Sv: Unge Venstre vil legalisere hasj
Jeg er veldig i mot legalisering av hasj, men mener at det er greit å kunne gi det til mennesker på resept som smertelindring f.eks. Men det er to vidt forskjellige ting.
Mange bruker som argument at hasj er mindre skadelig en alkohol, men det er i allefall en sannhet med modifikasjoner. For hasj er ikke så ufarlig som man skal ha det til. Det sitter nok mang en gutt/jente rundt om kring som har fått psykiske problemer pga hasjrøyking.
Hasjrøykingen lærte jeg engang i tiden at "hardnet" veggen som er mellom cellene i hjernen, slik at misbruk over lengre tid gjorde at "beskjedene" som hjernen sendte ut ble trengere og tregere.
Men de kan ha kommet fram til noe annet i nyere forskning som jeg ikke har fått med meg.
Man kan også få "bad trip" av hasj lærte jeg. Misbruk over tid kunne føre til det. Nå husker jeg ikke akkurat hvordan dette foregikk, men et eller annet sted i heimen her har jeg papirene mine fra gruppearbeidet vi hadde om hasj.
Hasjrøyking fører i mange tilfeller til at folk begynner på hardere stoffer.
Og det har ikke noe om at man må oppsøke kriminelle miljøre for å få tak i hasj. Det kan man like gjerne få kjøpt av en venn.
Det er nok omtrent ingen som går direkte fra hasj til heroin, men det er jo masse å velge mellom i mellom de to stoffne der. Amfetamin har jo blitt mere vanlig blant unge i dag.
Som det ble skrevet over her har man allerede passert en grense, og da er det lettere å ta neste skritt.
Så nei til legalisering fra min side, men ja til hasj for de som har medisinsk god virkning av det. (er det ikke kreftsyke f.eks som har god smertelindring av hasj?)