|
|||||||
| Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Dårlig husmor
|
Silkebluser til bunadStoresøster ønsker seg farget silkebluse til bunad. Lundebydrakt fra Gudbrandsdalen, så blusen skal nok være rosa eller lys grønn. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Silkebluser til bunadDet finnes jo andre bunadsforhandlere i Bergen enn husfliden, kanskje du kan prøve der? Synd at det skal være skummelt å gå inn på Husfliden og be om hjelp, men jeg skjønner litt hva du mener.
|
|
|
#3 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Silkebluser til bunadDet er vel Embla som har disse skjortene i ulike farger og mønstre. De har ikke butikk i Bergen, ser det ut til, men de har nettbutikk da (er Lundebydrakta fra Gudbrandsdalen?
|
|
|
#4 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Silkebluser til bunadJa. Jeg tror da det? Det har jeg i hvert fall blitt fortalt. Men, vet at du har mer kompetanse her enn meg. Sist redigert av Blå : I går kl 14:07. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Silkebluser til bunadUansett, dette er jo en designet drakt, ikke en tradisjonsdrakt, og det står at det ikke ble designet en spesiell skjorte til den. Da kan man vel forsvare å ta seg litt friheter når det gjelder skjorte, selv om det er hvit bomullsskjorte som er mest brukt. I alle fall så lenge designeren selv, i sin tid, ikke sa noe spesielt om det (men det vet jeg ikke noe om).
|
|
|
#6 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Silkebluser til bunadDet var en drakt med litt frihet. De mormor fikk sydd og brodert i 1956 hadde broderte linbluser, tenker den samme som festskjorta til Gudbrandsdalen. Bunaden er ikke ulik Gudbrandsdalen og har status bunad nå på Husfliden. Ei Pillarguri nål øverst på blusen. Hun hadde en rolle i et slag i 1612 og er med i kommunevåpenet til Sel.
Sist redigert av Lavender : I går kl 15:05. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Tatt på
|
Sv: Silkebluser til bunadOm du vil se om det blir bra med farger, så har også Sparkjøp skjorter i "silke" både i grønn og rosa. https://www.sparkjop.no/festdraktskj...?level_1=61714
|
|
|
#8 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Silkebluser til bunadKan du sy? Jeg sydde bluse til festdrakt i helgen. Helt ubeskjedent, så ble den innmari fin. Og det var bare middels vanskelig. Jeg brukte mønsteret som står i Fæstdrakt-boka til Fæbrik (lånt på biblioteket).
|
|
|
|
#11 |
|
Tatt på
|
Sv: Silkebluser til bunadDet er en forskjell på skjorte til 500 kr (som kan være enklere å bytte) enn en til 4000 kr (Emblapris) om man ikke er helt sikker.
|
![]() |
|
|