Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Noen som leser veldig raskt?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-07, 22:07   #41
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som leser veldig raskt?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Men samtidig så lurer jeg på om leseropplevelsen blir den samme? Jeg merker at jeg av og til kan somle meg igjennom en bok, bare for å kose meg med den. Legge den litt fra meg og kjenne på stemningen, lese et avsnitt en gang til, bla meg litt tilbake etc.
nysgjerrig:

Har ikke lest svarene. Jeg er AKKURAT som deg. Nyter å bla tilbake, lese om igjen avsnitt, få med meg finurlige formuleringer osv osv. Derfor leser jeg sent. Jeg koser meg.

Mannen min er en racer. Han leser ufattelige mengder. Jeg har mer enn en gang lurt på hans leseopplevelser. Han får nok med seg helheten, men no way om han får med seg finurlige detaljer.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 22:14   #42
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Skriver også fort touch (oppimot 8 anslag per sekund på tester), noe som jeg mener må henge sammen med at jeg leser kjapt.

Ikke nødvendigvis. Jeg er en racer på tastaturet, men leser ganske seint. Jeg KAN lese fort også, hvis situasjonen krever det, og jeg "bare" er ute etter sammenhengen, men er det en bok jeg liker og koser meg med, leser jeg så seint jeg kan.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 22:22   #43
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er veldig misunnelig på dere racerlesere. Jeg leser sakte, og selv om jeg prøver å ta meg sammen og øke tempoet, blir det unaturlig for meg og jeg faller raskt tilbake til det sedvanlige snegletempoet mitt.

Noen triks, eller er det bare sånn man er? Jeg skriver derimot raskt, så det er ikke nødvendigvis en sammenheng mellom høyt lesetempo og høyt skrivetempo.

Et høyere lesetempo hadde kommet meg til gode i jobben min også.

Gammel 14-10-07, 22:27   #44
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser veldig fort, og får stort sett med meg det meste, men prøver å bruke lengre tid på å lese faglitteratur, for å få tid til å tenke litt innimellom.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 22:31   #45
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Leser ikkje raskt.

Men det hender eg leser utan å få med meg kva eg har lest. Det er rart. Leser høgt for 5-åringen, men anar ikkje kva eg har lest.

Sliter veldig med at eg blir så hinsides trøytt av å lesa (uannsett kva!), at eg sovnar etter ei side eller to. Veldig greit å gire ned med bok ved sengetid, men ellers er det ei plage!

Gammel 14-10-07, 22:36   #46
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg leste litt i boka mi her i sted, og konstaterer at jeg leser hvert eneste ord - samt legger inn kunstpauser der det er tankestrek... Leser stort sett engelske bøker, og jeg leser med innlevelse - og "hører" min egen stemme i hodet i samme tempo som jeg skulle hørt på en lydbok.

Jeg er ingen racerleser, men jeg hører heller ikke noen stemme inne i hodet mitt, og leser en god del raskere enn vanlig "snakketempo". Det er interessant det du sier, for hvordan kan jeg få inntrykk av "stemning" i bøker når jeg ikke "hører" det? Jeg må også legge til at jeg er veldig visuell av meg, men det er lite som går på audi her i gården. Hvis jeg virkelig blir revet med av en bok er det heller som om jeg ser bilder. Også når jeg leser faglitteratur danner jeg meg bilder i hodet.

Noen bøker må jeg har lange pauser i. Jeg leste "mørke midt på dagen" (en bok som omhandler depresjoner) og den åpnet med å fortelle om regimet i Kambodsja under Pol Pot og hvordan en kvinne ble torturert. Jeg brukte 14 dager på ett kapittel! Grusomt!

Gammel 14-10-07, 23:30   #47
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Noen som leser veldig raskt?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Her kan du teste hvor fort du leser inkl. forståelse:

http://www.readingsoft.com/index.html

Artig test, jeg fikk 906 wpm og 100% forståelse (riktig svar på alle 11 spm.).

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 21:48   #48
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har alltid lest veldig raskt, men jeg tror da jeg får med meg det jeg "skal" uansett.

Gammel 13-01-08, 05:01   #49
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Leser også veldig fort.
Jeg har forskjellige måter å lese på. Noen ganger "scanner" jeg sidene; leser omtrent bare på midten. Andre ganger kan jeg hoppe over ord eller lese på skrå nedover siden.
Jeg leser "høyt" inni meg.

Jeg skulle av og til ønske at jeg ikke leste så fort, spesielt hvis det er en god bok, slik at jeg kunne nyte boken litt lenger. Jeg tror allikevel jeg får med meg det meste.
Jeg forsøker å lese sakte, men ender opp med å scanne meg igjennom.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:20.