|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Første gang til Italia: hvor?Jeg har aldri vært i Italia! Til høsten tenker jeg å gjøre noe med det. En langhelg, kanskje? Hvor skal jeg reise? Med direktefly. Selg det inn til meg!
|
|
|
#2 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Første gang til Italia: hvor?Bologna.
|
|
|
#4 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Første gang til Italia: hvor?Roma. Fordi alle burde oppleve Roma. Det er egentlig nok å bare gå i gatene, men jeg ville forhåndsbestilt billetter til Vatikanstaten. Besøkt Colosseum og sett litt for mange kirker. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Første gang til Italia: hvor?Venezia, fordi det er masse historie, en haug med øyer, masse bruktbutikker, du går eller tar sjøtaxi, det er ikke en bil eller en sykkel og masse historie i hver eneste gate. Du kan vandre i timesvis og se en ny og mer sjarmerende gate enn forrige. Det er kunstmuseer og markeder, og fisken du får er helt utrolig fersk og nydelig.
|
|
|
#6 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Første gang til Italia: hvor?Jeg tenker også Roma, som sagt et stykke over, fordi alle burde oppleve Roma. Alle store byer i Europa har bra vintage sjopping. Derfra ville jeg dratt nordover, til Toscana, med både Firenze (kunst!), Siena og Pisa, og ikke minst Chianti-distriktet med alle sine bevarte middelalderbyer og vingårder... Mat! Vin! Absurd vakkert landskap! Et måltid hos den legendariske slakteren i Panzano, søylene i San Gimignano... nevnte jeg vin?
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 04-04-26 kl 13:32. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Trøtt
|
Sv: Første gang til Italia: hvor?Enig med Roma. I sommer skal vi fly til Bologna så jeg kan fi en oppdatering der. Datteren er mere Fretex enn vintage, men skal nok klare å gi en oppdatering på den fronten også. Vi har imidlertid ikke planlagt noe som helst, verken hotell eller aktiviteter - kanskje på tide å tenke på det?
|
|
|
#8 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Første gang til Italia: hvor?Roma! Jeg har reist mye, og ingen by har bergtatt meg på den måten. Det er fullt av folk, så det må man bare forberede seg på.
|
|
|
|
#9 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Første gang til Italia: hvor?Enig meg Venezia! Jeg elsker Italia og har vært flere steder, men Venezia er essensen av det italienske. Perfekt for en kort tur. Roma er også bra, men mer overveldende.
|
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Første gang til Italia: hvor?Vi har vært mye i Italia, og flest ganger i Roma. Jeg hadde nok startet der som andre nevner. Til sommeren skal vi til Bologna og Ravenna, og det gleder jeg meg veldig til. Bologna har stått på lista i mange år nå. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Første gang til Italia: hvor?Å hjelpe meg. Jeg synes nesten du er heldig som har alle de fantastiske byene i Italia foran deg samtidig som du har gått glipp av sååå mye og nå virkelig må være varsom når du gjelder reisetidspunkt for å unngå å gå i kø. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Sv: Første gang til Italia: hvor?Takk for gode og entusiastiske tips! Jeg tror vi skal starte i en by, og vi har ikke lyst til kjøre eller bruke tid på å humpe avgående på buss. Så kanskje Roma, Firenze eller Venezia? Vi har snakket om september/oktober.
|
|
|
#13 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Første gang til Italia: hvor?Venezia bir veldig fin så fort man kommer vekk fra Markusplassen. Og den er definitivt fotgjengervennlig - da vi var der (og fortsatt brukte guidebøker på papir), brukte vi en halv dag til å "gå oss bort i Venezia" med litt veiledning - det var gøy og spennende å komme seg litt unna. Vi fant hyggelige områder hvor folk bodde, koselige kafeer, et torg med masse blomster og grønnsaker og frukt, og et annet med fiskehall og superdeilig sjømat.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#14 |
|
kamerat
|
Sv: Første gang til Italia: hvor?
Jeg ville ikke valgt Firenze. Det er vakkert og byen er full av aldeles fantastiske ting, men den er altså så overfylt av turister at det ligner ingenting, og florentinerne virker møkk lei av hele greia. Og jeg var der i lavsesong. Just sayin'.
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Første gang til Italia: hvor?Elsker Italia! Vi bodde 3 uker på et lite bortgjemt sted i Toscana en av somrene vi var der, og det var helt magisk og den fineste opplevelsen egentlig. Det var et sted vi fant gjennom SiToscana etter tips her inne. Og det var bare oss som bodde der og den litt eldre damen som eide stedet. Basseng og egen leilighet, gangdistanse til matbutikk, issjappe og økologisk vingård. Kjørbart til Piza, strand, Cinque Terre, Firenze, etc. en - vi hadde leiebil så stod helt fritt. Og det det skjedde virkelig ingenting annet enn det vi fant på selv. Sist redigert av m^2 : I går kl 23:33. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Første gang til Italia: hvor?Ja, jeg tenker det samme ang Firenze (aldri vært i Venezia). Da ville jeg kanskje heller valgt Siena, for den samme regionen, da med bedre mulighet for avstikkere ut på den toscanske landsbygda (ligger rett der). Men for en langhelg tror jeg kanskje jeg hadde valgt Roma først. Eller Sicilia, der har jeg ikke vært selv, men det står på ønskelista. Herlighet, nå får jeg lyst til å dra til Italia..
|
|
|
#18 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Første gang til Italia: hvor?Så du synes jeg skal utdype?
|
![]() |
|
|