Sv: Pris på valp renraset/blanding/motehund
Jeg skjønner fortsatt ikke helt indignasjonen.
Ting koster det folk er villige til å betale.
Jeg ville aldri gitt 38.000kr for en hund, uansett om den var snytt ut av nesa på prinsen av Dubai. Men jeg betaler mye mer enn jeg «må» for å få den maten jeg vil ha.
Det handler om preferanser. Og burde ikke raseavl folka tenke litt over hva en poo kan tilby som gjør den så populær?
Jeg ville aldri kjøpt meg en puddel (jeg synes ikke de er pene og de har ikke de egenskapene jeg er ute etter) men har brukt 18.000kr på en rasehund (tilfeldig, kjente oppdretter og en valp fra tidigere kull) som har en latterlig rasestandar med en sjøvill klipp. Heldigvis kan jeg klippe vår helt ned. Men da kan hun ikke stilles ut (helt uaktuelt uansett) og vi har en skikkelig blandingshund (sju forskjellige raser) som vi betalte 5000kr for.
Han var også en tilfeldighet at dukket opp da vi var på utkikk etter ny hund. Også han er fra foreldre vi kjenner og ville sannsynligvis havne innafor preferansene våre utseendemessig. Hva lynne angår betyr oppdragelse og miljø betydelig mer enn arv (selv om arv selvfølgelig har betydning) og dumme, uerfarne og lite reflekterte hundeeiere finnes i alle raser og kombinasjoner.
Ja man er teit om man kjøper en poo og tror man får en røytefri hund som ikke trenger pelsstell. Akkurat som man er stappteit når man kjøper seg en renraset polarhund og tror den den trives god i en liten blokkleilighet med minimalt med mosjon.
Da ville nok en cavapoo vært et mye bedre valg.