Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gryte av kjøttdeig som har stått ute i 3 1/2 time…

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-07, 20:32   #1
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Gryte av kjøttdeig som har stått ute i 3 1/2 time…

…hadde du spist av den?

Mannen glemte å sette den inn i kjøleskapet.

Gammel 03-10-07, 20:36   #2
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gryte av kjøttdeig som har stått ute i 3 1/2 time…

3 1/2 time? Ja, den hadde jeg ikke hatt noen problemer med å spise.

Det hender ofte at middagen står så lenge ute her før vi setter den i kjøleskapet. Det er fordi maten bare skal kjøle seg ned først og så glemmer vi den helt til vi skal legge oss. Ingen av oss har blitt syke av det. Men hadde den stått ute over natta, så hadde jeg kastet den.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-07, 20:37   #3
Left
Passiv

Standard

Ja det tror jeg at jeg hadde gjort, såfremt du varmer den opp til over kokepunktet. Skulle det være bakterieoppvekst der, så har du tatt kverken på dem.

Svar med sitat
Gammel 03-10-07, 20:41   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja.

Gammel 03-10-07, 20:48   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde glatt spist den dagen etterpå også. Bakterier schmakterier.

Gammel 03-10-07, 21:34   #6
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Naturligvis! Kokken på jobben min, som jeg har full tiltro til på dette punktet, lar gjerne mat stå på benken og kjøle seg mye lengre enn som så - iblant over natta også.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-07, 21:46   #7
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvor i all verden har jeg det fra at 3 1/2 time er så lenge, da?
Det må være min overforsiktige mann som stusser på maten om den har stått ute mer enn en halvtime.

Gryten er herved satt inn i kjøleskapet og skal spises i morgen.

Gammel 03-10-07, 21:48   #8
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dei fleste koldtbordrettar står jo ute lenge og vert likevel spist i fleire dagar etterpå, så der hadde eg ikkje stussa ein gong.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-07, 21:52   #9
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Kaste mat som har stått tre og en halv time? Da har du for god råd! Barna i Afrika osv...

Nei, spøk til side og ærlig talt: mange har altfor stor angst for bakterier. Har maten stått over natta er jeg enig i at man kan vurdere å kaste maten. Det kommer an på hvaslags mat det er. Men det skal mye til for at dette skal være farlig. Bakterier er først farlige dersom det har blitt fryktelig mange av dem. Det vil man i tilfelle som regel kjenne på smaken. Skal du unngå bakterier, får du la være å spise. All mat har bakterier på seg, også den du henter ut av butikkhyllen.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-10-07, 21:57   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å ja - jeg har spist mat som er eldre enn som så!

Gammel 03-10-07, 22:05   #11
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Hadde ikke hatt problemmer med å spise den.

Gammel 03-10-07, 22:06   #12
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Den hadde jeg også spist.

Gammel 03-10-07, 22:25   #13
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ikke noe farlig, Barna mine har spist mat som har stått fremme mye lengre enn det..:dårlig mor: (håper noen hopper på den, lite sånne tråder her på forumet)

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-07, 22:52   #14
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Ja selvsagt- Har akkurat såist litt rester selv som var noen timer gamle. Lever enda jeg.

Gammel 03-10-07, 22:54   #15
malena

malena sin avatar

Standard

Jeg begynner å innse at vi er særdeles fisefine her i huset.

Gammel 03-10-07, 22:54   #16
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det hadde jeg glatt spist!

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-07, 00:35   #17
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Ikke noe farlig, Barna mine har spist mat som har stått fremme mye lengre enn det..:dårlig mor: (håper noen hopper på den, lite sånne tråder her på forumet)

Du må ikke kalle deg en dårlig mor selv, det er det andre som skal gjøre!

Og ja, jeg hadde spist den.

Gammel 04-10-07, 00:57   #18
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får være den eneste som sier et klart og tydelig nei jeg da. Mulig jeg er påvirket av en sart mage, i tillegg til en del bakterielære og besøk og opplæring hos mattilsynet under utdanningen for en del år siden.

Har googlet litt, og det som kommer fram av rutiner rundt nedkjøling/oppbevaring av mat som kan bli bedervet er at maten skal kjøles raskt ned, i små porsjoner og gjerne i kaldt vann. To timer som maksgrense i romtemperatur fant jeg to tre ulike steder på nettet. Dette skriver mattilsynet:

Sitat:

Avkjøling
Kjøleskapet har begrenset kapasitet til å kjøle ned mat. Plasserer du varm mat i kjøleskapet, vil temperaturen stige og kondens gi gode vekstmuligheter for bakterier. Nylig varmebehandlet mat som skal oppbevares eller spises kaldt, bør derfor dampes av før den settes inn i kjøleskapet. For å være sikker på at bakterier ikke vokser opp under nedkjølingen, bør temperaturen senkes fra 60 ºC til 10 ºC i løpet av to timer. Dette gjelder særlig sammensatte retter som gryter av kjøtt, fisk, melk osv. Alternativt kan en kasserolle settes i kaldt vann for hurtig nedkjøling. Under nedkjølingen må matvaren ikke være pakket inn eller satt i tett eske med lokk. Slik kan overskuddsvarme uhindret fjernes og god luftveksling finne sted.

http://matportalen.no/Saker/10962282...ikkel_print.pt

Gammel 04-10-07, 01:03   #19
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Uten tvil. Hadde spist den om den hadde stått ute over natta og, jeg. Jeg har bodd i tropene uten kjøleskap, og der varmet vi som regel opp gårsdagens middag til frokost. Ble aldri sjuk av det heller.

Gammel 04-10-07, 01:24   #20
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke hatt noe problem med å spise det, bare sørget for at den hadde blitt gjennomvarm ved oppvarmingen. Koking dreper alt som er farlig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:19.