Sv: Skyting på barne-tv!
Jeg så ikke reklamen dere diskuterer her, men reagerer på den holdningen dere har til skyting og lek. Alle barn har da i alle tider syns det har vært spennende å leke krig, indianer, cowboy osv. Det å leke den skremmende virkelighet kan for de fleste barn være en måte å takle det skremmende på. De er redd for krig, men det er gøy å leke fordi de vet det er lek. En måte å lære å skille mellom virkelighet og lek på, syns jeg.
Da jeg var liten hendte det vi lekte indianer og cowboy, eller politi og tyv. Husker det som morsomme leker, men selv om vi brukte lekepistoler i leken, så var pistolene med kun som en nødvendig del av leken. En gtt som aldri fikk lov å si pistol eller pil og bue av sin mor engang, hadde et meget unormalt forhold til våpen. Han kunne ikke snakke om, tenke på eller leke med noe annet så fort hans mor var ute av syne. Alt var våpen, fra pinner, til småbiler, lego, kongler, steiner.
Jeg har vært med egne barn å laget pil og bue. De har lært hvordan de bruker den og at de aldri må sikte mot noen (og hvorfor ikke). De kan skille mellom virkelighet og fantasi (sier ikke at deres barn ikke kan). De har fått være med på skytebanen og lært sikkerhet og forsiktighet i bruk av våpen. Vi har også tatt med barna på paintgun (gevær med fargepatroner).
Konkurranseskyting er en av de sikreste idrettene du kan drive med. Pga den strenge sikkerheten hører du aldri om uhell i skytesporten.
Utad viser jeg respekt for de som syns våpen er skremmende, men jeg ser jo at de som har et unormalt og skremmende syn på våpen er de som lekte med det i smug som barn.
Husk at det aldri er våpen som er farlig, det er personen bak våpenet. Barn som lærer å behandle våpen med forsiktighet, samtidig som de kan få lov å oppleve at det er forskjell på ekte og lekevåpen, tror jeg vil få et sunt forhold til våpen når de blir større.
I sommer var det noen ungdom på stedet her som hadde kjøpt softgun ( ser ut som ekte pistol og skyter små, gule kuler) i sverige. De skøt mot hverandre, uten ansiktsmaske, på skoleplassen. Så kan dere gjette om dette var ungdom som hadde fått lov å leke noemalt med våpen som en liten del av leken, eller om disse ungdommene ble nektet så mye som å tenke pistol da de var små.
Hilsen en skyteglad, men overraskende snill og fredelig mamma
|