Sv: Barne-TV på NRK uegnet for småbarn?
Opprinnelig lagt inn av nam, her.
Hva mener dere? Er Barne-TV noe bra for småbarna?
Jeg liker ikke barnetimen på nrk noe særlig, og setter det veldig sjeldent på til barna. Vet jo aldri hva som kan komme der. Plutselig kan det handle om død, drukning, mobbing, spøkelser, monstre og annet ubehagelig. 3-åringen min trenger ikke å lære dette.
Nå bor ikke jeg i Norge, og kan ikke si om norsk barneTV/barnetime er bra eller ikke. Men jeg mener, i motsetning til deg, at det er viktig at barn får lære om død og andre vanskelige ting i program som er tilpasset nettopp barn.
Jeg synes det er skremmende at noen barn skal beskyttes mot alt som er leit og vanskelig i verden.
Jeg arbeidet som styrer i en barnehage for noen år siden og vi opplevde dessverre at ett av barna døde. Det som forundret meg i situasjonen, var ikke dem som syntes dette var fryktelig vanskelig og ikke visste hvordan de skulle fortelle det til barna. Det som forbauset meg var pappaen som kom å sa at han nektet å snakke om at noen var død. Vi kunne bare si at barnet hadde sluttet i barnehagen og på den måten gjøre oss ferdig med den saken. Verden er dessverre ikke sånn at det slutter å være aktuelt fordi vi ikke forteller ting til barna våre.
Jeg har veldig sterk tro på at det styrker barna å få vite hva som skjer i trygge omgivelser. At det er rom for å spørre og få svar. Og derfor skal små barn selvsagt heller ikke oppleve å se på vanskelige temaer som dette alene foran TV/radio.
|