Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Silkebluser til bunad

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel I går, 13:33   #1
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Silkebluser til bunad

Storesøster ønsker seg farget silkebluse til bunad. Lundebydrakt fra Gudbrandsdalen, så blusen skal nok være rosa eller lys grønn.

Jeg gikk inn og prøvde å lete litt på Husfliden, men der fant jeg ikke noe. Og i en annen tråd der det var snakk om silkebluser var det noen som anbefalte en nettbutikk som blant annet førte dette.

Jeg hadde egentlig tenkt meg innom min lokale Husfliden butikk for å spørre. Men, om de ikke har det på nettsidene, så har de det kanskje ikke? Og kommer til å se stygt på meg om jeg spør?

Jeg er ikke bunadspurist, og synes at det kan være fint med farget silkebluse til. Er det noen som har kjøpt og som kan anbefale noe? Om det er mulig med fysisk butikk i eller i nærheten av, Bergen så foretrekker jeg det. Men kan også se på nettbutikker

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 13:56   #2
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Sv: Silkebluser til bunad

Det finnes jo andre bunadsforhandlere i Bergen enn husfliden, kanskje du kan prøve der? Synd at det skal være skummelt å gå inn på Husfliden og be om hjelp, men jeg skjønner litt hva du mener.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 13:58   #3
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel Embla som har disse skjortene i ulike farger og mønstre. De har ikke butikk i Bergen, ser det ut til, men de har nettbutikk da (er Lundebydrakta fra Gudbrandsdalen? )

Gammel I går, 14:00   #4
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja. Jeg tror da det? Det har jeg i hvert fall blitt fortalt. Men, vet at du har mer kompetanse her enn meg.

Arvebunad.

Jeg gikk inn og søkte den opp. Jeg var klar over at den var forholdsvis nykonstruert. Det står at den er i bruk i hele landet, men mest i Oppland. Og Gudbrandsdalen ligger i Oppland, så slik sett har vel de i min familie som på 50 tallet definerte den som en gudbrandsdalsdrakt ett mulig poeng.

Sist redigert av Blå : I går kl 14:07.
Gammel I går, 14:44   #5
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uansett, dette er jo en designet drakt, ikke en tradisjonsdrakt, og det står at det ikke ble designet en spesiell skjorte til den. Da kan man vel forsvare å ta seg litt friheter når det gjelder skjorte, selv om det er hvit bomullsskjorte som er mest brukt. I alle fall så lenge designeren selv, i sin tid, ikke sa noe spesielt om det (men det vet jeg ikke noe om).

Gammel I går, 15:00   #6
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Det var en drakt med litt frihet. De mormor fikk sydd og brodert i 1956 hadde broderte linbluser, tenker den samme som festskjorta til Gudbrandsdalen. Bunaden er ikke ulik Gudbrandsdalen og har status bunad nå på Husfliden. Ei Pillarguri nål øverst på blusen. Hun hadde en rolle i et slag i 1612 og er med i kommunevåpenet til Sel.

Ønsker meg festskjorta, men det er vel 8000,-. Så da blir det silke, har sett på Embla, det er butikk i Stavanger, og nettbutikk. Pascalwear.no har rosa.

Sist redigert av Lavender : I går kl 15:05.
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 15:53   #7
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Om du vil se om det blir bra med farger, så har også Sparkjøp skjorter i "silke" både i grønn og rosa. https://www.sparkjop.no/festdraktskj...?level_1=61714

Gammel I går, 15:54   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan du sy? Jeg sydde bluse til festdrakt i helgen. Helt ubeskjedent, så ble den innmari fin. Og det var bare middels vanskelig. Jeg brukte mønsteret som står i Fæstdrakt-boka til Fæbrik (lånt på biblioteket).

Jeg sydde av stoff fra et dynetrekk kjøpt på loppemarked. (Jeg kjenner at jeg må gjenbruke en del når jeg er så gal at jeg syr festdrakt når jeg har en bunad.) Silkestoff er jo hakket verre å sy i, men det er overkommelig hvis man bruker riktig symaskinfot.

Gammel I går, 15:54   #9
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sett på de hos Embla i fysisk butikk.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel I går, 16:13   #10
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Standard

Takk Fersken. Det er jo absolutt en mulighet.

Tjorven: dessverre. Det tør jeg ikke begi meg ut på.

Gammel I går, 17:00   #11
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Det er en forskjell på skjorte til 500 kr (som kan være enklere å bytte) enn en til 4000 kr (Emblapris) om man ikke er helt sikker.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:05.