Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Irmas kokebok (med bilder)

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-07, 21:53   #11
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Bestemors albondigas (spanske kjøttboller)

Fikk denne oppskriften av min bestemor for en del år siden, og det har vært vår favorittrett her hjemme. Håper jeg klarer å skrive ned oppskriften på en forståelig måte.

Ingredienser:
500 g kjøttdeig (jeg bruker en og en halv kjøttdeig)
2 egg
Rasp (kavring)
Litt melk
1 finhakket løk
3 fedd finhakket hvitløk
1 finhakket paprika

Krydder:
1 ts salt
1 ts malt pepper
1/2 ts basilikum

1- Bland alt bortsett fra egg, melk og rasp i en bolle (bruk fingrene). Ha i eggene. Spe så med vekselvis rasp og melk til du har spedd ut deigen litt. Krydre med salt, pepper.

Saus:
1 boks hakkede tomater
1 løk
1 ss olje
1 ss buljongpulver
1-2 laurbærblad
Litt rasp

2- Alt has i en gryte og varmes opp. Det hender at jeg hiver oppi en boks med dolmio saus også. Jo mer saus jo bedre. Raspen bruker jeg til å få rett tykkelse på sausen.

3- Trill små boller av kjøttfarsen og ha i sausen. La kjøttbollene få putre i ca 30 min. Jeg pleier å ha middels varme på. Det kan være lurt å ta ut en kjøttbolle etter ca 20 min for å se om de er ferdig. Står de for lenge så blir de så tørre.

Tilbehør: Stekte poteter

Jeg begynner alltid med å skrelle potetene sånn at de kan settes til steking samtidig som jeg begynner å trille ut kjøttbollene.

Ca 2,5 kg poteter
3 fedd med hvitløk
salt
Noen laurbærblad
Mye olivenolje

Skrell potetene og kutt de i små biter. (se bildet)

Legg bitene i stekepannen, og fyll på med olivenolje til potetene er dekket.
Hiv oppi en 2-3 båter med hvitløk, og 2 laurbærblad. Saltes.

Stek potetene på høy varme til de begynner å få en gylden farge. Skru så ned varmen til litt under middels og la potetene stå og putre i ca 20 min. Potetene er ferdig når de er myke inni, og har en fin brunfarge utenpå.
Jeg pleier å ta litt tørkepapir på serveringsfatet før jeg legger på potetene. Dette er for at potetene ikke skal være full i olje.
Fondua sin hvitløksaus er veldig god å ha til.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:28.