|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
finner ut av mye
|
Mat når man ha brukket armenEn eldre dame jeg kjenner har brukket høyre håndledd og må gå med gips i 5 uker. Hun bor alene, og sliter med å få i seg med på grunn av det, og er ganske tynn fra før så hun trenger ikke å gå mer ned i vekt. Har dere noen forslag til mat som er enkel å tilberede og å spise med bare en arm? Hun har ikke mikrobølgeovn.
|
|
|
#2 |
|
Rockesøster
|
Sv: Mat når man ha brukket armen
Det første hun bør gjøre er å høre med behandler i hvilken grad hun skal bruke armen. Ved en del typer brudd skal bruke arm/hånd mest mulig normal, og unngå å la den friske hånden overta all funksjon.
|
|
|
#3 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mat når man ha brukket armenHvis det kun er at hun ikke har mikrobølgeovn, så tror jeg dette vil være en slik situasjon hvor jeg tenker at hun kanskje trenger å kjøpe eller få låne en mikro for en kort periode. (Hvis personen er dement, kan en mikrobølgeovn være farlig. Fort gjort å putte metall inni, og da kan det lett bli brann.)
|
|
|
#4 |
|
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Sv: Mat når man ha brukket armenMange kommuner har mulighet til at eldre kan bestille hjem ferdige middagsmåltider. Kan det være verdt å sjekke ut? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Mat når man ha brukket armenTakk for tips og råd.
|
|
|
#6 |
|
Klar
|
Sv: Mat når man ha brukket armenJeg spiste ganske mye mat "på gaffel" da jeg hadde høyrehånda i gips. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
superbruker
|
Sv: Mat når man ha brukket armenMan kjøper ferdig oppskjært brød. Ferdig skivet ost. Åpner opp syltetøysglsset og skrur ikke lokket på igjen, legger det bare løst oppå. Når det gjelder middager så gjør man det enkelt de første dagene. Pøale i brød, pai som varmes i ovnen , Fjordland kan varmes i kokende vann, rett i koppen suppe. Husk at det er viktig med mye protein, kalsium og D-vitamin når man har brudd. Er det vanskelig å spise nok kan man kjøpe næringsdrikker som supplement til vanlig mat.
|
|
|
#9 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Mat når man ha brukket armenFrosne gratenger, lasagne og lignende som skal varmes i stekeovn?
|
|
|
#10 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Mat når man ha brukket armenPå grunn av gipsen har hun ikke fungerende pinsettgrep på den hånden, så matlaging er vanskelig synes hun, og hun klarer ikke å bruke kniv og gaffel. Men nå har vi fått mange gode tips her, og skal handle litt når vi er ferdig på sykehuset.
|
|
|
#11 |
|
Glamorøs
|
Sv: Mat når man ha brukket armenDa jeg brakk håndleddet så var det mye som var ekstremt vanskelig de første dagene, men som gikk seg raskt til. Jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle greie å vaske håret, for eksempel. Jeg hadde jo null styrke i hånden. Men ganske raskt fikk jeg bedre kontroll og styrke-ish så jeg kunne gjøre mye mer. Så kanskje det blir slik for henne også!
Sist redigert av Tallulah : I dag kl 16:33. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Mat når man ha brukket armenJa, det er veldig sant. Første uka var fælt, da så jeg virkelig svart på det - alt virket helt umulig. Nå har jeg helt glemt det. Det gikk veldig mye bedre over tid.
|
|
|
#13 |
|
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Sv: Mat når man ha brukket armen
Så fint hun har deg som bryr seg og hjelper til |
|