Sv: Skriveleif eller skriveleifer?
Opprinnelig lagt inn av Divine, her.
Men, hva er generativ grammatikk, da? Mulig jeg burde vite da, for jeg har da vitterlig lest noe Chomsky ...
Nå er jeg virkelig ute av dette, kjenner jeg, men hovedtesen er at menneskets språkevne er medfødt. Denne medfødte evnen kalles i Chomskys teori "universalgrammatikken", og omfatter de prinsippene som er felles for alle språk. I praksis består studiene ofte i å sammenlikne ulike språk i håp om å kunne bidra til å avdekke disse universelle prinsippene. Min hovedoppgave var en sammenlikning av en type upersonlige konstruksjoner (med "det") i moderne norsk, norrønt, tysk og engelsk. Fra Wikipedia:
Opprinnelig lagt inn av Wikipedia
Formally, a generative grammar is defined as one that is fully explicit. It is a finite set of rules that can be applied to generate exactly those sentences (often, but not necessarily, infinite in number) that are grammatical in a given language (or, of course, particular dialect or otherwise sociolinguistically defined way of using a language), and no others.
At jeg stusset over ordstillingen i Bjerke-diktet, har i grunnen lite med dette å gjøre.