Sv: Schau og "Dødssyndene" på TV2
Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.
Jeg syns det er skremmende hvor langt tv-stasjoner kan gå for å lage underholdning. Tenker på ekstreme realityprogrammer blant annet. Det virker som at det ikke er grenser lenger.
Takke meg til uskyldig humor som "Tre raske menn" og "Mr. Bean". Der går det ikke utover noen andre.
Men det er vel ikke akkurat programmer som får deg til å tenke, og som vekker engasjement hos folk? (Utover det å la seg begeistre og underholde, som jo er viktig en gang i blandt, men det kan lett bli for mye og fordummende behagelig.)
Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.
Majoriteten av dei som kallar seg kristne er like omsorgsfulle, varme og tolerante som dei som kallar seg ateistar. Humanetiske verdiar og moderne kristne verdiar er forbausande like.
Og moderne kristne verdier er vel et resultat av at det nettopp har vært lov å teste ut de tradisjonelle verdiene og grensene? Ikke en gang Mr. Bean hadde fått sendetid om Nrk hadde vært styrt av middelalderske prester.
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Er det ikke litt bedre å gjøre det i en debatt hvor man setter seg inn i problemstillingen? Jeg synes det er en rar arena å velge å lage et underholdningsprogram på TV basert på en religionstolkning som ikke stemmer overens med det som blir trodd av den store majoritet av kristne.
Det beste stedet for den typen spørsmål som du stiller er i dialogfora. Det er utrolig interessant å følge med på og NRK har vist slike samtaler direkte. Her blir slike ting belyst og kritikk fra ulike parter blir tatt fram.
Det er ikke et program som kan avklare noe som helst tror jeg.
Men det kan holde ubehagelige, om enn overdrevne, sannheter opp mot folk. Er det ikke det som er kunst da? Å klare å få mennesker til å se på verden med nye øyne. Å skape debatt. Det har han jo absolutt klart, noe de 300 innleggene her er et klart bevis på.
|