|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fårikål med mel?At folk ikke skjønner lavkarboprinsippet, er greit nok, men er det virkelig noen under 80 år som ikke vet at hvetemel inneholder karbohydrater? |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Live and let live
|
Sv: Fårikål med mel?Jeg lærte hvertfall på skolen om hva som var karbohydrater og hva som var proteiner. Det var veldig fokus på å velge langsomme energikilder (grovt brød og grove kornblandinger) fordi det var det sunneste. Men så er det jo forskjell på hva folk får med seg fra skolen også. Jeg har nok en haug med andre ting fra feks. historie som jeg burde vite, men ikke har fått med meg.
|
|
|
#63 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Fårikål med mel?
Min mor er godt under 80, og jeg er temmelig sikker på at hun ikke vet mye om karbohydrater - til nød at det har noe med poteter å gjøre. Det er ikke alle som er opptatt av slikt eller som husker alt de lærte på skolen for x antall år siden. Og hun er hverken spesielt dum eller tungnem, snarere tvert i mot.
|
|
|
#64 |
|
saftig
|
Man lærer faktisk om næringsinnhold på skolen. At f.eks hvetemel, sukker og poteter inneholder karbohydrater burde ikke være noen overraskelse for voksne mennesker.
|
|
|
#65 |
|
Textrovert
|
Ja, det tror jeg. Jeg tror ikke vi lærte noe om dette på heimkunnskapen på skolen, i alle fall. Det jeg har lært, har jeg lært i forbindelse med ulike slankekurs. At jeg kan det, betyr ikke at jeg forventer at alle andre skal sitte inne med den samme kunnskapen.
|
|
|
#66 |
|
saftig
|
Nei, kanskje ikke. Men jeg forventer faktisk at folk skal kunne klare å oppfatte at man ikke ønsker å spise hvetemel, og respekterer det.
|
|
|
#67 |
|
Textrovert
|
Hvilken skole prater du om? Skolen nå? For tjue år siden? For førti år siden? Jeg tror ikke at alle har lært dette, nei, og husk at for mange har dette sikkert vært ren teoretisk lærdom som ikke ble sett på som relevant i en tid hvor kalorier og lite fett var det eneste saliggjørende. Jeg husker da vel godt den tiden vi ble anbefalt å spise pasta med bare bittelitt saus eller tjukke brødskiver med et tynt lag pålegg på.
|
|
|
#68 |
|
Textrovert
|
Ja, og som jeg har sagt før, DET er jeg selvsagt 100 % enig i.
|
|
|
#69 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Fårikål med mel?Tror jeg kan si med hånden på hjertet at alle jeg kjenner vet at hvetemel inneholder karbohydrater. Kanskje vi skal lage en poll her? |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Fårikål med mel?Hva med å levere en skriftlig liste over hva du kan og hva du ikke kan spise? Det er en del arbeid, jeg vet det. *been there, done that* Tror du sigermoren din klarer å ta hensyn da? |
|
|
|
|
|
#71 |
|
saftig
|
Vi lærte det på barneskolen og ungdomsskolen. Svigermor er bare 18 år eldre enn meg, og gikk dessuten husmorskolen. Kanskje man lærte noe der også?
|
|
|
#72 |
|
Textrovert
|
|
|
|
#73 |
|
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Sv: Fårikål med mel?Her bruker vi ikke mel.
Høres ut som svigerfar da han levde og mormoren til mann. Jeg har laktoseintoleranse og mormoren vil ikke INNSE at jeg ikke kan spise maten hun lager hehe.
|
|
|
|
#74 |
|
saftig
|
Ja, gjør det!
Det er ikke nødvendig, for vi skal heldigvis tilbringe veldig liten tid sammen med dem. Akkurat nå er vi på ferie sammen med dem, men det skal ikke skje igjen. Det skal jeg sørge for.
|
|
|
#75 |
|
Textrovert
|
Jeg har alle heimkunnskapsbøkene mine fra 5. og 6. Der står det ingenting om det. Mulig vi lærte noe om det i 7. Det husker jeg ikke. I 8. og 9. var matlaging bare valgfag, så den kunnskapen var det jo bare et fåtall som fikk. Mamma har også gått husmorskolen, men jeg kan ikke påstå at hun noen ganger snakket om verken proteiner eller karbohydrater da jeg var liten. NÅ gjør hun det, men det er jo bare fordi hun leser ukeblad og følger litt med på kostholdsdebatten.
|
|
|
#77 |
|
saftig
|
Men det gjør faktisk svigermor også! Hun spurte meg om jeg var opptatt av GI, så det må jo bety at hun har fått med seg noe.
|
|
|
#78 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Sv: Fårikål med mel?Måtte bare inn for å se hvordan et spørsmål om mel i fårikal kunne forårsake 79 innlegg.
|
|
|
#79 |
|
saftig
|
Takk! Akkurat sånt svar jeg ønsket.
|
|
|
#80 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Men dessverre er det jo ikke sånn at alt man lærer på skolen fester seg. Jeg husker veldig godt at vi lærte om karbohydrater, proteiner osv osv i 6. klasse. Husker til og med hvilket klasserom vi brukte til disse timene. Men jeg fantes ikke interessert, og husket ingen ting av det etter at vi var ferdige med prøven. Helt sant, ingen ting. Og jeg var ekstremt skoleflink (overdriver ikke). Akkurat disse tingene festa seg ikke hos meg før jeg begynte å interessere meg for kosthold ifbm at jeg ble diagnostisert med PCOS for tre-fire år siden.
|
![]() |
|
|