Sv: Rasisme i praksis
Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.
Fordi det er viktig at vi identifiserer rasisme, og kan behandle problemet deretter. Hvis problemet er dårlig kundebehandling så sender vi de ansatte på kurs i kundeservice. Hvis problemet er at våre ansatte har fordommer mot fremmedkulturelle er det andre tiltak man bør ta. Dessuten er det viktig at samfunnet faktisk innser at hverdagsrasismen er der. Det er jo det viktigste vi kan gjøre for våre medmennesker, at vi anerkjenner deres problemer og hjelper til med å forbedre situasjonen.
Uenig. Akkurat dette er jo problemet med "hverdagsrasisme", det er i praksis umulig å vite om det faktisk foreligger rasisme eller om det er noe annet som ligger bak. Og jeg synes (men det er min personlige mening) at man skal ikke behandle folk dårlig - uansett.
Og i dette konkrete tilfellet mener jeg at det hadde vært like greit å si ifra der og da at: "Jeg synes det er utrolig dårlig kundebehdling dere har her. Jeg har flere ganger byttet uten byttekort eller kvittering." Jeg kan rett og slett ikke forstå at det å spekulere i hva bakgrunnen for den dårlige behandlingen bidrar med noe positivt for noen?