Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mat når man ha brukket armen

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel I går, 12:33   #1
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Mat når man ha brukket armen

En eldre dame jeg kjenner har brukket høyre håndledd og må gå med gips i 5 uker. Hun bor alene, og sliter med å få i seg med på grunn av det, og er ganske tynn fra før så hun trenger ikke å gå mer ned i vekt. Har dere noen forslag til mat som er enkel å tilberede og å spise med bare en arm? Hun har ikke mikrobølgeovn.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 12:48   #2
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat når man ha brukket armen

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

En eldre dame jeg kjenner har brukket høyre håndledd og må gå med gips i 5 uker. Hun bor alene, og sliter med å få i seg med på grunn av det, og er ganske tynn fra før så hun trenger ikke å gå mer ned i vekt. Har dere noen forslag til mat som er enkel å tilberede og å spise med bare en arm? Hun har ikke mikrobølgeovn.

Det første hun bør gjøre er å høre med behandler i hvilken grad hun skal bruke armen. Ved en del typer brudd skal bruke arm/hånd mest mulig normal, og unngå å la den friske hånden overta all funksjon.

Gammel I går, 13:56   #3
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Hvis det kun er at hun ikke har mikrobølgeovn, så tror jeg dette vil være en slik situasjon hvor jeg tenker at hun kanskje trenger å kjøpe eller få låne en mikro for en kort periode. (Hvis personen er dement, kan en mikrobølgeovn være farlig. Fort gjort å putte metall inni, og da kan det lett bli brann.)

Alternativt tenker jeg at det er matretter som lett kan tilberedes i ovn, som må vurderes og gjerne hentes fra fryseren - selvsagt avhengig av hvor godt hun klarer å håndtere (åpne past/papp, legge i ildfast form, ta ut av ovn med én hånd) slikt med bare venstrehånden. For eksempel

* fiskegrateng
* fiskekaker
* kjøttkaker
* fiskefilet
* ferdigpizza

Tilbehør kan være ovnsstekte grønnsaker (finnes ferdig oppkuttet i frysedisken), ferdig kokte og skrellede poteter, poser med salat ("ferdig preppa") ... Hvis man vil ha noe til, kan majones, aioli (jeg anbefaler Chovi Allioli) eller remulade være mulig å håndtere med én hånd.

Brødmatmessig er ferdig oppskåret brød med pålegg som lett kan legges på (oppskåret kjøttpålegg, ferdig skivet ost, tubepålegg som man ikke må smøre utover - hvis det er vanskelig) eller eventuelt varmet kjapt opp i ovn (ostesmørbrød) eller brødrister for bedre smak.

Og så er det sikkert ikke dumt å ha litt grønnsakssnacks - hvis det er noe hun liker. Spar har denne uken 3 for 2-tilbud på noe de omtaler som "sunn snækk", som er små grønnsaker man lett kan spise uten å måtte skjære opp (gulrot, små tomater, små agurker, blåbær, små paprika).

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 15:12   #4
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Mange kommuner har mulighet til at eldre kan bestille hjem ferdige middagsmåltider. Kan det være verdt å sjekke ut?

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 15:19   #5
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Takk for tips og råd.
Hun skal på kontroll på sykehuset i morgen så kan spørre om det med bruk av hånden da.

Gammel I går, 17:50   #6
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Jeg spiste ganske mye mat "på gaffel" da jeg hadde høyrehånda i gips.

For meg var ikke problemet så mye å lage maten som å få skjært den opp og spist den. Så all mat som kom i ferdige biter fungerte fint.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 17:58   #7
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Pølser i brød/lompe

Gammel I går, 19:59   #8
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Man kjøper ferdig oppskjært brød. Ferdig skivet ost. Åpner opp syltetøysglsset og skrur ikke lokket på igjen, legger det bare løst oppå. Når det gjelder middager så gjør man det enkelt de første dagene. Pøale i brød, pai som varmes i ovnen , Fjordland kan varmes i kokende vann, rett i koppen suppe. Husk at det er viktig med mye protein, kalsium og D-vitamin når man har brudd. Er det vanskelig å spise nok kan man kjøpe næringsdrikker som supplement til vanlig mat.
Etter noen dager klarer man fint å bruke en brukket arm som er gipset til å lage mat og gjøre alt man pleier. Man får bare ikke bøyd håndleddet. Jeg har brukket armen 3 ganger og kravebenet en gang
Det er utrolig hvor fort man klarer å gjøre ting og bruke armen. Når man har fått på gipsen og det har gått et par dager så klarer man det meste. Det er anbefalt at man bruker armen.

Gammel I dag, 11:24   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Frosne gratenger, lasagne og lignende som skal varmes i stekeovn?

Ferdig blandede salater, ferdig dressing på flaske.

Syltetøy på flaske, ikke glass.

Gammel I dag, 14:43   #10
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

På grunn av gipsen har hun ikke fungerende pinsettgrep på den hånden, så matlaging er vanskelig synes hun, og hun klarer ikke å bruke kniv og gaffel. Men nå har vi fått mange gode tips her, og skal handle litt når vi er ferdig på sykehuset.

Gammel I dag, 16:27   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg brakk håndleddet så var det mye som var ekstremt vanskelig de første dagene, men som gikk seg raskt til. Jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle greie å vaske håret, for eksempel. Jeg hadde jo null styrke i hånden. Men ganske raskt fikk jeg bedre kontroll og styrke-ish så jeg kunne gjøre mye mer. Så kanskje det blir slik for henne også!

Og headsup: da jeg tok av gipsen fikk jeg sjokk. Det kjentes nøyaktig ut som da jeg brakk armen, og jeg tenkte "Har det ikke virket!?". Men det gikk også over, og ble gradvis bedre time for time.

Her er alle de veldig gode tipsene jeg fikk, ikke på mat spesifikt, men kan jo hende de andre tipsene er nyttige for henne også: http://www.foreldreportalen.no/forum...d.php?t=213029

Sist redigert av Tallulah : I dag kl 16:33.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I dag, 17:14   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er veldig sant. Første uka var fælt, da så jeg virkelig svart på det - alt virket helt umulig. Nå har jeg helt glemt det. Det gikk veldig mye bedre over tid.

Gammel I dag, 19:22   #13
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

På grunn av gipsen har hun ikke fungerende pinsettgrep på den hånden, så matlaging er vanskelig synes hun, og hun klarer ikke å bruke kniv og gaffel. Men nå har vi fått mange gode tips her, og skal handle litt når vi er ferdig på sykehuset.

Så fint hun har deg som bryr seg og hjelper til .

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:38.