Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Peis eller varmepumpe?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-07, 15:53   #30
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Peis eller varmepumpe?

Som gullet er inne på er det et spørsmål om inntjeningstid og kostnader.

Det anbefales i dag hvis man skal spare penger å heller etterisolere huset ennå investere i varmepumpe (tror det var på Enova jeg leste det). Varmepumper er en stor investering, og gir ikke all verden til besparelse.

Forøvrig er det STOR forskjell på varmepumper, og i stor grad er de billigste dårligere enn de dyreste (dvs sparer mindre strøm på de billige, og de greier ikke å holde tempen oppe når det blir kaldt ute). Effektivitetsgraden på varmepumpene varierer også kraftig.

Dessuten bruker man gjerne varmepumpa slik at man har det varmt større del av dagen enn ved vedfyring eller bare panelovner (som det fortelles i tråden her, om hvor deilig det er å stå opp til varmt hus hver morgen). Dette bidrar til økt strømforbruk, et forbruk som ikke var der før. Mange lar seg lure og tror at oppvarmingen blir nesten gratis med varmepumper, slik er det ikke.

Inntil videre er vedfyring billigere enn strøm. Forutsatt at man har an ny, effektiv og rentbrennende vedovn. Men skal man investere i vedovnen først så blir det jo fort dyrt det også.

Har man tilgang på ved billig eller gratis (som mange har) så er vedfyring svært lønnsomt. Kjøper man i 40-liters sekker på Statoil blir det dyrt. En fordel med vedfyring er at man også har oppvarming den dagen strømmen går.

Hvis jeg skulle valgt enten varmepumpe eller vedovn ville jeg gått for vedovnen. I tillegg ville jeg ønsket å etterisolere huset. Varmepumpa ville kommet langt ned på lista.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:03.