Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Leieboer og røyking

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-07, 17:56   #41
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Leieboer og røyking

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Vi leier kun ut til ikkerøykere. Det står alltid i utleieannonsen. Likevel må vi spørre eventuelle leiere om de røyker. Vi leier ikke ut til uterøykere heller. De slenger fra seg sneiper over hele plenen. :erfart:
Vi har det med i kontrakten også at det ikke er lov å røyke.

Da er det greit!

Gammel 26-10-07, 18:58   #42
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nabokjerringa under oss her i blokka røyker som en skorstein i leiligheten sin, og ALL røyken siver opp til oss! Hele gangen vår, hele toalettet og hele terrassen STINKER røyk hver dag.

Sånn var det der vi bodde før også. Når naboen røyket på sin balkong, sivet det inn gjennom sprekkene så vi satt i røyklukten inne i vår egen stue. Herlig.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hva med søte og pene røykere?

Du er selvsagt velkommen.

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Så teit.
Jeg er opptatt av at man bør si i fra, og ikke la det gå utover andre at man ikke har gjort det.
Man kan ikke i etterkant si f.eks: "DU, vi glemte å si at det ikke er lov å ha barn her, vil du være så snill å holde dem unna!"
Det finnes faktisk folk som ikke vil leie ut til folk med barn også...

Du ser ikke en ørliten forskjell på barn og røyk?

Gammel 26-10-07, 19:19   #43
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

No her eg lest heile tråden , og har ingenting å bidra med.

Gammel 26-10-07, 20:22   #44
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er for seint nå.

Før, da jeg var røyker og hus-leier, da var det ikke enkelt å finne seg en leilighet der det var lov å røyke. Hadde jeg da kommet over en ok leilighet uten restriksjoner (som i deres tilfelle, siden dere ikke sa noe om det på forhånd), så hadde jeg takket ja og flyttet inn med én gang.

Det eneste dere kan gjøre nå, er å komme med en høflig anmodning. Slik dere ville gjort om naboen ikke var leietaker, men f.eks. eide naboleiligheta. Mer enn det tror jeg ikke dere kan gjøre.
Jeg som røyker og leietaker ville da kanskje på en god dag ta hensyn til det.

Muligens på en dårlig også.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 21:45   #45
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har det som hos Iset, dvs det har blitt bedre etter at jeg brummet høyt noen ganger. Jeg tar meg en røyk en gang i blant, men jeg røyker aldri inne. Never ever. Og forventer av at de som kommer på besøk til meg også røyker ute. På grunn av en nabo som røyker i trappeoppgangen hengte jeg opp lappe på ytterdøren også om at her hos oss, og helst ikke i trappegangen heller røyker vi ikke inne. (det ble særledes lite populært for å si det sånn).

Jeg hadde gitt min røykende leieboer beskjed om at han måtte gjerne røyke inne, men at han måtte sørge for å betale kostnadene ved en grundig vask av leiligheten, eventuell oppussing, når han flyttet eller ved eventuelt salg.
Folk må gjerne røyke, men betale kostnadene ved det selv.

I leiligheten jeg bor har jeg sikkert brukt en plass mellom fem og ti tusen for å få fjernet gammel røyklukt etter de som bodde her før meg. Vi har revet vegger av furu som har vært så innrøyka at det var umulig å bli kvitt lukten.

Leieboeren din kan da vel røyke ute. Begriper ikke at folk må være inne for å ta seg en røyk jeg da.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 21:48   #46
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Da synes jeg det er fjollete og rett og slett helt på trynet å ta det opp i ettertid.
Jeg hadde blitt ganske forbanna om jeg hadde flyttet inn en plass, i den tro at det ikke var røykerestriksjoner der fordi det ikke har blitt nevnt, for så å få huseieren "på nakken" fordi jeg røkte.
At det går an...

Fjollete var vel årets dårligste beskrivelse her.

Gammel 26-10-07, 23:39   #47
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Selvfølgelig burde dere kanskje hatt dette med i kontrakten, men leieboer må følge de regler som blir satt uansett.

Vi har røykeforbud med i kontrakten her. Vi valgte å føre det opp, for å unngå slike tilfeller som her.

Vi tillot, til vår forrige leieboer, at hun innimellom kunne ta en røyk under kjøkkenvifta, men vi måtte gi kontrabeskjed på det, for det viste seg at det er en lekasje i kanalen fra kjøkkenvifta hennes, her oppe hos oss, så vi fikk røyklukta inn her.

Vi har også måtte be leieboerne trekke litt unna på utsiden av huset. Vi har soverom rett over, og noen ganger så trekker røyken rett opp, og inn der. Ikke så behagelig når vi skal sove. Dette har blitt respektert fra begge leieboerne vi har hatt.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 09:46   #48
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Du ser ikke en ørliten forskjell på barn og røyk?

Jeg vet ikke jeg...For noen opplever barn minst like plagsomt som andre opplever røyk.
Men joda, jeg ser poenget ditt, og jeg tror også du ser mitt.

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Fjollete var vel årets dårligste beskrivelse her.

Ja, det har du i grunnen helt rett i. Noen ganger finner man liksom ikke de rette ordene.

Gammel 27-10-07, 09:52   #49
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Selvfølgelig burde dere kanskje hatt dette med i kontrakten, men leieboer må følge de regler som blir satt uansett.

Det stemmer faktisk ikke.

Å bli kvitt en leieboer er ikke enkelt, med mindre en trenger boligen selv må leieboer begå kontraktsbrudd. Det har han jo ikke gjort.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 12:58   #50
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Ja, det har du i grunnen helt rett i. Noen ganger finner man liksom ikke de rette ordene.

Det skulle tatt seg ut om du ALLTID hadde ord også.

Gammel 27-10-07, 12:59   #51
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Huff, så om man får en kjip leieboer som driter i at huset deres fylles opp med røyk, så må de bare finne seg i å ha det sånn i årevis, om leieboeren nekter å gjøre noe med det? Eller om det ikke står spesifikt i kontrakten at det ikke tillates festing hele døgnet, må de bare finne seg i at leieboeren fester døgnet rundt med bankemusikk uten at de kan gjøre noe? Hvor går grensen her?

Gammel 27-10-07, 13:21   #52
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Festing og støy hele døgnet reguleres av loven, det skal være nattero (stille) mellom kl 23 og 07.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 16:29   #53
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Det stemmer faktisk ikke.

Å bli kvitt en leieboer er ikke enkelt, med mindre en trenger boligen selv må leieboer begå kontraktsbrudd. Det har han jo ikke gjort.

Det er visst ikke engang så lett å bli kvitt dem ved kontraktsbrudd heller, har jeg hørt.

Uansett, man vil aldri kunne kaste ut noen som røyker i en leilighet der det ikke er kontraktfestet røykeforbud, fordi det siver røyk opp til huseier. Og godt er det.

Hadde jeg vært røyker fortsatt hadde jeg selvsagt sluttet å røyke inne med en gang noen hadde bedt meg gjøre det, men jeg synes det er bra leietakere er såpass beskyttet mot utkastelse at det ikke holder å ombestemme seg på denne måten.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 16:46   #54
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Det skulle tatt seg ut om du ALLTID hadde ord også.

Jau.

Gammel 27-10-07, 17:06   #55
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er ikke bare bare å kaste ut folk tro meg..
Vi har vært der 2 ganger.....Er en skikkelig papirmølle..

Står det ikke i kontrakten at han ikke kan røyke, så er han fri til å røyke inne..
Vi har skrevet ALT i kontrakten, ang narkotiske stoffer, (besittelse og bruk er strengt forbudt) samt røyking inge er strengt forbudt og dyr.

Vi har bare hatt røykere er og de går ut å røyker.
Det sto og i annonsen vår at det ikke var tillatt å røyke inne..

Han har ikke begått kontrakt brudd, så da har dere heller ikke en gyldig grunn til å si opp kontrakten. Det er strenge regler for utkasting og en lang prosess..

Det dere kan gjøre er å si at en av dere er allergiske mot røyk og forklare at det nå siver røyk inn til dere. Spille på samvittigheten deres, men han kan også komme til å si at dere må tette lekkasjene..

Lykke til.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 17:10   #56
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av Michayla, her.

Det dere kan gjøre er å si at en av dere er allergiske mot røyk og forklare at det nå siver røyk inn til dere. Spille på samvittigheten deres, men han kan også komme til å si at dere må tette lekkasjene..

Lykke til.

Akkurat, er det sånn det foregår. Sjarmerende.

Gammel 27-10-07, 17:28   #57
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva mener du hun skal gjøre da?

Gammel 27-10-07, 17:30   #58
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du en løsning som ikke er til å dåne av, da?

Gammel 27-10-07, 18:24   #59
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Det er visst ikke engang så lett å bli kvitt dem ved kontraktsbrudd heller, har jeg hørt.

Uansett, man vil aldri kunne kaste ut noen som røyker i en leilighet der det ikke er kontraktfestet røykeforbud, fordi det siver røyk opp til huseier. Og godt er det.

Hadde jeg vært røyker fortsatt hadde jeg selvsagt sluttet å røyke inne med en gang noen hadde bedt meg gjøre det, men jeg synes det er bra leietakere er såpass beskyttet mot utkastelse at det ikke holder å ombestemme seg på denne måten.

Det må jo rettsaker til da. Tok meg minst 6 måneder på en åpenlys sak. Har ikke fått penger enda da, men han er ute. Om vi måtte kaste ut hadde det nok tatt enda litt lengere.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 20:02   #60
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Mannen tenkte å gå ned å fuge taket/listene.. Da skjønner han uansett hvorfor, så får vi se om det hjelper.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:35.