Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillates
Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.
Å bære vekk eller holde fast er da noe annet enn å røske i armen? Jeg har båret ungen ut, jeg har holdt henne fast, og ja; det har gått en kule varmt hos oss også, men det skjer sjelden. Man er nødt til å ha dialog i bunnen for å kunne benytte dialog som korrektiv. Man kan ikke begynne å snakke med barnet når det oppfører seg dårlig/ikke adekvat. Man må snakke mye med ungen ellers også, rose bra adferd og gjøre det lønnsomt å være grei. At Lykkeliten tror at harmoniske unger som samarbeider positivt er kuet er vel en ren beskyttelsesmekanisme og fungerer vel som et halmstrå?
Hva prøver du å antyde? At jeg gir uttrykk for meninger her betyr ikke at jeg brøler og gir ørefiker i hytt og pine. Ikke at ungene ikke er harmoniske heller, men jeg kan stå fast på at unger som aldri trasser, gjør opprør, blir sint, opprørt eller blir "hypergiret ivrige" og ikke hører på rolig prat virker kuet kan jeg stå for. Å kunne sette en effektiv stopper ved å ta armen, holde fast, få blikkkontakt og prate høyt/strengt/bestemt/autoritært i en bestemt situasjon er ikke fysisk avstraffelse eller mishandling etter min mening. Men jeg skjønner at vi tolket Binas innlegg forskjellig og prater litt forbi hverandre.
|