Sv: Å "ta" en sykedag
Opprinnelig lagt inn av bina
Før hadde de fleste "vanlig" egenmeldingssystem med inntil 4 egenmeldinger i året, og inntil 3 dager i slengen. Det var nok ikke helt uvanlig at folk tok ut en ekstra dag, som ellers ville "gått tapt".
Og jeg må innrømme - på den tiden gjorde jeg også det av og til. Vært syk i to dager, og tok den tredje "ekstra" for å komme meg på, slappe av. Selv om jeg godt kunne godt på jobb.
Nå har man enkeltdager, inntil 8 dager sammenhengende og inntil 24 dager i året (er det ikke sånn, da?). Og det er jo merkelig påfallende hvordan enkelte stadig er syk på mandager, for eksempel. Gjerne etter en helg med høyt aktivitetsnivå.
For bedrifter som ikke har IA-avtale gjelder 3-dagers egenmeldinger 4 ganger i året enda. Har bedriften IA-avtale er det riktig at en kan være borte inntil 8 dager sammenhengende og inntil 24 dager i året. Dette gjelder fortløpende og ikke per kalenderår om jeg har forstått det riktig. Så om du har 23 egenmeldinger den 31.12, så blir det ikke 0 den 1.1
Forøvrig sakset fra NAV
Sitat:
Hovedregelen er at retten til egenmelding kan brukes i opptil tre kalenderdager fire ganger i løpet av en 12 måneders periode.
Dersom bedriften du jobber i, er en IA-virksomhet, kan du imidlertid bruke egenmelding i til sammen 24 kalenderdager i løpet av en 12 måneders periode. Det innebærer at egenmelding for eksempel kan benyttes for 24 enkeltdager. Egenmelding kan ikke benyttes i mer enn åtte dager per fraværstilfelle.
Ved nytt sykefravær innen 16 dager medregnes tidligere fraværsdager som det ikke foreligger sykmeldingsattest for. Når du har brukt opp de tre eller åtte egenmeldingsdagene i løpet av en 16 dagers periode, må du arbeide sammenhengende i 16 kalenderdager før egenmelding kan brukes på nytt.