Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Hvilke ord liker du ikke?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-07, 18:15   #121
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke ord liker du ikke?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja men de gjør det på ord som ikke begynner på sj- også, som feks. skinke, gele osv. Det blir til "sjinke, sjele" osv med tyyydelig sj-lyd.

Men det er ikke noen forskjell på den første lyden i "skinke", "gelé", "skjørt" og "sjømann", selv om de staves forskjellig. (Eller midt-lyden i "børse", som Poden ofte finner på å bruke på uventede steder, som i "Små Ainrstains". ) Ikke på andre dialekter heller.

Og uttalen av /sj/-lyden vet jeg du har snakket om før, uten at jeg husker hvilken variant det var du likte og ikke. Du ville at det skulle uttales som én lyd, som i østlandsk, eller? Mens en del på din del av landet sier "s-jakk" og "s-jinke"?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Godt å se at det ikke bare er jeg som blir tatt i grusomme og pinlige feil i denne tråden.

Felles skjebne er felles trøst. (Men fremdeles pinlig. )

Gammel 28-10-07, 18:17   #122
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Og jeg skjønner at jeg må begynne å tenke selv. Da jeg leste Skilpadda sitt innlegg tenkte jeg "åh nei, det er akkurat det jeg pleier å si."

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Jeg lurte litt, men turde ikke si noe...

Jeg vet ikke om jeg skal være mest glad over å ha satt meg i respekt, eller mest bekymret over tanken på at folk ikke forteller meg når jeg tar feil.

Gammel 28-10-07, 18:19   #123
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes folk er veldig raske til og begeistret over å påpeke at jeg tar feil.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 18:22   #124
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Og jeg ergrer meg grønn over at jeg var på tur ut, og derfor ikke rakk å kommentere det da jeg leste i formiddag.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 18:26   #125
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Vi sier komle her. Det HETER komle her.

Enig! Litt småfrekt å antyde at det er noe som helst ekkelt over komler, som er min livrett.

Sist redigert av daffy : 28-10-07 kl 18:39.
daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 18:37   #126
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg innser at jeg må holde godt kjeft om jeg noen gang skulle forville meg avgårde på et FP-treff.

Jeg har for øvrig aldri hørt noen si barnene på vestkanten. Det må være innflyttede bergensere som står for den. Hytten, kuen og solen, derimot ...

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 18:47   #127
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Brystvorte. Det er et ekkelt ord.

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Brystvorte er også et ekkelt ord, men brystknopp er ikke det spøtt bedre.

Skambeinet også. Ikke ekkelt, men for et fælt navn!

Jeg liker heller ikke brystvorte. Vorter er ekle! Brystknopp er litt bedre, men høres unektelig noe snodig ut.

Skambeinet er grusomt. Hva er det som er skammelig med det da? Symfysen blir for klinisk og hønebeinet... ? Vel, det er ikke akkurat brukbart det heller.

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg får ellers makk av østlendinger som tar med seg barnene på hytten i weekenden.

*fniser* Noen venner og jeg fleipet en gang med at vi konsekvent skulle ignorere at av a-endelser og bruken -en i stedet. Det ble ganske fornøyelig da den ene venninnen har et navn som slutter på a. Anita ble til Aniten.

Et ord jeg virkelig ikke liker er proaktiv. Jeg forstår hva som menes, men det gir meg likevel ingen mening, om noen forstår hva jeg mener.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 19:06   #128
Ekkir
Bree

Ekkir sin avatar

Ekkir er litt kulEkkir er litt kul
Standard

Folk som sier lissom hele tiden plager vettet ut av meg.
En jeg jobbet sammen før sa følgende: "Bestefaren min døde i helgen, lissom.."

Ekkir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 19:11   #129
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

J
*fniser* Noen venner og jeg fleipet en gang med at vi konsekvent skulle ignorere at av a-endelser og bruken -en i stedet. Det ble ganske fornøyelig da den ene venninnen har et navn som slutter på a. Anita ble til Aniten.

Jeg måtte slutte å tulle med "Mjøsen", mannen ble rett og slett FOR sur ...

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 19:12   #130
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke jeg heller.

Gammel 28-10-07, 19:32   #131
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Og når folk sier "liksom" hele tiden, først, i midten og sist i en setning. Generelt bruk av intetsigende småord, som "på en måte", "da", "eller" osv.

Og når folk uttaler ord feil. For eksempel infulensa. Eller sævv. Eller Statttttoil. Da får jeg spader. Pål T Jørgensen er ikke akkurat min favoritt-nyhetsoppleser.

Jeg tror jeg elsker deg, safran.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 19:37   #132
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kan DU si det riktig da?

Gammel 28-10-07, 19:39   #133
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arken, her.

Gammel 28-10-07, 19:50   #134
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke når folk kaller tissen sin for mus, høne eller andre dyrenavn.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 19:54   #135
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Gammel 28-10-07, 19:54   #136
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Enig! Litt småfrekt å antyde at det er noe som helst ekkelt over komler, som er min livrett.

Komler ER ekkelt! Men jeg har ikke problemer med selve ordet.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 19:54   #137
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes brystknopp er et usedvanlig søtsuppeklissete ord. Jeg innbiller meg at det er Nylanders veldig kosete søte stemme som har gjort at det ordet gir meg frysninger. Da liker jeg ordet brystvorte bedre.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 20:01   #138
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvilke ord liker du ikke?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg får ellers makk av østlendinger som tar med seg barnene på hytten i weekenden.

Ja, usj!
Og jammen sier de jenten også, ofte.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 20:17   #139
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg synes folk er veldig raske til og begeistret over å påpeke at jeg tar feil.

Så sjelden som det skjer (jeg tror ikke jeg har greid det mer enn en gang eller to gjennom tidene, i alle fall), så synes jeg du kan unne oss litt begeistring.

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Enig. Særlig ikke andre dyrenavn. ( )

Gammel 28-10-07, 20:19   #140
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Arken, her.

Still deg i kø.

Svar

Emneord
klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:20.