Sv: Rasisme i praksis
Opprinnelig lagt inn av zol, her.
Jeg har aldri opplevd å bli sukket til fordi jeg ikke skjønner hvordan butikker gjør ting, snudd ryggen til midt i en samtale, eller latterliggjort fordi jeg ikke finner riktig ord eller bruker riktig benevnelse på noe. Det er mulig jeg ikke beskrev holdningen til den ansatte nøyaktig nok - den var sur, tverr og avvisende.
Hun forsøkte ikke å forklare. Hun nevnte ikke tilgodelapp med et ord før kunden spurte etter den.
Snudd ryggen til? Jo det har jeg opplevd. F.eks. når de snur seg for å finne de berømte gavekortene, eller gavelapper, eller en saks, eller noe annet som ligger bak ryggen på dem.
Jeg oppfatter det heller ikke som latterliggjøring at den ansatte forteller at gavekort og "byttelapp" er det samme.
Når det er sagt - det hender jeg bytter varer. Og når jeg da kommer inn i butikken sørger jeg for å formidle hva jeg ønsker. F.eks. at "jeg må ha en annen størrelse" eller "fasongen var feil" eller "jeg vil gjerne finne noe annet" eller "kan jeg få tilgodelapp". Her i hovedinnlegget sto kunden bare og sa "jeg vil bytte". Bytte - ja - men med hva da? Penger? Gavekort? En i blått? Større? Det er jo det den ansatte prøver å finne ut av, siden kunden ikke uten videre selv opplyser om det.
|