08-11-07, 10:20   #3
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Men synes du det er bare svada og babbel at det kan ha noe med saken å gjøre for noen? Har du ikke møtt på disse irriterende individene som koser seg når de kan rette på andre, som retter seg litt mer opp i ryggen når de kan fortelle andre at de tar feil? Tror du ikke at om man er slik, så kan man gå berserk på rødprikker, og synes det er storveies å ha en mulighet til å smekke andre litt?

Du får antakelig helt andre røde prikker enn meg. Jeg får ikke så mange, og når det kommer noen så er det som regel hevnprikker. Nå gir jeg ikke så mange heller, så da blir det relativt sjelden røde prikker. Og du har rett i at jeg aldri har opplevd dem som korrigerende eller smekkende - bare sinte. Som jeg sa, vi opplever dette forskjellig. Jeg har aldri tenkt at røde prikker kan brukes til å korrigere andre, og derfor oppleves det litt rart når du lager et så stort poeng av at prikkene brukes til det.

Og du, jeg skrev ikke at jeg var overbevist om at du var selvhøytidelig og hårsår - jeg skrev at du fremstår slik for meg i denne tråden. Det er to forskjellige ting er det ikke? Slik jeg leser deg så syns du at du selv er ganske edel som ikke rødprikker fordi du er raus nok til å ikke ville korrigere andre. Nå har du jo skrevet at det var noe ironi i de første innleggene, og jeg skjønte det. Men hvis jeg har forstått noe av forklaringene i etterkant, så mener du jo fortsatt at røde prikker er ment for pirking og korrigering, og at de gis av mennesker som liker å korrigere andre, selv om du kan være med på at noen prikker ikke gis av slike motiver og mennesker. Er det rart det blir vanskelig å forstå?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 10:13   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg forstår Zöe og synes ikke det er vanskelig i det hele tatt. At det kan bli forvirrende etterhvert kommer av alle kverulering og flisespikking. Jeg har heller ikke oppfattet henne som nedlatende, men hun forklarer hvordan hun oppfatter røde prikker som oppfattes korrigerende eller ufine.
For min del bruker jeg røde prikker svært sjelden, av den grunn alene at jeg sier det jeg mener i tråden og har ikke behov for å gi korrigeringer, smekk over fingrene, stygge tilbakemeldinger og usaklige kommentarer. Jeg synes det er greit med røde prikker dersom man er sterkt uenig eller provosert av noens meninger eller innlegg, men synes sårende og stygge kommentarer på den er usmaklig. Jeg tar heller diskusjonen fullt ut i tråden slik at alle som deltar i tråden for med seg det som er. Hvis jeg vil kalle noen toskete eller noe i den duren, sier jeg det i tråden. Jeg gir grønne prikker som ros eller positive meldinger.
Det er vel egentlig ikke så vanskelig å forstå at man oppfatter og tar imot røde prikker med varierende meldingsinnhold forskjellig.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker, rødprikking

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:39.