Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Pris på valp renraset/blanding/motehund

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel I går, 22:35   #41
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pris på valp renraset/blanding/motehund

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hvem bestemmer hva som er en rase?
Altså for å få stille i offisielle utstillinger er det regler, men det er jo regelen til en organisasjon.
At valpekjøpere kan være idioter er ingen hemmelighet. Men jeg greier ikke å skjønne at man er mindre idiot bare fordi man kjøper en valp som har papirer.
Det finnes folk som mener mops er en god ide. Og som er erfarne hundefolk.
Og jeg mener de er betydelig mer stappteite enn en førstegangs valpekjøper som går for en poo blanding.

Jeg mener ikke man er mindre idiot hvis man kjøper hund med papirer. Du må gjerne lese innlegget mitt på nytt. Jeg sier jo at jeg er kritisk til raser som i utgangspunktet er usunne, slik som mops - jeg synes ikke vi skal ha raser som ikke kan puste selv eller føde selv, eller hvor det er høye forekomster av sykdom

Mine faring er at selgere av blandinger ikke har den nødvendige kunnskapen om helse i linjene bakover som jeg er på jakt etter når jeg kjøper hund. Min erfaring er at folk med sunne pudler fra sunne linjer, ikke ønsker å drive med poo-blandinger, og det samme gjelder folka jeg kjenner som driver seriøst med labradorer - som jo er den første av disse blandingene som ble superpopulære.

Jeg synes man er mindre idiot hvis man er nøye med å sjekke helsen til foreldrene til hunden man kjøper. Og den bør sjekkes noen generasjoner bakover. Det er skikkelig trist å kjøpe en søt hund som er syk og har helseplager, og jeg mener enhver ansvarlig hundeeier bør sjekke det som kan sjekkes for å unngå det.

Alternativene er ikke enten syk mops eller (svindyr) poo-blanding.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : I går kl 23:13.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I dag, 11:11   #42
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Ikke om det er mellom/stor som brukes for å lage en doodleblanding.

Det er ikke riktig. Både maltipoo og cavapoo, som jeg regner med går i kategorien «designhunder», er blandet på toy-/dvergpudler.

Gammel I dag, 11:36   #43
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Mine faring er at selgere av blandinger ikke har den nødvendige kunnskapen om helse i linjene bakover som jeg er på jakt etter når jeg kjøper hund. Min erfaring er at folk med sunne pudler fra sunne linjer, ikke ønsker å drive med poo-blandinger, og det samme gjelder folka jeg kjenner som driver seriøst med labradorer - som jo er den første av disse blandingene som ble superpopulære.
.

Hva mener du? At de du har erfaring med som driver med avl på renraset puddel eller labrador, ønsker å fortsette med det? Det er kanskje ikke så rart? Hvorfor skulle de endre på det, liksom? Det er dessuten like økonomisk lønnsomt å avle renraset puddel som blandingshunder. Også har du møtt på noen som ikke driver forsvarlig avl av blandingshunder. Men betyr det automatisk at alle som driver oppdrett med puddelblandinger avler på usunne dyr? Det er bare fordomsfullt og kjipt å antyde overfor de som driver forsvarlig avl og hundehold av puddelblandinger. For de finnes. Det finnes også uforsvarlig oppdrett av pudler.

Jeg er helt for å slå hardt ned på uforsvarlig og uetisk avl og hundehold, men jeg mener man skal gjøre det uavhengig av rase. Og bare slutte å bruke kjip retorikk som «designerhunder» og «doodlebastarder» osv. Dette er individer som er like elsket og unike og verdsatt for familiene sine som andre hunder er.

Gammel I dag, 11:47   #44
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blandinger med Stafforshire Bull Terrier er ikke lurt i alle fall. De kan man risikere å få avlivet fordi de kan gå som en av de ulovlige rasene.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I dag, 13:13   #45
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Det er ikke riktig. Både maltipoo og cavapoo, som jeg regner med går i kategorien «designhunder», er blandet på toy-/dvergpudler.

Jeg skriver ikke at dverg /toy ikke brukes. Skriver at prisen på mellom og storpuddel er relevant om det brukes, når du skrev at det ikke var relevant. Mulig jeg misforstår deg.

Isprinsessen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel I dag, 13:18   #46
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Det er vel ingen som skriver at ikke hundene er elsket og verdsatt av eierne sine.
Spørsmålet er vel heller hvorfor velger noen å kjøpe hunder som er laget av to forskjellige raser. Og slik som jeg hadde oppfattet det når jeg startet denne diskusjonen var at generelt sett så lå hunder laget av to forskjellige raser (ofte referert til som xxxdoodle eller xzypoo, uten at det er noe negativt tenkt om det) høyere i pris. Og derfor lurte jeg på hvorfor noen da velger a over b når det er høyere pris og jeg ikke kan se noen fordelaktige egenskaper av a over b.

Sist jeg kjøpte hund, så lå renraset på 15000 og blanding mellom to raser på det dobbelte. Men ser nå i denne diskusjonen at prisen har utjevnet seg på enkelte kull.

Gammel I dag, 14:30   #47
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Jeg skriver ikke at dverg /toy ikke brukes. Skriver at prisen på mellom og storpuddel er relevant om det brukes, når du skrev at det ikke var relevant. Mulig jeg misforstår deg.

Ja, det var stort sett dverg/toy som var øverst i søketreffet. Et søk på mellompuddel spesifikt gir også samme prisbilde, 30 000 +\-. Naboens mellompuddeltispe fikk nettopp ti valper som ble solgt for 30 000 kr stykket. Det er helt ville priser.

Og hvorfor noen vil ha blandingshund i stedet for rasehund? Ja, det kan jo være mange grunner til det. At man har positiv erfaring med den kombinasjonen av raser, for eksempel? Eller at man vil kjøpe et konkret individ man har en god følelse for? Kanskje man kjenner begge foreldrelinjene? Jeg har aldri skjønt den sterke motsetningen mellom raserene og blandingshunder. Det viktigste må jo være at man kjenner historikken til individene og er trygg på at det er forsvarlig oppdrett?

Dessuten er jo ikke dagens NKK-godkjente raser gudegitte heller. Hunderaser er i kontinuerlig utvikling, og de har alle blitt avlet fram gjennom genetisk kryssing før de har stabilisert seg over tid. Cobberdog er jo typisk et eksempel på en rase som er under etablering.

Gammel I dag, 16:48   #48
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Hva mener du? At de du har erfaring med som driver med avl på renraset puddel eller labrador, ønsker å fortsette med det? Det er kanskje ikke så rart? Hvorfor skulle de endre på det, liksom? Det er dessuten like økonomisk lønnsomt å avle renraset puddel som blandingshunder. Også har du møtt på noen som ikke driver forsvarlig avl av blandingshunder. Men betyr det automatisk at alle som driver oppdrett med puddelblandinger avler på usunne dyr? Det er bare fordomsfullt og kjipt å antyde overfor de som driver forsvarlig avl og hundehold av puddelblandinger. For de finnes. Det finnes også uforsvarlig oppdrett av pudler.

Jeg er helt for å slå hardt ned på uforsvarlig og uetisk avl og hundehold, men jeg mener man skal gjøre det uavhengig av rase. Og bare slutte å bruke kjip retorikk som «designerhunder» og «doodlebastarder» osv. Dette er individer som er like elsket og unike og verdsatt for familiene sine som andre hunder er.

Jeg synes du leser meg ved skikkelig vrange briller så jeg tror ikke jeg gidder å diskutere dette lenger. Kjempefint hvis du har møtt mange seriøse oppdrettere av blandingshunder, det har ikke jeg. Og jeg skjønner ikke hvorfor en blandingshund er dyrere enn en rasehund.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I dag, 17:41   #49
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Jeg synes du leser meg ved skikkelig vrange briller så jeg tror ikke jeg gidder å diskutere dette lenger. Kjempefint hvis du har møtt mange seriøse oppdrettere av blandingshunder, det har ikke jeg. Og jeg skjønner ikke hvorfor en blandingshund er dyrere enn en rasehund.

Har du lest de innleggene hvor jeg skriver at det er feil? En blandingshund er ikke dyrere enn en rasehund.

Gammel I dag, 17:42   #50
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Standard

Jeg tror mye av de negative holdningene til blandingsavl kommer av 4 ting.
En stor aktør hadde mange løgnaktige påstander i sin markedsføring for noen år siden. Vet ikke hvordan de holder på i dag, men ser at det loves at valpen er eller har x,y,z av egenskaper som ikke kan stemme om det er oppgitt riktige foreldre til valpen, fra flere som averterer blandingsvalper.

En annen ting en oftere ser når det gjelder blandings avl som jeg omtrent ikke har sett for renraset, er annonser etter hannhund til parring der kravene er farge og størrelse. Annonsen kommer gjerne når tispa har fått løpetid og de som eier tispa har ikke noe krav om helsetester eller tanke om hvilke egenskaper hunden bør ha for å få en bra kombinasjon.

Så er det mange som driver hundesalonger som advarer om å blande feks puddel med raser som har underull/røyter/annen type pels.

Adferdsproblemer, om det er mangel på trening eller om det er selve genetikken som er problemet vet ikke jeg. Jeg synes jeg ser flere annonser der blandinger omplasseres på grun av adferd enn av renraset. Vetrinærforbunden i Storbritannia har en studie der det fremkommer at typiske doodle/poo blandinger også har flere uønskede adferdsproblemer enn det som er rapportert hos renraset hunder.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:22.